بلومبرگ:
بازار نفت اروپا در پسابرجام جذب ایران نشد
یک وبگاه شبکه خبری آمریکایی نوشت: یکی از اهداف عمده ایران بعد از رفع محدودیتها در فروش نفت، به دست آوردن بازارهای اروپایی بود که محقق نشده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، وبگاه شبکه خبری آمریکایی بلومبرگ در گزارشی با عنوان «پایان رونق صادرات نفتی ایران» نوشت: مشاهده روند صادرات نفت خام ایران که در ماههای آوریل و مه سال جاری عرضه این محصول متجاوز از روزانه دو میلیون بشکه شده بود اما اینک در سه هفته نخست ماه ژوئن 20 درصد کاهش پیدا کرده است. یکی از اهداف عمده ایران بعد از رفع محدودیتها در فروش نفت به دست آوردن بازارهای اروپایی بود. قبل از آخرین دور تحریمها در سال 2012، ایران روزانه نزدیک به 600 هزار بشکه نفت خام به اتحادیه اروپا صادر میکرد و ایتالیا، اسپانیا و یونان بزرگترین خریداران نفت این کشور بودند.
این وبگاه خبری در ادامه گزارش خود با اشاره به کاهش 285 هزار بشکهای صادرات نفت ایران در سه هفته گذشته از ژوئن و رصد تردد نفتکشهای حامل نفت خام ایران نوشت: چین، هند، ژاپن و کره جنوبی، خریداران بزرگ آسیایی، کماکان مهمترین مشتریان نفت ایران هستند، اما الگوی فروش نفت ایران به اروپا به آنچه که قبل از دوره تحریمها دیده شده بود، متفاوت میباشد.
این شبکه خبری آمریکایی در ادامه این گزارش با پرداختن به موضوع نگرانکننده دیگری نوشت: مورد بسیار نگرانکنندهتر برای ایران ناتوانی در ترغیب بزرگترین مشتریان قبل از تحریمهای این کشور برای از سرگیری خرید این محصول است. ایتالیا که پیشتر بهترین مشتری نفتی ایران در اروپا بود، اولین محموله نفتی خرید از ایران را اواسط ماه ژوئن بارگیری کرد که این زمان درست پنج ماه بعد از رفع تحریمهای این کشور است. خرید نفت ایران از سوی اسپانیا و یونان نیز کمتر از سطح خرید قبل از تحریمها است.
در خارج از قاره اروپا نیز ایران در جدال در جلب مشتریانی است که به واسطه تحریمها آنها را از دست داد. ارسال یک محموله نفتی به بندر «دارالسلام» در تانزانیا در ماه مارس سال جاری تنها مورد فروش نفت به آفریقا در دوره بعد از رفع تحریمها بوده است.
بلومبرگ در خاتمه گزارش خود با اشاره به بیتاثیر بودن ماه مبارک رمضان در کاهش صادرات نفت ایران نوشت: ماه رمضان در صادرات نفتی عراق، کشور همسایه ایران اثری نگذاشته و البته شاید موضوع زمانبندی حضور نفتکشها در بنادر ایران، دلیل دیگر این امر باشد.