وقتی با دست پس میزنند و با پا پیش میکشند!(اخبار ادبی و هنری)
قائم مقام ریاست سازمان صدا و سیما هفته گذشته در جریان مراسم معارفه رئیس جدید بسیج این سازمان، خبر از راهاندازی شبکه تلویزیونی «کالای ایرانی» داد که در آن به تبلیغ و معرفی محصولات ایرانی اقدام کند.
این درحالی است که علیرغم رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر پرهیز از ورود و عدم استفاده از کالاهای خارجی که نمونهها و مشابهات خوب داخلی دارند و با وجود همه توصیهها و پیشنهادات کارشناسان و دلسوزان انقلاب و نظام اسلامی، اما همچنان رسانه ملی بر تبلیغ و پروپاگاندا برای برندها و کالاهای خارجی (که نمونههای قابل قبول داخلی آنها موجود است) در ساعات و برنامههای پربیننده خود اصرار میورزد!
از برنامههایی همچون «دستپخت» گرفته (که تحت عنوان مسابقه آشپزی، هم ترجیح و خرید کالاهای خارجی را به مردم القاء میکنند و هم سبک زندگی غربی را به عنوان سبک زندگی برتر به رخ میکشند) تا پیش آگهی بخشهای خبری شبکه خبر که با تبلیغ یک کالای سوئیسی، در طول شبانهروز شاید نزدیک به 50 بار این کالا را در پربینندهترین ساعات خود، به مخاطبانش حقنه میکند! تردیدی نیست که رسانه ملی از نظر بودجه در مضیقه بسیار است و متاسفانه دولت تدبیر و امید(!) نیز برای رفع این معضل از رسانهای که بایستی همچون دانشگاه برای ملت عمل نماید، کوچکترین تدبیری به کار نمیبندد اما از یک سوی عزت و شرافت ملی و از دیگر سوی، منویات رهبر معظم انقلاب هم بایستی مدنظر مدیران رسانه ملی باشد و مهمتر آنکه احادیث و روایات بزرگان دین حکایت از آن دارد که برای گذران روزگار نبایستی به هر وسیله و تمهیدی تن در داد.
با این وصف دیگر چه جای راهاندازی شبکه تلویزیونی «کالای ایرانی» است که با بودجه قابل ملاحظه از بیتالمال، از یک سوی در یک شبکه محدود (برای خالی نبودن عریضه هم که شده) کالای ایرانی تبلیغ کنیم و از سوی دیگر در شبکههای سراسری و برنامههای پربیننده، پنبه آن را بزنیم و پردهای دیگر ساز کنیم!
این حکایت همان مثل معروف «با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن» نیست؟! بهتر نیست این بودجهای که برای راهاندازی شبکه دیگر صرف میشود را خرج روزمره کنیم تا دیگر دستمان پیش هر خارجی و بیگانه دراز نشود؟!!