اخبار ویژه
آقای سریعالقلم! پارتیبازی نکنید حتی اگر برادر رئیسجمهور باشد
کاش مشاور اخلاق مآب رئيسجمهور توصیهای هم درباره قبح اعمال نفوذ برای پذیرش دانشجوی دکترا بدون حضور در آزمون میکرد.
سایت الف با اشاره به نصایح اخلاقی محمود سریعالقلم که غالبا هم با تقدیس غرب و تخطئه کشور و مردم خودمان است، نوشت: توصیههای اخلاقی آقای دکتر سریعالقلم را خیلی دوست دارم... این که زبان بلد باشید... پشت سر دیگران حرف نزنید... حسود نباشید... ذهن اولویتبندی شده داشته باشید... و...
توصیههایی که ایشان معمولا در سخنرانیهایشان تکرار میکنند و اخیرا به صورت متنی منسوب به ایشان در تلگرام دست به دست میشود.
ای کاش آقای دکتر سریعالقلم این را هم به این توصیهها اضافه کنند؛ به دانشجوی پذیرفتهشده بدون کنکور کمک نکنید... حتی اگر برادر رئيسجمهور و خیلی ذینفوذ باشد.
الف این خبر را هم منتشر کرده که «حسین فریدون به طور رانتی و با نامه سازمان سنجش در مقطع دکترای روابط بینالملل در دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شده و دکتر محمود سریعالقلم قبل از گذراندن امتحان جامع وی، راهنمایی رساله این دانشجوی ویژه را برعهده گرفته است.»
اعتراض به حقوق نجومی مدیران اشرافی عوامزدگی است(!)
روزنامه حامی حقوقهای نجومی برخی مدیران، از زبان یک مدعی اصولگرایی نوشت دولت نباید مسئولیت فیشهای حقوقی را قبول میکرد(!)
روزنامه شرق از قول امیر محبیان نوشت: چرا طبق مدل کمونیستی تصور میکنید به همه باید در یک رنج ثابت حقوق داد؟ چرا از عدالت تفسیر مساوات میکنیم؟ بحث هماهنگی پرداخت در حالت عرفی درست است اما این نباید باعث شود که استثناها از بین برود. من فکر میکنم نباید دست و پای خودمان را ببندیم و مغزهای بزرگ خود را از دست بدهیم. این اصلا ربطی به بخش دولتی و خصوصی ندارد. چرا فکر میکنید همه مدیران در بخش دولتی ناتوان هستند و با هر حقوقی میمانند؟
وی میافزاید: متاسفانه ناگهان جو همه را میگیرد و عوامزده موضع میگیرند. ایرادی که به این قضیه وارد شد و درست هم بود این بود که خیلی از افرادی که پولها را گرفتند، هیچ وجه ممیزه خاصی نسبت به بقیه نداشتند.
محبیان مدعی شد: « لزومی نداشت دولت مسئولیت این اتفاق را قبول کند. چون واقعا این یک اشکال ساختاری بود و از قبل هم وجود داشت. حالا ممکن است در اینجا تشدید شده باشد. دولت میتوانست خیلی هوشیارانه بگوید که ما تشکر میکنیم از افشای این اشکال و پیدا شدن این نقص که از قبل هم بوده است؛ اما اینکه بیاید تحت تاثیر جو قرار گیرد و خودزنی کند، درست نیست. جامعه ساختار دارد. دیوان محاسبات و بازرسی دارد. آنها باید جواب دهند که تا الان چه میکردهاند.»
این نوع دفاع از حقوقهای تبعیضآلود نجومی و تبرئه دولت در حالی است که اولا نجومیبگیران مورد اعتراض فاقد کمترین خلاقیت و کارآفرینی بودهاند و ثانیا معلوم نیست ولو با پذیرش تفاوت، تا کجا این پرداختها مشروع است؟ 30 یا 57 یا 87 یا 130 یا 234 میلیون تومان؟! ثالثا چرا یک مدعی اصولگرایی، مطالبه عدالت و اعتراض به اشرافیگری مفسد و بد مست را با برچسب عوامزدگی و گرفتن جو تخطئه میکند؛ این برچسب زدن چه کمکی به استدلال میکند و چه نسبتی با اصول اسلام و انقلاب دارد؟ رابعا هرچند که سازمان بازرسی و دیوان محاسبات باید پاسخگو باشند اما هیچ کدام این مسئولیتها نمیتواند رافع مسئولیت اول و اصلی دولت در نظارت بر دریافتیها و حقوق و پاداش مدیران ارشد خود باشد. و از این جهت سلب مسئولیت از دولتی که اذعان به کوتاهی خویش کرده و از مردم عذرخواهی نموده، جای تأمل دارد. محبیان در جریان مذاکرات هستهای نیز در حالی که دولت شعار برد-برد میداد تصریح کرد این شعار اشتباه است و توقع ایجاد میکند؛ بنابراین ما باید سعی بکنیم فقط گل کمتری بخوریم(!)
یادآور میشود محبیان در بخش دیگری از گفتوگو با شرق درباره دلایل زمزمه احتمال تک دورهای شدن ریاست روحانی گفت: از لحاظ تبلیغاتی، عقل حکم میکرد دولت برجام را جزء یکی از کارهای خویش قرار دهد نه همه کارهایش که اگر موفق شد، میتواند از آن استفاده کند و خودش را مطرح کند و اگر موفق نشد یکی از برنامههایش شکست خورده است. اوایل ما احساس میکردیم گویی همه دولت معلق مانده برای اینکه ببینند آقای دکتر ظریف چه خواهد کرد. اما از طرف دیگر، مشکل دیگری که دولت داشت، این بود که آقای روحانی ممکن است نتواند افکارعمومی را تا انتها با خودش نگه دارد. این چیزی است که من خودم به آن اشاره کردم و البته آقای نوبخت به تازگی گفته دولت از نظر رسانهای خیلی خوب عمل کرده است. در حالی که این خودفریبی است. دولت در حوزه رسانه نیرو و امکانات خوبی در اختیار دارد، اما هیچ استراتژی دقیقی ندارد.
وی ادامه میدهد در تمام پروژههایی که دولت وارد شده؛ موجی که به وجود آمده آخر سر به ضرر خود دولت تمام شده است؛ یعنی نتوانسته است به درستی فضا را کنترل و مدیریت کند.
محبیان میگوید: هنگامی که نتوانید امید را حفظ کنید؛ هیچ فرقی با دولتهای قبلی نخواهید داشت؛ اما دولتهای پیشین این را نمیگفتند، برای نمونه آقای احمدینژاد میگفتند من مسکن مهر را میدهم یا یارانه پرداخت میکنم. براساس عملی اقتصادی یا سیاسی که ملموس بود؛ میشد ارزیابی کرد؛ اما حفظ امید سخت است. مجموع این عوامل باعث شد جایگاه دولت در حفظ آرای عمومی که مهمتر از جلب آرای عمومی بود مخدوش شود و احساس شود نمیتوانند این فضا را حفظ کنند.
راهاندازی فراکسیون دولتی پس از امریه معاون پارلمانی روحانی
راهاندازی فراکسیون اعتدال در واقع رونمایی از فراکسیون دولتی از سوی کسی است که با پیگیری چند مقام دولتی از تهران نامزد شد اما با وجود حضور در فهرست امید، به ریاست عارف رأی نداد.
فراکسیون موسوم به اعتدال دیروز به ریاست کاظم جلالی و با 35 عضو اعلام موجودیت کرد. سیدمحمدعلی فرشادان نماینده سنندج و غلامعلی جعفرزاده ایمنآبادی نماینده رشت به عنوان نایب رئیسان این فراکسیون انتخاب شدند. مهرداد باهوج لاهوتی، نماینده لنگرود نیز به عنوان سخنگوی این فراکسیون انتخاب شد. بنابر اعلام لاهوتی، عبدالرضا عزیزی و سمیه محمودی دبیران و سیدمحسن علوی (فرزند وزیر اطلاعات) به عنوان کارپرداز انتخاب شدند.
لاهوتی گفته که «80 نماینده پای برگه حضور در این فراکسیون را امضا کردند» اما بنابر اعلام وی 40 نفر در جلسه حاضر شدند. او نامه فراکسیون را «مستقلین» اعلام کرد.
یک روز قبل از این اتفاق، فراکسیون امید تشکیل جلسه داد و عارف را به عنوان رئیس معرفی کرد. در جلسه روز سهشنبه این فراکسیون برخلاف 50 روز پیش که گفته میشد 16 نفر عضو فراکسیون هستند و 103 نفر نیز به ریاست عارف رأی دادند، تنها 70 نفر شرکت کردند و احتمالا 30 نفر جذب فراکسیون اعتدال شدهاند.
یادآور میشود کاظم جلالی و بهروز نعمتی در فهرست امید قرار داشتند و از تهران وارد مجلس شدند اما بر سر ریاست مجلس با اصلاحطلبان دچار اختلاف شدند. جلالی با پیگیری جهانگیری و وزرای کشور و اطلاعات و ارتباطات در انتخابات ثبتنام کرد.
گفتنی است در جلسه دیروز مجلس، نمایندگان با 200 رأی، عادل آذر (رئیس مرکز آمار) را به ریاست دیوان محاسبات مجلس انتخاب کردند.
اخیرا حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیسجمهور در سخنانی عجیب مدعی شده بود: «مجلس نباید دغدغه رئیسجمهور و دولت شود. سؤالات بیجا و بیمورد نمایندگان نباید موجب سلب آرامش آنان شود. فقط صدای دولت باید در مجلس شنیده شود».
معاریو: اسرائیل از پیروزی کودتا علیه اردوغان خوشحال میشد
برخی تحلیلگران صهیونیست هشدار دادند شکست کودتا در ترکیه، به ایجاد تغییرات اساسی در نظام سیاسی این کشور منجر میشود اسرائیل انتظار داشت این تلاش به موفقیت برسد.
به گزارش روزنامه العربی الجدید، «یوسی میلمان» گزارشگر امور امنیتی در روزنامه معاریو نوشت: اسرائیل در سطوح سیاسی و امنیتی خرسند میشد اگر کودتا در ترکیه موفقیتآمیز بود.
وی افزود: هیچکس در کابینه و یا دستگاه امنیتی اسرائیل قطره اشکی برای «رجب طیب اردوغان» رئیسجمهوری ترکیه نمیریخت اگر تلاش برای کودتا به موفقیت منجر میشد.
میلمان اضافه کرد: اسرائیل اگر ارتش، امور را در ترکیه در دست بگیرد، خوشحال میشود.
این گزارشگر صهیونیست نوشت: تلاش برای کودتا بر روابط اسرائیل با ترکیه بعد از امضای توافق عادیسازی روابط بین تلآویو و آنکارا تاثیری نمیگذارد.
از سوی دیگر، تحلیلگران صهیونیست انتظار دارند که شکست تلاش برای کودتا به تقویت جایگاه حزب عدالت و توسعه و گسترش نفوذ اردوغان منجر شود. «درور زئیف» کارشناس امور ترکیه گفت که «ترکیه جدید امروز متولد شد، ترکیه کمال آتاتورک نفسهای آخرش را میکشد زیرا شکست کودتا به اردوغان مشروعیت میبخشد و به او فرصت میدهد تا در میراث آتاتورک که ترکیه دههها اسیر آن است، تغییراتی ایجاد کند.»
زئیف که در آنکارا اقامت دارد در گفتوگو با روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت افزود: در هر کودتایی، ارتش ترکیه برای بازگرداندن ترکیه به مسیر سکولار تلاش میکند و شکست کودتای امروز دلیلی است که توانایی این کار را نداشته است.
«ایلی شاکید» کنسول اسبق اسرائیل در استانبول نیز، ورود مردم ترکیه به صحنه برای مقابله با کودتا را تعجببرانگیز خواند و گفت: تحرک وسیع مردمی باعث شکست کودتا شد.
شاکید در گفتوگو با یدیعوت آحارونوت افزود: طیف محافظهکار مردم ترکیه که پایگاه حامی و تایید کننده اردوغان است، پیروز شد.
«جک لوی» سفیر اسبق اسرائیل در آنکارا هم گفت: برنامهریزان کودتا اهمیت تحولاتی را که ترکیه شاهد آن است، درک نکرده بودند.
وی در گفتوگو با رادیو رژیم اسرائیل افزود: ملتی که وارد عرصه سیاست شده، فرصت موفقیت هر کودتای سیاسی را کاهش میدهد.
«دانی کشمارو» مجری شبکه دوم تلویزیون اسرائیل گفت: بخشهای وسیعی از ملت ترکیه به ویژه جوانان احساس کردند تلاش برای کودتا بخشی از یک توطئه بینالمللی است و به همین دلیل جمعیت زیادی در اطراف اردوغان جمع شد. تشدید این احساس و برداشت در ترکیه به اردوغان اجازه میدهد تا با قدرت گامهایش برای اصلاحات در ساختار نظام حاکم ترکیه که آنها را واجب میداند، بردارد.
«ایال عیران» روزنامهنگار صهیونیست هم در صفحه خود در توئیتر نوشت: نشانهها حاکی هستند که برخی کشورهای خارجی از تلاش برای کودتا در ترکیه آگاه بودهاند و اقدام فرانسه برای بستن سفارتخانه خود در آنکارا میتواند در این چارچوب قرار گیرد.
العربی الجدید نوشت: رسانههای اسرائیلی پیشتر نوشته بودند بین اسرائیل و «فتحالله گولن» رهبر جنبش «حزمت» که دولت ترکیه او را به تلاش برای کودتا متهم کرده است، «روابط گرم» برقرار است روزنامه «میکور ریشون» در یک تحقیق گسترده که در ژانویه سال 2014 منتشر کرد به نقل از «فازیت ربینا» روزنامه نگار ادعا کرد: جنبش حزمت با وزارت خارجه و موسسههای آکادمیک اسرائیل در تلآویو روابط مستحکم دارند و برخی رهبران این جنبش از اسرائیل دیدن کردهاند.
به گفته فازیت، گولن در پایگاه شخصی خود در اینترنت نوشته است: یهود یک درصد از جمعیت جهان را تشکیل میدهند اما 32 جایزه صلح نوبل را بدست آوردهاند.
فازیت افزود: گولن با رهبران ارشد دینی یهود ارتباط دارد و با «باکشی دورون» خاخام بزرگ سابق یهودیان شرقی ملاقات کرده است.
آرمان: برخی وزرا صلاحیت اداره یک نانوایی را هم ندارند
اصلاح طلبان با فرافکنی سعی دارند ناکارآمدیهای دولت یازدهم را از گردن خود باز کنند و بر دوش روحانی و کابینه بیاندازند.
در این زمینه روزنامه زنجیرهای آرمان به قلم سیدفاضل موسوی نماینده اصلاحطلب مجلس هفتم نوشت: آقای جهانگیری مسئول ستاد مبارزه با فساد، قاچاق و پیگیری اقتصاد مقاومتی هستند. مردم کشور زیر بار رکود بیسابقهای هستند، مگر امروز همین مردم در چند شیفت کار نمیکنند! مگر دارنده مدرک دکترا در ایران راننده آژانس نیست؟ وی میافزاید: مشکل را باید آنجا دید که شایستگان امروز بر کرسیهای هدایت دولت تکیه نزدهاند و بیشتر کسانی که مسئولیت دارند با رابطه بر آن صندلیها نشستهاند که توان اداره یک نانوایی را هم ندارند. امید است همه از صمیم قلب به فکر اصلاح کشور باشیم. اگر ما رفاقت، رانت و رابطه را کنار نگذاریم، با هر روشی بخواهیم کشور را اداره کنیم با مشکل روبرو خواهیم شد.
همزمان علی صوفی (وزیر دولت اصلاحات و عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان) در روزنامه وقایع اتفاقیه مدعی شد مردم در انتخابات اخیر فقط به یک لیست (امید) رأی دادند. برخلاف این ادعا، منتخبان مردم لاریجانی را مقابل عارف به ریاست برگزیدند و در انتخابات رؤسای کمیسیونها نیز، 10 اصولگرا و 2 اصلاحطلب را برای ریاست کمیسیون انتخاب کردند.
صوفی در ادامه مینویسد: متأسفانه مردم ]!؟[ بعد از انتخابات این تغییر را در مجلس، چه در ریاست مجلس و چه در ریاست کمیسیونهای تخصصی ندیدند.
اگر چه در هیئت رئیسه مجلس تغییر قابل توجهی داشتیم اما در رؤسای کمیسیونها شاهد تغییر نبودیم و همان مدیریت سابق مجلس نهمی تداوم یافت. در این رابطه افکار عمومی دولت را مقصر میبیند که به جای حمایت از کاندیدای فراکسیون امید که متشکل از حامیان دولت و اصلاح طلبان بودند و به طور مشخص نمایندگانی از این لیست که به فهرست اعتدال و توسعه تعلق داشتند، پایبند به تصمیم فراکسیونی نبودند و به عهد و پیمانشان عمل نکردند.
صوفی میافزاید: وقتی که وزیری از دولت آقای روحانی با اعلام مواضع اصولگرایانه و اعلام هویت اصولگرایانه به این ائتلاف پشت پا میزند و به طرف کاندیدای مورد نظر خودش برای ریاست مجلس میرود و برخلاف این ائتلاف از نمایندگان مجلس میخواهند که به کاندیدای مقابل فراکسیون امید رأی بدهند، اوضاع وخیمتر میشود؛ بنابراین افکار عمومی جامعه اصلاحطلبی جریحهدار است و البته شاید با ترکیب رؤسای فراکسیونها، همان پیمانشکنان فراکسیون امید هم به اشتباه خود پی برده باشند. در چنین شرایطی امید این است که دولت با رویکرد ائتلاف امید، تغییرات در کابینه و مدیران میانی و مناطق را در دستور قرار دهد در غیر این صورت در فضای یأس فعلی اگر رئیسجمهوری تصمیم قاطعی نگیرد، دشوار میشود که عقبه رأی آقای روحانی را دوباره بتوان پای صندوقهای رأی آورد.
یادآور میشود اصلاح طلبان (امثال اصغرزاده و عبداله ناصری) بارها تأکید کردهاند که به چشم رحم اجارهای به دولت نگاه میکنند و همین نگاه اجارهای و ابزاری به دولت، باعث سوءاستفادههای بزرگ و خشم و ناکارآمدی دولت شده است.