kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۲۰۵
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱
کیمیاگری علیزاده در ریو؛ برنزی که ارزش طلا داشت

بانوی محجبه ایرانی در المپیک تاریخ ساز شد

کیمیا علیزاده با برد برابر رقیبی از سوئد اولین مدال تاریخ زنان ایران در المپیک را کسب کرد.


سرویس ورزشی-

کیمیا علیزاده تکواندوکار وزن 57- کیلوگرم بانوان توانست با غلبه بر نیکیتا گلاسنوویک رقیبی از سوئد و نفر چهارم رنکینگ به مدال برنز برسد و اولین مدال بانوان ایران در تاریخ المپیک را رقم بزند. این دیدار با نتیجه پنج بر صفر به نفع نماینده ایران به پایان رسید.
علیزاده با هوگو و کلاه آبی به مصاف رقیب رفت. در راند اول هیچ یک از تکواندکاران به امتیاز نرسیدند. در راند دوم علیزاده اولین امتیاز را از آن خود کرد و در ادامه نیز امتیاز دوم را به خود اختصاص داد و راند دوم دو بر صفر به نفع ایران پایان یافت. راند سوم نیز با امتیاز گیری علیزاده ادامه پیدا کرد و نماینده ایران پنج بر صفر پیش افتاد و این راند با همین نتیجه به پایان رسید تا کیمیای 18 ساله به اولین مدال ایران برسد. علیزاده در دیدار اول خود برابر رقیبی از کرواسی به برتری 8-7 رسید. در دیدار دوم و در مرحله یک چهارم پایانی مقابل اوا کالوا گومز نفر دوم رنکینگ جهانی از اسپانیا نتیجه را واگذار کرد. با راهیابی گومز به فینال، علیزاده به شانس مجدد راه یافت و در دیدار اول این مرحله برابر فاناپا هارنیسوجین تایلندی 14 بر 10 پیروز شد.
علیزاده: مدال المپیک پنجمین مدال تاریخ سازم بود
کیمیا علیزاده بعد از کسب مدال تاریخی‌اش برای ورزش ایران گفت: من می‌خواستم پنجمین مدال تاریخ‌سازم را در المپیک بگیرم و می‌خواستم طلا بگیرم ولی متاسفانه نشد. شاید آن زحماتی که من کشیدم رنگش برنزی بود. شرمنده استادم شدم. ملی‌پوش وزن 57 - کیلوگرم تکواندوی بانوان ادامه داد: من بعد از یک ماه و نیم برای اولین بار است که روی پایم پریدم زیرا یک آسیب دیدگی شدیدی داشتم. کادر پزشکی و استادم تلاش زیادی کردند که من به این مسابقه‌ها برسم و خدا را شکر این اتفاق افتاد و توانستم تاریخ‌ساز باشم.
علیزاده همچنین افزود: خوشحالم برای دختران ایرانی چون راهی باز شد تا بانوان ایران بتوانند در المپیک‌های بعدی مدال‌آور باشند. امیدوارم که شاهد مدال‌های خوشرنگ‌تری در المپیک‌های بعدی باشیم. خبرنگاران با اشاره به اینکه اول راه هستی و می‌توانی در المپیک‌های بعد طلا بگیری پرسیدند که حس کنونی‌ات چیست و علیزاده در پاسخ گفت: من این حس را چندین بار تجربه کرده بودم. در مسابقه‌های جهانی، المپیک نوجوانان و جهانی نوجوانان تاریخ‌سازی کردم و این پنجمین‌ بار بود که تاریخ‌ساز می‌شدم. خوشحالم که این اتفاق افتاد و بیشتر از همه برای دختران ایران خوشحال هستم.
پولادگر: این مدال خیلی باارزش است
بعد از علیزاده نوبت به صحبت‌های پولادگر رسید، رئیس فدراسیون تکواندو در حالی که از کسب مدال کیمیا علیزاده اشک شوق می‌ریخت گفت: اولین مدال المپیکی بانوان مبارک باشد. اینکه یک دختر با رعایت حجاب اسلامی و با پاسداری از دین و عفاف توانست مدال المپیک بگیرد، مدال او خیلی ارزشمند است. این مدال مبارک تمامی مردم و به خصوص زنان ایران اسلامی که در نهایت به آرزوی خود رسیدند. وقتی این مدال با حجاب اسلامی و پاسداری از دین به دست آمد، ارزش بسیار بیشتری پیدا کرد.
بازتاب موفقیت علیزاده در سایت‌های خارجی
موفقیت علیزاده در رقابت‌های المپیک بازتاب گسترده‌ای از سایت‌های خارجی داشت تا جایی که سایت «یاهو اسپورت» درباره علیزاده نوشت: کیمیا علیزاده پنج شنبه شب تاریخ‌سازی کرد و مدال برنز 57- کیلوگرم رقابت‌های تکواندو را کسب کرد. او با این کار اولین زن ایرانی شد که در بازی‌های المپیک مدال کسب کرده است. این مسئله می‌تواند نشان‌گر بهتر شدن شرایط زنان در ایران باشد. علیزاده نیز در حرف‌های خود اشاره کرده است که با این موفقیت برای دختران ایرانی خوشحال است.
سایت خبری «i24» نیز به مدال‌آوری علیزاده اشاره کرد. این سایت نوشته است: از علیزاده عملکرد بسیار خوبی انتظار می‌رفت زیرا او دو سال پیش در المپیک جوانان قهرمان شده بود و سال گذشته نیز با شکست دادن جونز، در یک چهارم نهایی مسابقات قهرمانی جهان مدال برنز گرفت. موفقیت جونز مدال‌آور طلای المپیک ریو در برابر موفقیت علیزاده کمتر به چشم می‌آید، زیرا علیزاده سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشته و برای کشورش تاریخ‌ساز شده است. سایت‌های خبری دیگر از جلمه «NBC SPORT» ،«THE SUN»، «رویترز» و «گاردین» نیز به تاریخ‌سازی علیزاده و مدال‌آوری او به عنوان اولین زن ورزشکار ایرانی در المپیک اشاره کردند.