kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۱۸۲
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۵
رئیس سازمان غذا و دارو:

کیفیت داروهای تولیدی بیماران خاص‌ در ایران مورد تایید است

رئیس سازمان غذا و دارو از وجود 400 بیمار «ای‌بی» ثبت شده در کشور خبر داد و گفت: هزینه کنترل و درمان این بیماری بسیار بالاست.


زنجان- خبرنگار کیهان:

رسول دیناروند در حاشیه برگزاری نشست روسا و معاونان غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد:  بیماران «ای‌بی»  که تقریبا، 400 نفر ثبت شده‌اند هنوز درمان‌پذیر نیستند و دارویی که درمان شوند وجود ندارد و تنها روش‌های کنترل و مدیریت بیماری برای کاهش درد و آلام این بیماران ارائه می‌شود.
وی گفت: گاهی اوقات هزینه کنترل یک بیمار متابولیک که درمان نمی‌شود، یک میلیارد تومان است، در حالی که می‌توان با این هزینه یک هزار نفر را درمان کرد.
وی با بیان اینکه از ماه گذشته پانسمان تخصصی این افراد که هزینه سنگینی هم دارد، آغاز شده است، گفت: برخی اوقات هزینه پانسمان این بیماران 2 میلیون تومان می‌شود که اعتباری برای آن در نظر گرفته شده و به صورت رایگان انجام می‌شود.
وی افزود: در چند سال گذشته یارانه برخی از غذاهای آسیب‌رسان قطع شده است. دیناروند گفت: محصول تراریخته در کشور کشت نمی‌شود اما واردات تراریخته دو محصول شامل ذرت و مشتقات آن و سویا و مشتقات آن هم‌اکنون انجام می‌شود.
معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه کمبود دارو نداریم افزود: کشور از ذخیره دارویی خوبی برخوردار است و موجودی دارو حداقل برای 8 ماه کافی است. وی گفت: داروهای بیماری‌های خاص در ایران تولید می‌شود و کیفیت آن نیز تایید شده است و انتظار ما از پزشکان و مردم آن است که به تولید داخل اعتماد کنند.