kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۶۱۱
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۸

جزئیات تکان‌دهنده از دلایل سقوط جرثقیل در مسجدالحرام

یک رسانه رسمی سعودی فاش کرده کارشناسان چند ماه پیش از حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام درباره ناامنی و خطرات ناشی از بکارگیری این بالابرها به مقامات سعودی هشدار داده بودند اما...


روزنامه سعودی عکاظ اعلام کرد یک شرکت مشاوره‌ای چند ماه قبل از وقوع حادثه سقوط بالابر در مسجد‌الحرام، در گزارشی محرمانه و فنی در خصوص نظارت ناقص و تعداد زیاد و نامعقول بالابرها در مسجدالحرام هشدار داده بود.
به گزارش ایرنا، این روزنامه در ادامه نوشته ضعف شدید ایمنی دستگاه‌های بالابر، نداشتن تخصص کافی از سوی استفاده‌کنندگان از آن، نظارت ناقص و تعداد زیاد بالابرها عامل وقوع این حادثه بوده و تمام این مسائل به مقامات مسئول سعودی گوشزد شده بود اما بنا به دلایلی به این هشدارها توجهی نشد.
این حادثه در مراسم حج تمتع سال گذشته به وقوع پیوست و در اثر آن 110 زائر از جمله 25 ایرانی جان خود را از دست دادند و 400 نفر دیگر مجروح شدند.
طی موسم‌های حج سال‌های گذشته نیز سوانح و حوادث ناخوشایند و دردناک زیادی برای حجاج رخ داده در حالی که میهمانان خانه خدا باید از شرایط ایمنی در مراسم حج برخوردار باشند.
در خوش‌بینانه‌ترین حالت اهمال و سهل‌انگاری آل‌سعود باعث شده که تعداد زیادی از حجاج بیت‌الله الحرام به مناسبت‌های مختلف جان خود را از دست داده و خانواده‌های بسیاری را داغدار نمایند که یکی از بدترین فجایع سال‌های اخیر کشتار هولناک حجاج به ویژه حجاج ایرانی در سقوط جرثقیل و فاجعه وحشتناک منا بوده است.
با این حال وجه مشترک همه این حوادث دردناک، شانه خالی کردن میزبان حجاج بیت‌الله الحرام از مسئولیت خود در وقوع این فجایع است.
روزنامه عکاظ یک هفته پیش هم اطلاعات تکان‌دهنده‌ای را درباره حادثه دلخراش سقوط جرثقیل در مسجدالحرام منتشر کرده بود.
در این گزارش عنوان شده بود که یک تبعه مصری مقصر اصلی سقوط جرثقیل در مسجدالحرام معرفی شد و در نتیجه مقامات سعودی به راحتی تبرئه شده بودند. در فاجعه دلخراش منا هم، مقامات سعودی حجاج بی‌گناه را مسئول این حادثه دردناک معرفی کرده بودند تا بر بی‌کفایتی و سوء مدیریت آل‌سعود در برگزاری این مراسم میلیونی سرپوش بگذارند.