kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۲۱۲
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲

اخبار ویژه


فرافکنی نکنید آقای هاشمی /احمدی‌نژاد حاصل نارضایتی مردم از شما بود
ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، محصول سیاست‌های ناراضی‌تراشانه شما و متحدان‌تان در دولت اصلاحات بود نه قدیس‌سازی جریان رقیب.
داریوش سجادی همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب در تحلیلی نوشت «آقای هاشمی رفسنجانی طی سخنانی در دانشگاه آزاد کرمان فرموده‌اند: کشور بعد از جنگ در دوران سازندگی، در ریل توسعه اقتصادی افتاد و سپس دولتی آمد (دولت خاتمی) که در ادامه طرح‌های سازندگی، به توسعه سیاسی نیز می‌پرداخت که البته برنامه آن در دولت سازندگی در قالب برنامه‌های اول، دوم، سوم و چهارم پنج ساله آمده بود. (منظور آقای هاشمی آن است که خاتمی هم ادامه و ادامه‌دهنده دولت من و سیاست‌های من بود!  درستی یا نادرستی و دفاع یا تکذیب یا تائید این ادعا بماند  بر عهده و «مسئولیت شخصی» آقای خاتمی)  آقای هاشمی در ادامه با اشاره به سیر تدریجی اتفاقات در دولت‌های پس از جنگ، فرموده‌اند: در مقطعی، همان‌هایی که در زمان مبارزه به انقلاب معترض بودند، با قدیس‌سازی، دولت هشت سال قبل را (دولت احمدی‌نژاد) بر کشور تحمیل کردند(!)  که همگان از اقدامات تخریبی آنان در ابعاد داخلی و خارجی خبر دارند که البته برای جلوگیری از گسترش ناامیدی در جامعه، مواردی نادر را افشا می‌کنند».
هاشمی نمی‌خواهد بپذیرد اگر «محمود» اشتباه‌ترین و هیولاترین و جنایت‌کارترین (!) گزینه در میانه گزینه‌های مردم ایران طی 38 ساله گذشته بود؛ این «سرجهازی» هدیه و عطیه خود او به مردم ایران بود که در 84 قاطبه ایرانیان را در برزخ کلافگی از سوءمدیریت برجا مانده از دولت سازندگی و تداوم و تداول آن در دولت اصلاحات (به استناد اظهارات آقای هاشمی) صاحبان آراء را به این صرافت انداخت تا در دوگانه موجود به احمدی‌نژاد پناه ببرند.
سجادی ادامه می‌دهد: فراموش فرموده‌اید وقتی حسین آقا مرعشی‌تان از منتهی الیه تبختر و از عمق سالوسی و «عتبه‌بوسی صاحب اختیارش» در 84 «محمود» را آنچنان تحذیر می‌داد که «تو را با نبرد دلیران چه کار؟ - تو برزگری بیل‌ات آید به کار!» چگونه در فردای انتخابات، ایرانیان به طعنه همان «حسین آقا»  را آنگونه انذار دادند که «یادتون رفته که اون شاه که به صد مهره نمی‌باخت- تاج و از سرش تو میدون لشکر پیاده برداشت؟»
جناب آقای هاشمی!
تاریخ را به تعارف و تکلف نمی‌نویسند و واقعیت آن است  وقتی در سال‌های زعامت خود در پاستور با سیاست‌های نابخردانه و مدیریت‌های گشاده‌دستانه و بی‌مبالاتی‌های اشراف‌سالارانه، پدر مردم را درآوردید بالتبع آن مردم در گریز از تباهی دوران مدیریت سپهسالارانه جنابعالی در بزنگاه 84  شادکامانه و امیدوارانه با تصور «آنتی هاشمی بودن» پناه به احمدی‌نژاد بردند، بدین منوال دیگر چه جای گلایه از انتخاب محتوم محمود و اجتناب مفهوم از جنابعالی توسط ایرانیان می‌ماند تا ناجوانمردانه خاک در چشم واقعیت بپاشید و «محمود» را تحمیلی قدیس‌سازان بخوانید!؟  محمود اگر تحمیلی هم بود تحمیلی اجتناب‌ناپذیر از جوار نابلدی‌ها و نابخردی‌ها و ناروایی‌های متخذه سالار و سال‌های سازندگی بود!
اگر به دست خود و از جوار مدیریت ناشایست خود، مردم را به صرافت انزجار از خود، پناه به محمود دادید و در 88 نیز بابت «تکرار آن اقبال»  پدر همین مردم را در زمین فتنه و تمهید تحریم درآوردید  تا به صرافت «غلط کردم» بیفتند!  در آن صورت این کمال بی‌آزرمی است تا بدون تعهد به لوازم سوء تدبیرها و بی‌کفایتی‌ها و نامبالاتی‌های خود بی‌اقبالی شهروندان به خود را فرافکنانه محصول قدیس‌سازی از رقیب‌تان معرفی فرمائید!
فی‌الواقع خوانش بین سطور از فرمایش جناب هاشمی برخوردار از این صراحت است که؛ ایرانیان در مقام رعایای «ما» موظف‌اند یا ثناگویانه و عتبه‌بوسانه به پابوس قبله عالم و عمله و اکله قبله عالم بیایند و در غیر این صورت آن چنان دماری از روزگارتان برآورم و آن چنان تسمه‌ای از گرده‌تان برکشم و از جوار دسایس  و ترفند و فتنه و سعایت «مهدی بابا» و تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی آن چنان نسق گیرتان کنم تا با افتادن به صرافت «غلط کردم» منجی‌انگارانه به پابوسم بازگردید.

برجام، حاصل دستپاچگی دولت بود نه مقدورات نظام
وزیر راه دولت اصلاحات می‌گوید برجام، حداکثر مقدور ایران در مذاکرات بود و به جای پرداختن به آن باید به این موضوع بپردازیم که آیا توانسته‌ایم از فرصت‌های برجام استفاده کنیم یا نه؟
احمد خرم ضمن سرمقاله‌ای در روزنامه دولتی ایران نوشت: «عموما در ارزیابی نتایج این توافق برای کشورمان ارجاعات به سمت اصل برجام منحرف می‌شود. چنین رویکردی در نتیجه طبیعی خود ما را از این مسئله غافل خواهد کرد که چگونه در حال بهره‌برداری و استفاده از ظرفیت‌های توافق هسته‌ای هستیم؟ نکته مهم و مغفول مانده این است که آیا ما به درستی توانسته‌ایم فضای پسا‌برجام را مدیریت کرده و از آن به نفع منافع ملی خود بهره‌برداری کنیم؟
وی می‌افزاید: هم دولت، هم هواداران دولت و هم حتی اعضای تیم مذاکره‌کننده بارها تاکید کرده‌اند که در این سند نه حداکثر خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران بلکه حداکثری از آنچه که «مقدور» بوده، به دست آمده است. بنابراین طبیعی است که قسمتی از خواسته‌های ما نیز در دایره این «مقدورات» نبوده باشد.
خرم نوشت: ما یک داشته مشخص به مثابه ابزاری سیاسی و اقتصادی داریم که باید ببینیم چطور از آن در راستای منافع  ملی بهره‌گیری می‌شود. منتقدان و مخالفان برجام اگر همچنان بر موضع تقابلی خود با این موضوع قرار دارند، باید این مسئله را در دستور کار خود قرار دهند نه بازگشت به نقد اصل برجام. اینکه آیا دولت و مجموعه اجرایی توانسته از این فرصت برای جلب سرمایه‌گذاری بیشتر در کشور و جهش اقتصادی استفاده کند؟ آیا دولت از وجود چنین توافقی برای افزایش ثبات ما در منطقه خاورمیانه بهره جسته است؟ آیا توانسته‌ایم شراکت‌های اقتصادی جدیدی را در منطقه و فراتر از منطقه تحت تاثیر برجام رقم بزنیم؟ اینها از جنس سوالاتی است که یک سال بعد از برجام همچنان جای آنها در مواضع منتقدان خالی است. بگذریم از اینکه بالا بردن سطح توقعات از فضای پسابرجام هم در همین مدت اندک به ابزاری برای مشروعیت دادن به حمله به اصل برجام تبدیل شده است.
درباره این تحلیل شایان یادآوری است که اولا آقای خرم باید از دولت و وزارت خارجه بپرسد که چرا نتوانسته از ظرفیت برجام و وعده‌های موجود در آن استفاده کند یا گریبان طرف بدعهد را بگیرد. منتقدان نیز یکی از اعتراضاتشان همین است که چرا فقط امتیاز دادیم اما دستاورد و عایدی ما به تعبیر رئیس بانک مرکزی «تقریبا هیچ» بود؟
ثانیا دولت و وزارت خارجه تقریبا کاری به مقدورات و توانمندی‌های نظام و در مقابل دست خالی و نیاز حریف نداشتند بلکه با بدفهمی برای توافق به هر قیمت و سپس اجرای به هر قیمت آن عجله کردند. به همین دلیل هم توافقی نامتوازن یا تعهدات ناهمزمان و بدون امکان شکایت و احقاق حق در صورت نقض عهد طرف مقابل منعقد و اجرا شد. در عین حال وزارت خارجه و رئیس‌جمهور اهتمام کافی حتی برای مطالبه تعهدات برجامی غرب و آمریکا ندارند وگرنه همین تعهدات نیم‌بند برجام نیز بارها نقض شده است. البته به اعتبار امتیازات نقد واگذار شده از سوی ما، آمریکا نیازی به پاسخگویی نمی‌بیند و این طرف نیز کسانی فکر می‌کنند وعده خلاف واقعی به مردم داده‌اند که اگر اعتراف کنند، دیگر حرفی برای گفتن با مردم ندارند.

آفتاب یزد: نارضایتی روحانی و نوبخت موجب برکناری مجید انصاری شد
یک روزنامه اصلاح‌طلب جابه‌جایی مجید انصاری را به معنای تنزل درجه وی به خاطر انتقادهای چند وقت پیش دانست.
آفتاب یزد با اشاره به تغییرات اخیر در برخی معاونت‌های ریاست جمهوری نوشت: «در جریان این «پاستور تکانی» برخی اسباب و اثاثیه‌شان را جمع‌آوری کردند و ناگزیر به ترک نهاد ریاست جمهوری شدند و در عوض افرادی برای نخستین‌بار به محوطه سبز پاستور گام نهادند و مستقیم در پنت هاوس این ساختمان منزل گزیدند!
بعضی هم جابه‌جایی‌هایی طولی داشتند و از طبقات بالا به طبقات پایین‌تر و فرودست منتقل شدند. طی این پاستورتکانی الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری که یکی از اصولگرایان کابینه بود، به کلی از پاستور رخت بست. تغییرات بعدی اما مطلوب اصلاح‌طلبان به نظر نمی‌رسد چرا که مجید انصاری از چهره‌های شاخص این جریان ناچار به وداع با بهارستان شد و اکنون می‌بایست پشت میز امین‌زاده بنشیند. در عوض حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور و قائم مقام رحمانی فضلی از این به بعد جامه معاونت رئیس‌جمهوری را به تن خواهد کرد و به نمایندگی از حسن روحانی در پارلمان حضور خواهد داشت. چرایی برکناری انصاری از سمت معاونت پارلمانی ریاست جمهوری و انتصاب وی در جایگاه معاونت حقوقی و همچنین تفویض اختیارات از یک چهره اصلاح‌طلب به امیری اصولگرا در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و به بازار شایعات درباره این پاستورتکانی حسن روحانی رونق بسیاری بخشیده است.
آفتاب یزد ادامه می‌دهد: برکناری مجید انصاری از سمت معاونت پارلمانی علامت سوال‌های فراوانی را در اذهان ایجاد کرد و به مذاق بسیاری از اصلاح‌طلبان خوش نیامد. به طوری که روز گذشته تعداد زیادی از تحلیلگران فعال در عرصه سیاست این جابه‌جایی حسن روحانی را برنتابیدند و تفویض اختیارات انصاری از پارلمان به معاونت حقوقی را تنزل مقام برای یکی از اصلاح‌طلب‌ترین چهره‌های کابینه تدبیر و امید دانستند.
نخستین گمانه‌ای که در خصوص تنزل مقام انصاری مطرح می‌شود که وزنه آن از دیگری سنگین‌تر است و از آن بوی سیاسی‌کاری دولت به مشام می‌رسد، در خصوص انتقاداتی است که وی چندی پیش به عملکرد تیم اطلاع‌رسانی دولت وارد ساخته بود که اظهار داشت «تیم رسانه‌ای دولت در حد انتظار ظاهر نشده است.» سخنگوی دولت اما به این سخنان انصاری واکنشی تند نشان داد و آن را بی‌انصافی تلقی کرد. از همین روی ناراضیان انتقال انصاری به معاونت حقوقی بر این باورند که دولت، انتقاد انصاری را برنتابیده و از او انتقام گرفته و او را در سمتی پایین‌تر منصوب کرده است که به گمان این افراد ناراضی معاونت حقوقی، پستی بی‌اثر و خنثی است.
حدس بعدی که رنگ و بوی فنی دارد، آن است که برخی مخالفان حضور انصاری در پارلمان، او را متهم به کم‌کاری کرده و بر این باور بوده‌اند که انصاری به دلیل نزدیکی به خانواده امام(ره) در این سمت منصوب شده و خود روحانی نیز از عملکرد انصاری ناراضی بوده است و مصداق این صحبت آنها هم باز می‌گردد به جریان رد صلاحیت صالحی امیری، گزینه حسن روحانی برای وزارت ورزش و جوانان که بنابر شنیده‌ها رئیس‌جمهوری، انصاری را به شدت به زیر تیغ انتقادات خود برده بوده است. پس از آن نمایندگان مجلس نهم هم باب انتقاد از انصاری را گشودند و انجام 300 شکایت از دولت توسط مجلس نهم را دلیلی بر عملکرد ضعیف او دانستند و در نهایت هم انصاری را فردی منفعل و خسته معرفی کردند.

نامزد‌های قابل تأمل برای ریاست دیوان محاسبات مجلس
مهلت ‌نام‌‌نویسی  کاندیداهای ریاست دیوان محاسبات کل کشور به پایان رسید. با پایان یافتن زمان ثبت‌نام کاندیداها، کمیسیون برنامه و بودجه از امروز وارد بررسی صلاحیت نامزدهای ریاست دیوان خواهد شد.
به گزارش تابناک، تا آخرین لحظه ثبت‌نام، عادل‌ آذر رئیس مرکز آمار ایران، غلامرضا مصباحی‌مقدم و جعفر قادری، از نمایندگان مجلس نهم، بی‌طرف وزیر کابینه اصلاحات و برادران شرکا، رئیس اسبق سازمان مدیریت از جمله افرادی بودند که نام خود را به عنوان کاندیدای ریاست دیوان محاسبات نزد کمیسیون برنامه و بودجه ثبت کردند. پیش از این افراد نیز غلامرضا اسداللهی، اسماعیل جلیلی، علیرضا منادی سفیدان و محمدعلی عبدالله‌زاده از نمایندگان ادوار، فداحسین مالکی دبیرسابق ستاد مبارزه با موادمخدر و موسی‌الرضا ثروتی، برنامه خود را برای احراز این پست به نمایندگان عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه ارائه کرده بودند. نکته جالب اینکه رئیس کنونی دیوان محاسبات، خود را کاندیدای ریاست دیوان برای چهار سال آینده نکرده است.
حسن سلیمانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ارائه برنامه‌های کاندیدای ریاست دیوان محاسبات به این کمیسیون گفت: هم‌اکنون مشغول بررسی برنامه‌ها و سوابق اجرایی و مدیریتی کاندیداهای ریاست دیوان محاسبات هستیم و پس از بررسی‌های لازم، سه گزینه کمیسیون را به صحن علنی مجلس معرفی می‌کنیم.
یادآور می‌شود برادران شرکا پیش از این از حقوق‌های نجومی برخی مدیران دفاع کرده بود و از دولت خواسته بود هیجانی نشود.

دبکا فایل: اسرائیل نگران است /موقعیت بشار اسد تثبیت شده است
یک پایگاه صهیونیستی گزارش داد هدف اصلی سفر وزیر خارجه مصر به بیت‌المقدس گفت‌وگو درباره رئیس جمهوری سوریه بود که اکنون به عنوان تنها قدرت قابل اعتماد برای مبارزه با تروریسم در منطقه معرفی می‌شود.
دبکا فایل نوشت: در سفر سامح شکری وزیر خارجه مصر به اسرائیل و دو نشستی که وی با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر داشت، مسئله فلسطین به عنوان موضوعی گذرا و صرفاً برای مخفی کردن محور اصلی این دیدار مطرح شد. اما محور اصلی دیدارها به روزرسانی اطلاعات مربوط به جنگ سوریه و در رأس آن تغییر ناگهانی در موقعیت بشار اسد رئیس جمهور سوریه بود، که به گفته آنها از یک متهم به ریاست یک دولت تغییر یافته که اکنون همه، حتی خود اوباما، ‌ارتش او را به عنوان تنها نیروی نظامی قابل اعتماد و توانمند در ادامه جنگ علیه گروه‌های تروریستی می‌شناسند.
دبکا فایل افزود: این وارونگی هفته آخر ماه ژوئن (اوایل تیر ماه) برجسته شد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه حین نهایی کردن تلاش‌هایش برای آشتی دوباره با اسرائیل، سران اطلاعاتی‌اش را در رأس هیئتی محرمانه برای ملاقات با مشاوران اسد و امکان‌سنجی خاتمه دادن به دشمنی با او نیز اعزام کرد.