اخبار ویژه
کارشکنیهای ضد ایرانی آمریکا پس از برجام شدت یافته است
«توافق هستهای بین ایران و کشورهای عضو گروه 5+1 با کارشکنیها و دور زدنهای جدی آمریکا در زمینه رفع تحریمها از ایران مواجه شده است».
مارلین خلیفه روزنامهنگار لبنانی در تحلیلی که در پایگاه خبری لبنان 24 ساعت نوشت: پس از گذشت یک سال از این توافق ایران و غرب، روشن شده تحریمها در عمل برطرف نشدهاند.
بانکهای لبنان هم که برخی از آنها برای برقراری رابطه با بانکهای ایرانی ابراز تمایل کرده بودند با تهدید آمریکا برای تحریم مواجه شدهاند.
وی افزود: این واقعیت بیانگر اظهارات و موضعگیریهای مختلف ایرانیها درباره «بیاعتمادی» به ایالات متحده باشد که درصدد سنگاندازی در برابر رفع تحریمها از ایران و آزادسازی داراییهای آن در بانکهای جهان است.
مارلین خلیفه به نقل از منابع دیپلماتیک آگاه نوشت: آمریکاییها به ایرانیها فشار میآورند تا درباره «بسته یکپارچه راهبردی» شامل موضوعات مختلف به ویژه سوریه، عراق، افغانستان و موشکهای بالستیک با آنها وارد مذاکره شوند.
این روزنامهنگار لبنانی در بخش دیگری از تحلیل خود با اشاره به اقدامات آمریکا برای جلوگیری از برخی رفع تحریمهای ایران افزود: بانک مرکزی آمریکا فشارهای مستقیمی بر بانکهای آمریکا، اروپا و حتی لبنان وارد و آنها را تهدید میکند.
مارلین خلیفه خاطرنشان کرد: از دیگر فشارهای آمریکا این است که تجار مایل به سرمایهگذاری در ایران در صورت سفر به ایران باید از نو درخواست صدور «گرینکارت» برای ورود به آمریکا بدهند. همچنین آمریکا خواستار افشای تمام اطلاعات و دادههای اقتصادی ایران است که ایران آن را نقض حاکمیت ملی خود میداند.
این روزنامهنگار لبنانی نوشت: اگرچه موشکهای بالستیک ایران شامل توافق هستهای نیست اما آمریکا میخواهد آنها را به طور نهایی و کامل نابود کند.
مارلین خلیفه به نقل از منابع دیپلماتیک خاطرنشان کرد: نقش ایران در عراق و سوریه روشن و شناخته شده است و در افغانستان نیز اهمیت زیادی پیدا کرده و طرحهای راهبردی مربوط به منافع آمریکا را ناکام گذاشته است.
وی تصریح کرد: افغانستان به خاطر داشتن مرزهای مشترک با روسیه در شمال، با چین در شرق و با ایران در غرب از موقعیتی راهبردی برخوردار است و همین مسئله باعث شده آمریکا تلاش کند افغانستان را تحت سیطره خود بگیرد و پایگاههای نظامی در آن دایر کند.
حیاط خلوت افراطیون در صندوقهای بازنشستگی
برخی از سیاسیون عمدتاً اصلاحطلب با تصور اینکه شرکتهای زیرمجموعه «صندوق بازنشستگی کشوری»، حیاط خلوتی برای بچهها و نزدیکان این افراد است، افراد منتسب به خود را برای مدیریت یا عضو هیئت مدیره شدن به این شرکتها میفرستند؛ همین امر عاملی شده تا عمده این شرکتها با زیان هنگفت روبهرو شوند. به گزارش «جوان»، صندوق بازنشستگی کشوری به همراه شرکتهای تابعهاش امروزه بیش از هر زمان دیگری نیاز به تحقیق و تفحص جدی از سوی مجلس و همچنین حضور سازمان بازرسی کل کشور دارد. زیرا طی سالهای گذشته افرادی به هیئت مدیره شرکتهای تابعه صندوق بازنشستگی که در اصل تابعه وزارت کار است ورود کردهاند که کوچکترین سابقه و تجربه مدیریتی که هیچ، حتی تجربه کارمندی هم ندارند. در حالی که باید مدیران متخصص و متعهد را در مجموعههای دولتی و وابسته به دولت به کارگیری کنند.
برخی از شرکتهای زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری که به واردات (سهلترین فعالیت اقتصادی) مشغول هستند، افراد بیتجربه سفارش شده و وابسته به مدیران و نمایندگان اصلاحطلب ادوار گذشته مجلس را در کسوت مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره به کارگیری کردهاند و این افراد برخلاف نظر کارشناسان بازرگانی، اقدام به معاملاتی میکنند که در نهایت ضرر هنگفتی به این شرکتها وارد میشود.
مجموعههایی چون شرکت سرمایهگذاری تأمین اجتماعی (شستا) و صندوق بازنشستگی کشوری با تصور اینکه مجموعهای غیردولتی به شمار میآیند به فعالیت میپردازند. این در حالی است که این مجموعهها در دولت گذشته به یکی از بخشهای تابعه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی درآمدند. بدین ترتیب باید از قوانین و ضوابط دولتی و عمومی تبعیت کنند. یکی از شرکتهای زیرمجموعه صندوقهای بازنشستگی کشوری، شرکت «ج.د.ص» است که به دلیل به کارگیری افرادی نالایق، جوان و اصلاحطلب در این مجموعه، این افراد برخلاف نظر کارشناس بازرگانی این شرکت دست به واردات گسترده کالا زدهاند، که در نهایت شرکت را با زیانهای هنگفت رو به رو کردهاند. این شرکت در شهریور ماه سال 1386 به عنوان زیرمجموعه شرکت سرمایهگذاری وزارت ]...[ شروع به فعالیت نمود و در ادامه با تلفیق صندوق بازنشستگی وزارت ]...[ در سازمان بازنشستگی کشور به فعالیت خود ادامه میدهد. شرکت مذکور همچنین اقدام به تأسیس و در اختیار گرفتن شرکتهای دیگر در دبی نموده است. به کارگیری افراد سفارش شده جوان بیتجربه در کسوت مدیریت و اعضای هیئت عامل در شرکتهای زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری چنان خسارت هنگفتی به این شرکتها وارد کرده که امروزه عمده این شرکتها در مرز ورشکستگی قرار گرفتهاند و گویا در صدد هستند به جای افراد بیتجربه سفارش شدهای که جدیداً وارد شرکت شدهاند، کارکنان با تجربه و با سابقه شرکت را اخراج کنند!»
وقتی به درگاه اینترنتی مجموعهای چون «صندوق بازنشستگی کشوری»؛ یکی از مجموعههای تابعه وزارت کار سر میزنیم میبینیم که آخرین گزارشهای سالانه از عملکرد مالی و سرمایهگذاریهای این صندوق مهم مربوط به سال 90 است، این در حالی است که ما هم اکنون در اواخر نیمه ابتدایی سال 95 قرار داریم. ماده 8 قانون «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» تأکید دارد: مؤسسه عمومی یا خصوصی باید به درخواست دسترسی به اطلاعات در سریعترین زمان ممکن پاسخ دهد و در هر صورت زمان پاسخ نمیتواند حداکثر بیش از 10 روز از زمان دریافت درخواست باشد.
لیونی: هرگاه نصرالله سخنرانی میکند ما در اسرائیل خود را میبازیم
وزیر امور خارجه پیشین رژیم صهیونیستی، اقدام عربستان در تروریست خواندن حزبالله را فرصتی ارزشمند برای ائتلاف این رژیم با اعراب سازشکار دانست.
به گزارش شبکه العالم به نقل از سوریا الان، تزیپی لیونی در مصاحبه با شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: فرصتهایی پیش آمده است که باید از این فرصتها استفاده کرد. عربستان و دیگر کشورهای عربی میانهرو با حزبالله همچون دشمن رفتار میکنند و هماکنون راهی در برابر اسرائیل برای ائتلاف با این کشورها باز شده است.
لیونی که هماکنون عضو پارلمان رژیم صهیونیستی است، اظهار داشت: «اسرائیل پیش از ائتلاف با کشورهای عرب میانهرو باید با فلسطینیها به توافقاتی برسد، ولی این توافقات نباید امنیت اسرائیل را به خطر بیندازد.»
لیونی خاطر نشان کرد: «حزبالله و نصرالله دشمنان اسرائیل هستند و موشکهای بسیاری در اختیار دارند ولی حزبالله به همراه روسیه و متحدانش گرفتار بحران سوریه است و مقابله با اسرائیل را در صدر اولویتهای خود قرار نداده است.»
لیونی گفت: «چرا ما در اسرائیل هرگاه که نصرالله سخنرانی میکند، خود را میبازیم و این همه جاروجنجال به راه میاندازیم، در حالی که فقط نهادهایی مانند بخش اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل (آمان) و دیگر سرویسهای تحلیلی و مطالعاتی باید به بررسی سخنان نصرالله بپردازند و نباید با سخنانش منفعلانه برخورد کرد.»
لیونی افزود: «ما باید آماده باشیم و ارتش و جامعه اسرائیل را برای رویارویی آتی آماده کنیم تا مسائلی که در جنگ دوم لبنان (سال 2006) اتفاق افتاد، تکرار نشود.»
لیونی خاطر نشان کرد: «اسرائیل به جای اینکه در میدان مقابله با حزبالله تنها باشد، باید از فرصتهای بسیار ارزشمندی که پیش آمده است، استفاده کند. ما باید به آنچه که امروز سعودیها و دیگران درباره حزبالله میگویند، گوش بدهیم. آنها حزبالله را گروهی تروریستی خواندهاند و ما باید با آنها برای دور کردن خطر حزبالله و ایران از خود همکاری کنیم.»
روایت روزنامه حامی دولت از فسادانگیزی تسعیر ارز
پس از شعبدهبازییی که دولت در زمینه دور زدن اصول حسابداری و تسعیر ارز میکند، آیا میتوان دیگر مفسدان اقتصادی را پای میز محاکمه آورد؟
روزنامه فرهیختگان ضمن طرح پرسش اعتراضی فوق نوشت: رویداد مهمی در اقتصاد کشور در شرف وقوع است که به نظر میرسد بر روند تحولات آینده تأثیر ماندگاری خواهد گذاشت. بند 35 لایحه اصلاح قانون بودجه سال 95 که به تصویب کمیسیون برنامه و بودجه و کمیته بررسی لایحه اصلاح بودجه 95 رسیده است، راه را برای تسویه بدهیهای دولت از طریق ارزیابی مجدد داراییهای خارجی بانک مرکزی هموار کرده است.
نکته آزاردهندهای که در این بند وجود دارد استفاده از تسعیر منابع ارزی برای پرداخت بدهیهای دولت است. تسعیر در حسابداری به عملیات تبدیل ارز به ریال گفته میشود. در این عملیات مبلغ معاملات ارزی به ریال مطابق نرخ روز تنظیم ترازنامه محاسبه میشود. کاری که دولت مطابق مجوز ارزیابی مجدد میخواهد انجام بدهد دریافت مابهالتفاوت دو مبلغ است در سطح کلان اقتصاد کشور. ولی ترازنامهها و حسابها با نرخ روز نوشته میشوند و نه نرخ آینده. در واقع به نظر میرسد دستگاه دولت یا قوه مجریه میخواهد دوباره برای دلاری که چندین و چند سال پیش به بانک مرکزی داده است، ریال دریافت کند.
فرهیختگان افزود: در این شعبدهبازی حسابداری، بدهکاریهای دولت به بانک مرکزی پاک میشود تا حداقل روی کاغذ و در ترازنامههای مالی دستگاه دولتی از سلامتی مالی لازم برای دریافت سرمایه و انجام سرمایهگذاری برخوردار باشد. اما بدهکاری دولت به بانکها، نیمی از حلقه بازار اعتبارات بانکی است. نیمه دیگر آن مطالبات بانکها از افراد حقیقی و حقوقی است. شعبدهبازی دولتی به این گروه نیز تعمیم یافته و قرار است کسانی که تا 100 میلیون تومان از بانکها وام و تسهیلات دریافت کردهاند از بخشودگی سود و جرائم بهرهببرند. دوباره به بازار ارز رجوع کنیم؛ اگر شخصی در سال 1387 صد میلیون تومان وام گرفته باشد و آن را به ارز تبدیل کرده باشد اکنون معادل صدهزار دلار در اختیار دارد. او میتواند با فروش کمتر از یک سوم این دارایی ارزی اصل وام خود را به بانک پرداخت کند بدون آنکه جریمهای پرداخت کرده باشد و البته نزدیک به 70 هزار دلار هم به جیب بزند.
اشکال کار اینجاست که چرخ اقتصاد کشور با این کارها در مسیر صحیحی نخواهد چرخید و همان چرخ هرزی خواهد بود که بوده است. هر اقتصادی با اطمینان به آینده و در چارچوب قوانین و مقررات است که رشد میکند. مبادلات اقتصادی وقتی متقن و قابل اطمینان هستند که این قوانین خدشهناپذیر باشند. وقتی دولت با استفاده از مصوبات و راههای به ظاهر قانونی یک اصل حسابداری و تنظیم داراییها را زیرپا میگذارد تا بدون پرداخت واقعی و تنها از طریق افزایش ارزش داراییهای بانک مرکزی بدهکاریهایش را صاف کند چه انتظاری از فعالان اقتصادی است؟ از سوی دیگر چه تضمینی هست که این کار باعث افزایش شدید تورم نشود و در عمل به همه اعلام کند که اعطای وام در واقع بخشش ثروت است و دریافت کننده مجبور به بازپرداخت نیست؟
این روزنامه تصریح کرد: تصویب بند 35 پرسشهای زیادی را ایجاد میکند و اولین آنها این است که آیا حتی دولت تدبیر و امید عاجز از انجام اصلاحات واقعی و معنادار در نظام بانکداری کشور به دور زدن اصول روی آورده است تا امروز کارش راه بیفتد؟ آن وقت آیا میتوان مفسد اقتصادی، کارمند رشوهبگیر و مدیر فاسد را به پای محاکمه کشاند؟ هر چه باشد همه این گروهها توجیهی به ظاهر قانونی برای دور زدن اصول دارند. هر مدیر و وزیری که در آینده مصدر کار بشود امروز را به خاطر خواهد آورد و به امیدگرفتن چنین مصوبهای همان سیاستهای غلط و نادرست گذشته را ادامه خواهد داد. هدف، تغییر سیرت بود نه بزک کردن صورتی در هم شکسته.
تأمین قطعات هواپیما پس از اجرای برجام سختتر شد!
تأمین قطعات هواپیما پس از اجرا شدن برجام سختتر شده است.
یکی از کارشناسان صنعت هوایی در گفتوگو با «مهر» با اعلام اینکه پس از اجرای برجام نه تنها تغییری در شرایط تأمین قطعات ایجاد نشده بلکه بدتر هم شده، گفت: به اذعان بخشهای مرتبط با تأمین قطعات در این مدت فشارها برای تأمین لوازم مورد نیاز هواپیما بیشتر شده و حتی میتوان گفت مبادی که ما از آنها خرید میکردیم، تحت کنترل شدیدی قرار گرفته است.
این کارشناس با تأکید بر اینکه با وجود برجام، شرکتهای سازنده به بهانههای مختلف با ما همکاری نمیکنند و همین موضوع منجر به زمینگیر شدن تعداد زیادی از هواپیماها شده است، اظهار داشت: انتظار میرفت که حداقل شرکتهای سازنده پس از قراردادهای بزرگی که با آنها بسته شده، امکان خرید برخی قطعات مهم را برای شرکتها فراهم کنند که متأسفانه تاکنون انجام نشده است.
براساس این گزارش، یکی از مشکلاتی که از سوی فعالان این صنعت عنوان میشود، نقل و انتقال پول به شرکتهای سازنده هواپیما است. مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: پس از برجام نمایندگانی از بوئینگ و ایرباس به ایران آمدند و قراردادهایی را برای پشتیبانی از هواپیما با شرکتها بستند. براساس توافقهای انجام گرفته، موتور هواپیما و قطعاتی به این شرکتها ارسال و تعمیر شد اما مشکل اصلی در ارتباط با این شرکتها، مبادلات مالی و پولی است زیرا پرداخت هزینه خدمات را بسیار مشکل میکند.
یکی از مسئولان شرکت ماهان نیز گفته است: انتظار داشتیم با رفع تحریمها و اجرا شدن برجام، روند تأمین قطعات هواپیماها تسهیل شود، اما برعکس سختتر شد.
وی افزود: به علت محدودیتهای جابجایی پول و افزایش حساسیتها، تأمین قطعات مورد نیاز هواپیماها سختتر و پیچیدهتر شده است. پیش از رفع تحریمها، این میزان سختگیری نسبت به تحویل قطعات وجود نداشت.