kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۱۷۱
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۷
در واکنش به ماجراجویی‌های آمریکا

پکن: در دریای چین جنوبی نیروگاه اتمی می‌سازیم

مقامات چین اعلام کردند قصد دارند در دریای جنوبی چین نیروگاه برق اتمی بسازند.



به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه «گلوبال تایمز»، مقامات شرکت اتمی ملی چین اعلام کردندکه نیروگاه برق اتمی قرار است به زودی در دریای جنوبی چین احداث شود. طبق اعلام مقامات چینی این نیروگاه اتمی قرار است در جزایر و صخره‌های سلسله جزایر «اسپارتلی» در دریای جنوبی چین مورد استفاده قرار گیرد. در گذشته تأمین آب شرب سربازان در منطقه دریای جنوبی چین تأمین نمی‌شد و با استقرار این نیروگاه می‌توان این مسئله را تضمین کرد. در آینده نیز دریای جنوبی چین هم برق و هم آب کافی خواهد داشت و چین می‌تواند روند پیشرفت اقتصادی در منطقه را بهبود بخشد.
این تصمیم چند روز پس از حکم دادگاه بین‌المللی لاهه مبنی بر رد ادعای مالکیت چین بر دریای جنوبی چین عنوان شده است. پکن این حکم را رد کرده و گفته، دست به «اقدام جامع» خواهد زد. آمریکا و غرب حمایت از متحدین منطقه‌ای خود در دریای چین جنوبی، فشارها به چین را افزایش داده‌اند.
در همین حال فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد، اعضای این اتحادیه حکم صادره از سوی دادگاه بین‌المللی را به رسمیت شناخته‌اند. این اتحادیه هنوز موضعی در برابر اختلافات و تنش‌ها نگرفته است.
وی همچنین گفت، کشورهای اتحادیه اروپا خواستار حل مناقشات مربوط به دریای جنوبی چین به صورت صلح‌آمیز هستند.
این در حالی است که «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز طی اظهاراتی درباره حکم دادگاه بین‌المللی لاهه گفت که پکن «باید» همانند دیگر کشورها از قوانین بین‌المللی تبعیت کند.
آمریکا ناوهای هواپیمابر و چند کشتی را به اسم «تاکید بر آزادی دریانوردی» در دریای جنوبی چین مستقر کرده است، دریایی که یک سوم از تجارت نفت جهان از آن عبور می‌کند.
لیکن چین تاکید دارد که بخش اعظم دریای جنوبی چین در قلمرو پکن است.