kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۵۹۲
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۸
رئیس کل گمرک کشور:

اقدام ترکمنستان در افزایش حق ترانزیت مغایر با معاهدات بین‌المللی است

رئیس کل گمرک کشور، اقدام ترکمنستان در افزایش عوارض و تعرفه تردد کامیون‌های ایرانی از این کشور را مغایر با معاهدات (کنوانسیون) بین‌المللی حمل و نقل دانست.


مسعود کرباسیان در سفر به شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزایش 3/5 برابری حق ترانزیت و تردد کامیون‌های ایرانی از ترکمنستان در ماه گذشته را مغایر با توافق‌نامه بین 2 کشور عنوان کرد.
وی این اقدام ترکمنستان را عجیب خواند و ادامه داد: این در حالی است که 10 روز گذشته رئیس گمرک ترکمنستان در سفر به تهران درخواست شبانه‌روزی شدن گمرک جمهوری اسلامی را داشت.
کرباسیان بیان کرد: گمرک ایران این درخواست را مشروط به حذف محدودیت تردد کامیون‌ها به ترکمنستان می‌پذیرد. وی با بیان این‌که این قانون، ناگهانی و بدون اطلاع قبلی از سوی دولت ترکمنستان وضع شده، گفت: این در حالی است که هر کشوری پیش از وضع قوانین بین مرزی باید دیگر کشورها را مطلع کند.
کرباسیان ادامه داد: ایران به دلیل اثرگذاری در حمل و نقل دنیا و با نیت خیرخواهی، مجوز ترانزیت کالا از ترکمنستان به دیگر کشورها را صادر کرده، از این رو فشار افزایش تعرفه ترانزیت متوجه این کشور نیست و بر دوش کشورهای مقصد کامیون‌ها و کالاهای تجاری نظیر ازبکستان، قرقیزستان و قزاقستان است.
وی با بیان این که کشورهای همسایه ترکمنستان به این اقدام، اعتراض کرده و عوارض خود را افزایش داده‌اند، افزود: کشور ایران در پاسخ به این اقدام ترکمنستان، وزارت راه و شهرسازی ضمن افزایش عوارض برای جلوگیری از ضرر و زیان شرکت‌های حمل و نقل ایرانی و کاهش هزینه‌های جابه‌جایی کالا، ترانشیپ (انتقال کالا از یک کامیون به کامیون دیگر در یک نقطه مرزی) در گمرکات کشور را متوقف کرده است. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که ایران با جدیت پیگیر این مسئله است، افزود: وزیر راه و شهرسازی پیشتر اعلام کرده بود، شرکت‌های حمل و نقل می‌توانند شکایات خود را به مراجع بین‌المللی ارائه دهند، از این رو گمرک ایران و وزارت راه و شهرسازی نیز شکایت خود را برای پیگیری از مسیر دیپلماتیک به وزارت امور خارجه ارائه کرده است.