رئیس قوه قضائیه در مراسم اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی:
غربیها حق تقنین حقوق بشر را از کجا آوردهاند؟!
رئیس قوه قضائیه گفت: برای آنکه بتوانیم حقوق بشر اسلامی را پایهگذاری کنیم باید ابتدا حق را تبیین کرده و معنای آن را بیان کنیم.
به گزارش فارس، صبح دیروز آیتالله آملی لاریجانی در همایش اعطای سومین جایزه حقوق بشر اسلامی اظهار داشت: مسئله حقوق بشر، هم در دنیای امروز به لحاظ آثار مهم و عملی که دارد و هم برای ادیان الهی خصوصاً دین اسلام که همه ما به آن منتسب هستیم اهمیت زیادی دارد.
وی تصریح کرد: این مقوله از دو منظر نظری و عملی مورد بررسی قرار میگیرد و در دنیا هم کارهای نظری خوبی دارد انجام میشود برای تبیین مبانی حق و عمدتاً در فلسفه سیاسی مورد تنقیح قرار میگیرد.
رئیس قوه قضائیه گفت: تحلیل ماهیت حق کاری دشوار است و البته ضروری، که البته بین ماهیت یک موضوع و همچنین معنای یک چیز تفاوت وجود دارد.
آملی لاریجانی گفت: آیا در باب ماهیت حق همیشه اینگونه است که باید نفعی شامل حال ما باشد؟ برخی غربیها میگویند باید اینگونه باشد که نفعی به ما برساند و اگر نفعی نرساند پس حق نخواهد بود البته عدهای دیگر هم میگویند نیازی نیست که حتما حق با نفع همراه باشد.
رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: در آثار علمای اسلامی موضوع حق از جنبه فقهی مورد بررسی قرار میگیرد. ولی آنچه در آثار علمای ما جایش خالی است یک موضوع فلسفی است مثل حق آزادی که در آنجا مورد بررسی قرار نگرفته است.
وی خاطرنشان کرد: آن علما در این حوزه نظری نداشتهاند زیرا در زمانشان این مثال مورد طرح نبوده است.
حقوق از منظر غربیها قرارداری است
آملی لاریجانی گفت: غربیها معتقدند که باید حقوق قراردادی باشد اما سوال اصلی این است که چه کسی به شما اجازه داده که قراردادگذاری کنید و اصلاً چه کسی به شما حق تقنین داده و شما از کجا حق تقنین آوردهاید؟
رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: تفاوت است بین قانون و تقنینی که از سوی مجلس شورای اسلامی آورده میشود و کسی که در خیابان راه میرود.
پس غربیها در ابتدا باید این موضوع را مشخص کنند که حق تقنین را از کجا آوردهاند و این حق را چه کسی به آنها داده است. به نظر میرسد چند حق را باید به صورت غیرقراردادی بپذیریم والا نمیتوانیم سایر حقوق تقنینی را بپذیریم.
وی گفت: اگر به عنوان مسلمان میخواهیم حقوق بشر اسلامی را پایهریزی کنیم باید ابتدا حق را مشخص و تبیین کنیم.
آملی لاریجانی تصریح کرد: برخی از فیلسوفان عقلگرا مثل هگل اینگونه فکر میکردند که دوگانگی بین روح و بدن را قبول داشتند اما فیلسوفان ماتریالیست این را قبول ندارند و روح را به رسمیت نمیشناسند.
رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: برخی تلاش کردند مسئله حق را فارغ از اندیشههای دینی و نورمهای فلسفی تبیین کنند یعنی بگویند مهم نیست شما چه نظری درباره مسائل دینی دارید.
وی افزود: نمیشود ماهیت حق را تحلیل کرده بدون آنکه نگاهی به انسان داشته باشیم اگر قرار است حق بشر تصویر شود نمیشود که از بشر تصویر نداشته باشید.
کرامت انسانی قابل تقنین نیست
آملی لاریجانی گفت: مسئله کرامت ذاتی انسان را چگونه باید تصویر کرد؟ قرآن یک جور آن را تصویر میکند اما ماتریالیستها جور دیگری تصویر میکنند، ما نگاهمان این است که اصل وجود عالم با خداست نه آن نگاهی که میگوید خدا در یک گوشهای است که قدرتی ندارد، خداوند میگوید من انسان را کرامت بخشیدهام حالا این کرامت با آنچه فیلسوف ماتریالیست میگوید زمین تا آسمان تفاوت دارد.
رئیس قوه قضائیه ادامه داد: غربیها میگویند ما کرامت انسانی را در مجالسمان تقنین کرده ایم(!) مگر میشود کرامت را تقنین کرد؟ کرامت برای خلیفهًْالله یک ذات و یک حق خدادادی است.
آملی لاریجانی گفت: نکته دیگر این است که اعلامیه جهانی حقوق بشر یک پشت صحنه دارد که یک ایدئولوژی است اما آنهایی که تدوینش کردند یک نگاه دیگری به این موضوع دارند.
وی گفت: آنهایی که این اعلامیه را تدوین کردند نگاهشان سکولاری و ضد دین است و برای آنکه دعوایی هم بین افراد نشود داخل پرانتز نوشته اند کرامت انسانی اما حالا بیایند بگویند این کرامت چیست؟
رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: آمدهاند در اعلامیهشان گفتهاند که ازدواج اکراهی نیست، ما هم میگوییم صحیح است اما این را آنقدر بسط داده و وسیع کردهاند که از آن به آزادی ازدواج همجنسگرایان رسیدهاند!
آملی لاریجانی گفت: ما سوالمان این است که چرا غربیها میخواهند نگاه خودشان را به همه عالم تسری بدهند و به اجبار به ما حقوقی را تحمیل کنند.
وی افزود: در جمهوری اسلامی 98 درصد مردم به قانون اساسی رای دادند، در این قانون اساسی یک نظامی سیاسی تشریح، تصویر و تصویب شده که اساسش اسلام است، حالا میگویند اینها نباشد! میشود بگویید چرا این را تحمیل میکنید؟ این حرفهایی که شما در باب نفی قصاص میزنید نفی حقوق مردم ماست. چرا باید نوع زندگی خودتان را که نحوه حیات غربی است به همه دنیا اجبار کنید.
مصادیق رفتاری حقوق بشر غربی
ضد بشر است
وی افزود: بحث سوم در خصوص رفتار عملی غربیها درباب حقوق بشر است. آنها حقوق بشر را به یک ابزار تبدیل کرده اند، در بحرین که آیت ا... شیخ قاسم حضور دارند آیا حقوقش رعایت شده است؟ چگونه حق زندگی این فرد را میگیرند و سلب وطن کرده اند آیا این درست است؟
رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: یک رهبر روحانی و انقلابی که به نحوه مسالمت آمیز اهداف حقوق بشری را اعلام میکند را حقش را گرفته اید آن وقت ما چگونه باور کنیم که آمریکاییها در موضوع دفاع از حقوق بشر راست میگویند؟!
آملی لاریجانی اضافه کرد: آیا مسلمانان حق حیات ندارند؟ در یمن بیگناهان دارند کشته میشوند و شما با دلارهایتان جلوی دهن دبیر کل سازمان ملل را گرفتهاید. امروز برای همه دنیا معلوم شده که حقوق بشر برایتان یک ابزار شده است آیا حقوق بشر در خود آمریکا تضییع نمیشود؟
وی گفت: کشور ما در طول سی و چند سال میلیونها آواره و مهاجر را پذیرفت و براساس یک دستور از ناحیه رهبری اجازه تدریس اینها هم صادر شد اما در کل اروپا نتوانستند چند صد هزار نفر آواره را بپذیرند.
رئیس قوه قضائیه ادامه داد: کشورهایی با این ثروت و مکنت نتوانستند چند آواره را تحمل کنند حال آنکه این آوارگی را خودشان برای آنها درست کردند. داعش را چه کسانی تسلیح کردند؟
آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: امروز عدهای سر کودک ده ساله را میبرند آنوقت از سوی همین غربیهایی که ادعای حقوق بشری دارند مورد حمایت قرار میگیرند! امروز در آمریکا سیاهپوستان کشته میشوند اما کسی در آنجا حرف از حقوق بشر نمیزند.
رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: ما نظرمان این است که باید کشورهای اسلامی کنار همدیگر حقوق بشری منبعث از اسلام و ذات کرامت انسان را نوشته و به دنیا ارائه کنند.
وی ادامه داد: ما پیشنهاد میکنیم تا مسئله گفتوگو با کشورهای اروپایی باز شود البته باید آمریکا را کنار بگذارند چون آنها اهل خدعه هستند. آنها در برجام نشان دادند اهل خدعه هستند و همانطور که رهبری گفتند ما برجامهای بعدی نداریم و با آنها هیچ مذاکره دیگری نداریم.
رئیس قوه قضائیه گفت: گفتوگویی هم که از آن صحبت میکنیم باید براساس یک صحبت دو طرفه باشد، با این کیفیت که تمام مسائل دو کشور مورد بررسی قرار گیرد حاضریم و باید با اروپاییها گفت و گو شود چون ما به حرفهایی که میزنیم اعتقاد داریم.
اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی
به شیخ عیسی قاسم و آرزو مرالی
در این مراسم کمیته اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی در سال 95 با بررسی 15 کاندیدا از بین کشورهای مختلف با اجماع تصمیم گرفت سومین جایزه حقوق بشر اسلامی را به صورت مشترک به آیت ا... شیخ عیسی قاسم رئیس مجلس علمای شیعی بحرین به دلیل نقش موثر وی در دفاع از حقوق مسلمانان به صورت مسالمتآمیز و تلاش برای پیشبرد مردمسالاری دینی و همچنین آرزو مرالی دبیر کل تحقیقات کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن به دلیل نقش موثر وی در دفاع از حقوق مسلمانان و مبارزه با اسلامهراسی اعطا کند.
آرزو مرالی در این مراسم درخصوص حقوق بشر اسلامی گفت: تک تک افراد در حوزه حقوق بشر اسلامی مسئولیت دارند، باید یک اقدام جمعی برای رسیدن به موضوع حقوق بشر اسلامی صورت بگیرد و این حقی است که باید از دولتها خواست تا در مسیر دستیابی به آن گام بردارند.
در ادامه این مراسم نماینده شیخ عیسی قاسم یکی دیگر از برگزیدگان این جایزه گفت: غربیها درتئوری یک چیز را گفته و در عمل یک جور دیگر رفتار میکنند.
وی افزود: موضوع حقوق بشر بعد از انقلاب فرانسه مطرح شد و در آن زمان اصول حقوق بشر را علیه دین مطرح کردند، اولین انتقادها به حقوق بشر از طرف کاتولیکها مطرح شد.
نماینده شیخ عیسی قاسم ادامه داد: در رفتار هم میبینید که انگلیسیها در شبه قاره هند چه کارهایی و فجایعی بهبار آوردند.