kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۶۰۶
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۸

تکفیری‌های النصره و آل‌سعود در حسکه با تجزیه‌طلبان کرد متحد شدند!



سرویس خارجی-
گروهی از شبه‌نظامیان تجزیه‌طلب کرد با گلوله‌باران مناطق مسکونی شهر «حسکه» در شمال سوریه، 23 غیرنظامی را کشتند. در همین‌حال، خبر رسیده تکفیری‌های «جبهه النصره» به تجزیه‌طلبان کرد پیوسته و رژيم آل‌سعود هم برای کمک مالی به کردها، اعلام آمادگی کرده است.
یک روز پس از نقض آتش‌بس «حسکه» توسط عناصر مورد حمایت آمریکا یعنی «حزب کارگران کردستان سوریه» موسوم به «آسایش»، خبر رسیده  گروهی از تروریست های تکفیری «جبهه النصره» هم به گروه آسایش پیوسته‌اند.منابع سوری با اعلام این خبر، شمار کشته‌های حملات گروه تروریستی آسایش به مناطق مسکونی شهر «حسکه» را 23 نفر و تعداد مجروحان را هم ده‌ها تن اعلام کرده‌اند.
این منابع همچنین می‌گویند، تکفیری‌های جبهه النصره به کردهای تجزیه‌طلب پیوستند و آنها نیز در حملات خود به مناطق مسکونی، از خمپاره، توپ و تانک استفاده می‌کنند.
برخی منابع سوری همچنین می‌گویند، میانجیگری روسیه برای توقف درگیری‌ها همچنان ادامه دارد. پنج روز قبل این میانجیگری نتیجه داده و به آتش‌بس انجامیده بود.
از سوی دیگر منابع پزشکی هم اعلام کرده‌اند، به دلیل ممانعت نیروهای آسایش، کمک‌های پزشکی و امدادی به ساکنان غیرکرد حسکه متوقف شده است.
در همین حال، خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه لبنانی «السفیر» گزارش داده، رژیم آل‌سعود با مشاهده تحولات یک هفته اخیر در استان حسکه، وارد معرکه شده و کردها را به تداوم نبرد با ارتش سوریه فراخوانده است. بر اساس گزارش السفیر، ریاض از طریق «عوامل ارتباطی» خود، از کردهای تجزیه‌طلب خواسته ارتش سوریه را دچار «فرسایش» کنند. عربستان حتی به کردها وعده اعطای پول و سلاح هم داده است.
دست به جیب شدن سعودی‌ها برای کردهای تجزیه‌طلب، استان حسکه، در جبهه حامی تروریسم در سوریه، شکاف جدیدی را ایجاد خواهد کرد و میان آنکارا و ریاض فاصله می‌اندازد. مقامات ترکیه به تحولات در استان حسکه حساسیت خاصی نشان می‌دهند و پس از آنکه متوجه شده‌اند غائله جدایی‌طلبی در این استان، توسط آمریکا آب می‌خورد، مقابل واشنگتن بارها موضع گرفته‌اند و در عمل هم ثابت کرده‌اند که مثل قبل گوش به فرمان آمریکا در سوریه نیستند. شرایط میان دو کشور آمریکا و ترکیه در استان‌های شمالی سوریه اکنون «بسیار» حساس شده است، تا آنجا که واشنگتن عملیات تسخیر شهر «جرابلس» به دست «نیروهای دموکراتیک سوریه» (کردها) را متوقف کرده است، چرا که بخشی از شبه‌نظامیان «ارتش آزاد» که در ترکیه آموزش دیده‌اند، در نزدیکی این شهر قرار دارند و احتمال درگیری میان آنها (کردها و ارتش آزاد) وجود دارد.
پیش از این شهر «منبج» در شمال استان «حلب» به دست نیروهای دموکراتیک سوریه و با حمایت هوایی گسترده آمریکا آزاد شده بود.
ورود رژیم صهیونیستی
 به میدان
نکته دیگری که در ارتباط با تحولات استان حسکه قابل ذکر است، ورود عملی رژيم صهیونیستی به ماجرا است؛ جنگنده‌های این رژیم برای اینکه توجه ارتش سوریه را از شمال به مرزهای خود منحرف کند، مناطقی را در جولان سوریه هدف قرار دادند. صهیونیست‌ها می‌گویند در این حملات، یک سکوی پرتاب موشک ارتش سوریه هدف قرار گرفت و منهدم شد. اوضاع سوریه با این تحولات به شدت پیچیده شده است.
سایر رویدادها
* وزیر خارجه آمریکا گفت، مذاکرات این کشور و روسیه بر سر بحران سوریه به پایان خود نزدیک شده است. وی نگفت که این مذاکرات آیا نتیجه داده است یا نه.
* ارتش سوریه و نیروهای مقاومت، کنترل تپه راهبردی «ام‌القراع» در جنوب «حلب» را به طور کامل در اختیار گرفتند.
* سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تهدید کرد که اگر نیروهای ائتلاف ضد «داعش» در استان حسکه تهدید شوند، آمریکا جنگنده‌های سوری را هدف قرار می‌دهد.
* نخست وزیر ترکیه بار دیگر اعلام کرد، سیاست ترکیه حفظ یکپارچگی ارضی سوریه است.
* «بنیل فاروق» نایب رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان تأکید کرد، رؤیای ریاض برای سرنگونی نظام سوریه، از بین رفته است.