kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۵۱۶
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
لاریجانی در نشست کمیسیون تلفیق رسیدگی به برنامه ششم:

سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم توسعه باید مبنای اصلی کار قرار گیرد

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وضعیت صندوق‌های بازنشستگی بحران زا است و باید در برنامه ششم توسعه به این موضوعات و همچنین موضوع بدهی دولت، رسیدگی کرد.


علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست کمیسیون تلفیق رسیدگی به برنامه ششم توسعه کشور حضور یافت و گفت: اگر برنامه ششم توسعه تا نیمه دوم آبان ماه آماده شود و به دست دولت برسد دولت نیز می‌تواند براساس قانون برنامه لایحه بودجه را ارائه دهد. اشکالات شکلی در لایحه برنامه توسعه وجود دارد که مقرر شده حل شود.
وی ا فزود: سیاست‌های مقام معظم رهبری در خصوص برنامه ششم توسعه باید مبنا قرار داده شود که این سیاست‌ها دارای 80 ماده است، البته بعضی از مواد برنامه ششم توسعه در قانون دائمی لحاظ شده است و نیازی نیست به ازای هر بند بطور مثال 4 ماده اضافه شود. لاریجانی ادامه داد: باید بخش‌های ضروری به لایحه برنامه توسعه اضافه شود البته بندهایی باید به لایحه الحاق شود که کارایی داشته باشد و نکته بسیار مهم لحاظ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم توسعه است که باید مبنای اصلی کار قرار داده شود.
 رئیس مجلس شورای اسلامی  ابراز داشت: مقام معظم رهبری روی موضوع کاهش بودجه جاری تأکید دارند بنابراین باید بودجه جاری کشور کاهش یابد و بطور مثال باید شرایطی فراهم شود که بخشی از مدارس بتوانند خود را اداره کنند.
وی  با تأکید بر لزوم مرتبط کردن بخش صنعت و دانشگاه گفت: اغلب دانشگاه‌های خارجی با پول پژوهش اداره می‌شوند اما در ایران به دلیل درآمدهای نفتی منابع مالی هم به پژوهش و به صنعت اختصاص داده می‌شود این در حالی است که باید در برنامه ششم توسعه مکانیزمی باشد که به دانشگاه‌هایی که در بخش پژوهشی عملکرد موفقی دارند بودجه بیشتری ارائه داد به دلیل اینکه کشور به سیستم دانشگاهی تنبل نیاز ندارد البته مالیات‌های وارد بر درآمدهای پژوهشی باید اصلاح شود و انگیزه در این رابطه ایجاد کرد.
لاریجانی خاطر نشان کرد: وضعیت صندوق‌های بازنشستگی بحران‌زا است و باید در برنامه ششم توسعه به این موضوعات و همچنین موضوع بدهی دولت، رسیدگی کرد بطور مثال در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی از دولت طلب دارد البته در این رابطه راهکارهایی وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.
 وی  تصریح کرد: در خصوص بدهی‌ها باید حرف روشنی زده شود و دولت مکلف شود که این موضوع را حل کند، باید ستادی در این رابطه ایجاد شود.
لاریجانی ادامه داد: سیستم کنترل سالانه برنامه وجود ندارد و من پیشنهاد می‌کنم در این برنامه آورده شود تا مشخص شود دولت هر سال در برنامه چه میزان جلو رفته و چه میزان ناموفق بوده است و باید سیستم روشنی تعریف شود.
به گزارش فارس وی در پایان تاکید کرد: نکته دیگر در خصوص بودجه عملیاتی است ما در برنامه‌های دیگر نوشته ایم دولت باید بودجه عملیاتی ارائه دهد اگر بودجه عملیاتی ارائه شود روشن می‌شود خروجی به چه نحو است این در حالی است بصورت کلی نوشته می‌شود دولت بودجه عملیاتی ارائه دهد و دولت بودجه عملیاتی را ارائه نمی‌کند.