kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۵۷۸
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۷

اجرای طرح کارت‌های اعتباری از اول مهرماه امسال

رئیس کل بانک مرکزی گفت: طرح کارت‌های اعتباری از اول مهر ماه در کشور اجرا می‌شود.

 

ولی‌الله سیف در حاشیه دهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی در جمع خبرنگاران گرگان در خصوص کارت خرید اعتباری و ارایه آن از سوی بانک‌ها به مشتریان گفت: گاهی شنیده می‌شود که بانک‌ها در ارایه تسهیلات خرد مردم را خسته می‌کنند و برای حل این مشکل به تازگی اجرای سامانه کارت اعتباری به بانک‌ها ابلاغ شده است.
به گفته وی بهترین نوع استفاده از تسهیلات بانکی اجرای این طرح (کارت اعتباری) بوده و تولید را نیز اثربخش می‌کند.
وی افزود: طرح کارت‌های اعتباری از اول مهرماه در کشور اجرا می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد و شکل کارت‌های اعتباری به بانک‌ها واگذار شده اما از یک مرکزیت هدایت شده و دارای سامانه خاصی است.
سیف افزود: اعتبار این کارت‌ها 10، 30 و 50 میلیون ریالی است.
رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: این تسهیلات، جایگزین تسهیلات خردی می‌شود که در گذشته در نظام بانکی داده می‌شد و نرخ سود این تسهیلات 18 درصد است.
وی گفت: حدود 45 درصد از حجم تسهیلات پرداختی توسط بانک‌های کشور تزریق جدید به رونق اقتصاد نیست، بلکه دارایی منجمد بوده و نقشی در رونق اقتصادی کشور ندارد.
سیف افزود: از این میزان دارایی منجمد در نظام بانکی، یک سوم مطالبه مشکل وصول، یک‌سوم بدهی دولت به نظام بانکی و یک سوم باقی مانده دارایی غیرمالی شامل ملک و بنگاه اقتصادی است.
وی در خصوص میزان پرداخت تسهیلات بانکی در سال 95، افزود: امسال پرداخت تسهیلات بانکی به میزان 460 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که حدود 230 هزار میلیارد تومان آن به تمدید معوقه‌های تاخیر در پرداخت تسهیلات دریافتی متقاضیان (دارایی منجمد) و بقیه تسهیلات بانکی به اجرای طرح‌های جدید و تزریق به رونق اقتصاد کشور اختصاص دارد.
سیف بر ممنوع بودن دریافت نرخ جریمه بیش از 6 درصد از سوی بانک‌ها نیز تاکید کرد و گفت: دریافت نرخ جریمه بانکی در گذشته 14 درصد بود، ولی متوقف شده است زیرا در شورای عالی پول و اعتبار مصوب شد که بانک‌ها نرخ جریمه را بیش از 6 درصد اجرا نکنند.
سیف در خصوص فعالیت موسسه‌های غیرمجاز نیز گفت: بانک مرکزی نسبت به فعالیت این موسسه‌ها در نظام بانکی بی‌تفاوت نبوده و حتی ورود کرده و به مردم تذکر داده شده است تا فریب این موسسه‌ها را برای سپرده‌گذاری نخورند.