kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۲۳۷
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۹
معاون امور ناوگان راه‌آهن:

دولت از واگن‌سازی مانند صنعت خودرو حمایت کند

معاون امور ناوگان راه‌آهن گفت: راه حل کوتاه مدت توسعه واگن‌سازی، تخصیص خط اعتباری از سوی بانک مرکزی است مانند کاری که برای خودروسازی انجام شد.



بابک احمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره راهکار توسعه واگن‌سازی داخلی اظهار کرد: تنها راه حل کوتاه مدتی که امروز برای توسعه واگن‌سازی داخلی وجود دارد حمایت دولتی و تخصیص خط اعتباری از سوی بانک مرکزی است، همان اقدامی که دولت سال گذشته برای حمایت از صنعت خودروسازی انجام داد.
وی اضافه کرد: این تنها راه حل کوتاه‌مدت برای توسعه واگن‌سازی داخلی است؛ البته در بلندمدت لازم است، لیزینگ تخصصی ریلی در کشور شکل بگیرد و حمایت مستمر در عرضه محصولات توسط شرکت‌های واگن‌ساز انجام شود.احمدی اظهار داشت: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد، در راستای رشد واگن و لکوموتیوسازی داخلی، تقاضا را تحریک کند. پس امروز تقاضای خرید واگن وجود دارد و اگر به داد این تقاضا نرسیم، شرکت‌ها به جای آنکه واگن مورد نیاز خود را در داخل کشور تامین کنند، تقاضا را به خارج از کشور می‌برند.
معاون امور ناوگان راه‌آهن افزود: از سوی دیگر خریدار ناوگان ریلی، بخش خصوصی است و دولت هیچ ناوگانی در اختیار ندارد؛ بخش خصوصی را هم نمی‌توان نظیر بخش دولتی با سیاست‌های بازدارنده و محدودکننده مجبور به خرید واگن داخلی کرد و اگر به آنها زیاد فشار وارد شود، به عنوان یک سرمایه‌گذار خصوصی که توجیه مالی مناسب را می‌طلبد، ممکن است ترجیح دهد، از عرصه سرمایه‌گذاری ریلی خارج شود.
احمدی بیان کرد: در این راستا ضروری است به جای ایجاد محدودیت برای شرکت‌ها، مشوق‌های مناسب به آنها ارائه کنیم، این مشوق‌ها باید طوری باشد که آنها از صنایع داخلی خریداری کنند، چنین مشوقی می‌تواند فروش اقساطی باشد، برای فروش اقساطی هم چون فعلا شرکت لیزینگ ریلی نداریم، به خط اعتباری و تسهیلات مالی بلندمدت نیاز داریم.