طبق اطلاعات منتشر شده در بورس
زیان خودروسازان در پسابرجام از زمان تحریم هم بیشتر شد
در حالی که حسن روحانی مدعی بود با توافق هستهای، کارستان کرده و اقتصاد کشور را زیرورو میکند و رفاه را به ارمغان خواهد آورد؛ پس از یک سال از امضای برجام، سقوط سهام خودروسازان را در بورس شاهدیم که نه تنها پس از یکسال از برجام به سوددهی نرسیدهاند بلکه دو برابر سال قبل بدهی به بار آوردهاند تا مردم بیشتر از پیش طعم تلخ مدیریت لیبرالی را بچشند.
به گزارش رجانیوز؛ روزهای پایانی سال قبل، خودروسازان با وعده همکاری با فیات و بنز و دیگر بزرگان خودروسازی دنیا رشد بیش از 100 واحدی روزانه را در بورس موجب شدند، ولی پس از گذشت 4 ماه از سال و مشخص شدن پوچ بودن آن وعدهها، نه تنها خود در سراشیبی سقوط افتادهاند، بلکه در افت شاخص بورس نیز تاثیر جدی گذاشتند.
مشخص شدن پوچ بودن وعدهها و ارائه حسابهای مالی سال 94، وضعیت بسیار بدی را برای سهام داران ایران خودرو و سایپا ایجاد کرده است.
گزارشهاي مالي ایرانخودرو در آستانه مجمع از بدهيهاي سنگين مالي شركتهاي خودروساز پرده برداشت. براساس آخرين اطلاعات مالي تلفيقي شركت ايرانخودرو كه در سامانه اطلاعات ناشران بورس موسوم به كدال، منتشر شده است گروه ايرانخودرو در سالجاري نهتنها سود نكرده است بلكه 2300 ميليارد تومان زيان هم در كارنامهاش ثبت شده است، زيان عملكرد اين شركت در سال مالي جاري 92درصد بيشتر از سال مالي قبل بوده است. شركت ايران خودرو با 1200ميليارد تومان زيان حسابهاي مالي سال93 را بست به اين ترتيب اكنون زيان انباشته ايرانخودرو به بيش از 3هزار ميليارد تومان رسيده است. اين اتفاق در حالي رخ ميدهد كه در برخي از روزها بيش از 40درصد از معاملات بورس به سهام شركتهاي خودروساز اختصاص داشت و سهامداران به اميد سودآور بودن، سهام خودروسازها را ميخريدند اما براساس صورتهاي مالي تلفيقي، زيان هر سهم ايران خودرو در سال مالي 94 بيش از 80 تومان است.
طبق آمار وزارت صنعت در سال گذشته 976 هزار و 836 دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که در مقایسه با تولید سال 93 با کاهش 13/7 درصدی همراه بوده است. این در حالی است که تولید خودرو در سال 93 نسبت به 92 با رشد 53/4 درصدی همراه شده بود و تشدید رکود در صنعت خودرو آمارهای دو سال قبل را بار دیگر تضعیف کرده است.
در سال 94، تولید سواری توسط سایپا به 328 هزار و 168 دستگاه رسید که کاهش 7/5 درصدی را نسبت به سال 93 نشان میدهد.
در سالی که پشت سرگذاشتیم، 40 هزار و 853 دستگاه وانت در سایپا تولید شد که نسبت به سال 93 کاهش 20 درصدی را نشان میدهد. در این مدت هیچ مینیبوس، میدلباس و اتوبوسی توسط گروه صنعتی سایپا تولید نشد.
به این ترتیب تولید انواع خودرو در کشور طی سال گذشته با رشد منفی همراه بوده و آمارها نشاندهنده تشدید رکود در صنعت خودرو به عنوان موتور محرک صنعت کشور است.
این در حالی است که دولت از نیمه سال گذشته اقدام به اجرای بسته خروج از رکود کرد و در این راستا، در مرحله اول 2650 میلیارد تومان تسهیلات به فروش اقساطی خودرو اختصاص یافت. طرحی که انتقادات زیادی را به همراه داشت اما مسئولان دولتی به دفاع تمام قد از آن پرداختند.
به نظر میرسد رکود موجود در بازار صنعت خودروسازی کشور را نیز درنوردیده، به طوریکه کاهش قدرت خرید مردم در دولت یازدهم موجب کاهش تقاضا و بالطبع کاهش فروش این صنعت در کشور شده است. از سوی دیگر توافق هستهای با 1+5 آنقدر ضعیف بود که حتی نتوانست خودروسازانی به غیر از خودروسازان فرانسوی (که سالهاست در ایران فعالیت میکنند) را تشویق به سرمایهگذاری در ایران کند.