kayhan.ir

کد خبر: ۷۷۳۶۱
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۵

اقتصاد در آینه رسانه‌ها


 
 تيم اقتصادي دولت دلسوز توليد نیست
اعتماد
این روزنامه اصلاح‌طلب درباره تعطیلی کارخانه ارج گزارش داده است: وضعيت كنوني كارخانه ارج، ناشي از اجراي سياست‌هايي است كه امكان اصلاح مشكلات موجود را ندارد. مسئولان اقتصادي كشور كمترين توجهي به بخش مولد اقتصاد در ايران ندارند و تمام برنامه‌هاي خود را بر اساس مدل‌هاي ارائه ‌شده از سوي صندوق بين‌المللي پول تنظيم مي‌كنند؛ در حالي كه مدل اقتصادي بايد براساس مشكلات موجود تنظيم شود...
هرچند كارخانه ارج تعطيل نشده اما بحران عظيمي آن را در بر گرفته و همين كه اين كارخانه با بحران روبه‌رو شود به اندازه كافي كم و كيف اقتصاد كشور را نمايان مي‌كند، به مثابه مشت نمونه خروار است. متاسفانه يكي از بزرگ‌ترين ضعف‌هاي دولت در ايران، بي‌برنامگي است كه سبب مي‌شود مسئولان دولتي نه ‌تنها نتوانند راهكار ارائه دهند، بلكه به نظر مي‌رسد حتي مشكلات را به درستي درك نكردند. به همين دليل سياست‌هايي دنبال مي‌شود كه به هيچ عنوان نسخه شفابخشي براي ايران نيستند. در ايران بنگاه‌هاي بسياري وجود دارد كه احتمال ورشكستگي دارند ولي صداي آنها به گوش كسي نرسيد. اين درد بزرگي است كه به دليل بي‌توجهي مسئولان كشور، بخش مولد ايران به وضعيت كنوني رسيده و صنايع يك به يك از چرخه فعاليت خارج مي‌شوند. اين بي‌توجهي‌ها در حالي رخ مي‌دهد كه واردات به تمام عرصه‌هاي كشور نفوذ كرده و مي‌توان به شوخي گفت كه ما تنها رئيس‌جمهور و وزير و مسئول از خارج وارد نمي‌كنيم. اقتصاد ايران شباهتي عجيب به كشورهاي عربي دارد كه مي‌گفتند ما توليد نكنيم، چون پول داريم و نيازهاي خود را از كشورهاي ديگر تامين مي‌كنيم. البته مسئولان چنين چيزي نگفتند ولي در عمل پايبندي خود را به اين نظريه نشان دادند. در تيم اقتصادي دولت فردي كه دلسوز توليد باشد ديده نمي‌شود. سياست‌هايي كه اجرا مي‌شوند تحت تاثير برنامه‌هاي صندوق بين‌المللي پول است و تيم اقتصادي به شكل تمام و كمال به نصيحت‌هاي آنها گوش مي‌دهد ولي صداي ناله توليد‌كننده داخلي را نمي‌شنود.

برآورده نشدن انتظارات پسابرجام و سقوط بورس
تعادل
روزنامه تعادل به ارزیابی سقوط بورس پرداخته است: سردرگمي بازار طي روزهاي گذشته، سرانجام به افت 1000 واحدي شاخص انجاميد. طي روزهاي اخير، بازار سرمايه محل جدال فروشندگان با خريداران بود كه به دليل سردرگمي، خروج از سهام را ترجيح مي‌دادند؛ هرچند اين خروج از سهام به معني خروج نقدينگي از بازار سرمايه نبود ولي عاملي شد تا ارزش بازار نسبت به هفته گذشته با رقم 3تريليون و 230هزار ميليارد ريال به رقم 3تريليون و 171هزار ميليارد ريال برسد كه معادل كاهش 1/8 درصدي بود...
به باور كارشناسان؛ با توجه به اينكه خبر تازه‌‌اي در خصوص اجراي برجام و رفع تحريم‌ها شنيده نمي‌شود به‌ نظر مي‌رسد ريسك‌هاي سيستماتيك و غيرسيستماتيك دوباره بر بازار سرمايه حاكم شده و اين موضوع جذب سرمايه‌هاي جديد و رونق بورس را تحت تاثير خود قرار داده است. همچنين تاثيرپذيري اقتصاد از رفع تحريم‌ها و اجراي برجام موضوعي زمانبر است و تا زماني كه شركت‌هاي فعال در بازار سرمايه به سودآوري نرسند، نمي‌توان انتظار رشد و رونق پايدار در اقتصاد و بازار سهام را داشت.

چوب حراج به منابع ملی برای واردات بنزین
وطن امروز
وطن امروز به افزایش واردات بنزین پرداخته است: دولت به جای توجه به تحقق اقتصاد مقاومتی، برخلاف آن حرکت می‌کند چرا که واردات روزانه 16 میلیون لیتر بنزین که منابع ارزی کشور را می‌بلعد از یک‌سو و بی‌توجهی به تولید سوخت در داخل از طرف دیگر متاسفانه رویکرد نادرستی است که کشور را روزبه‌روز به بیگانگان وابسته‌تر می‌کند. حال با گذشت 3 سال از عمر دولت تدبیر و ادامه واردات چشمگیر بنزین می‌توان رای قطعی داد که خودکفایی در بنزین در کشور به سال چهارم دولت تدبیر هم قد نخواهد داد. رکوردشکنی در واردات بنزین، درست در ابتدای ماه سوم سال جاری را به جرات می‌توان در رده یکی از مهم‌ترین رخدادهای اقتصادی در کشور برشمرد که اکنون وزارت نفت آن را در پرونده کاری خود به ثبت رسانده است؛ میزان واردات بنزین بین ۱۵ تا ۱۶ میلیون لیتر در روز.
گمان می‌رود با ادامه وضع موجود، در بهترین حالت، واردات بنزین در انتهای سال جاری از رقم ۱۷ میلیون لیتر در روز کمتر نباشد، واقعه‌ای بس تلخ که بلادرنگ چوب حراج به منافع ملی را در ذهن تداعی می‌کند. اجرایی شدن چنین سیاستی دایر بر ابراز رضایت از واردات این حجم بنزین، یعنی چراغ سبزی واضح به خروج لااقل 2 میلیارد دلار ارز از کشور. از قرار معلوم میزان واردات بنزین از سال 92 تا انتهای سال ۹۴ به کشور روندی صعودی داشته و از رقم روزانه حدود 4/5 میلیون لیتر در سال 92 به 8/5 میلیون لیتر در سال ۹۴ رسیده که اکنون این رقم به روزانه ۱۵ میلیون لیتر رسیده است.
ورود روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین به کشور به معنی افزایش دقیقا 2 برابری واردات این محصول مهم سوختی به کشور در کمتر از چند ماه است. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گزارش داده که در ۹ پالایشگاه کشور در سال قبل حدود ۶۲ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بنزین در روز تولید شده و بطور متوسط ۷۰ میلیون و۵۰۰ هزار لیتر در کشور هم مصرف شده است، به عبارت بهتر روزانه 7 میلیون لیتر بنزین از خارج کشور به سمت مرز ایران سرازیر شده است. دیگر می‌توان با محاسبه دقیق، تایید کرد که وزارت نفت در اعلام آمار واردات بنزین کم‌اظهاری می‌کند. اتفاقی که مهم‌ترین دلیل آن فرار از نگاه سنگین رسانه‌ها نسبت به عملکرد بسیار ضعیف سکاندار وزارت نفت در تولید بنزینی بوده که تا اکنون همه ژنرا‌ل‌های زنگنه در وزارت نفت هم نتوانسته‌اند گرهی از گره‌های نرسیدن به خودکفایی را باز کنند.

تقسيم پاداش 980 ميليون توماني بين پنج مدير در دولت یازدهم
رسالت
رسالت نوشت: شركت سهامي س- غ شركتي وابسته به2 دستگاه‌هاي اجرايي با حد نصاب 36/55 درصد سهام و سرمايه دولتي است كه اگر سهم 20/65 درصدي سهام اين شركت كه متعلق به صندوق بازنشستگي بانك‌هاست را هم برآن بيفزاييم بيش از 76 درصد سهام شركت س - غ دولتي و نهاد عمومي غير دولتي است.
سود اين شركت در سال 93 بالغ بر 4718/981 ميليون ريال بوده كه از محل آن مبلغ 980 ميليون تومان به عنوان پاداش هيئت مديره توسط مجمع اين شركت تعيين شده است تقسيم 980 ميليون تومان بين 5 نفر هيئت مديره يعني سهم ناخالص هر يك نزديك به 200 ميليون تومان خواهد شد كه خالص دريافتي يك نفر از آنها با توجه به كاهش مدت عضويت ساير اعضا فقط 330 ميليون تومان خواهد شد. آيا بر چنين رويداد مالي در اين شركت با آن هويت حقوقي مي‌توان صحه گذارد؟
آيا به مديري كه علاوه بر حقوق و مزاياي چندين ميليوني در پايان سال 330 ميليون تومان هم پاداش مي‌گيرد در دستگاهي كه تركيب سهام سرمايه آن دولتي است مي‌توان فقط به استناد قانون تجارت چند صد ميليون توماني پاداش داد و اين پرداخت را از جنس پرداخت به موجب قانون مندرج در اصل 53 قانون اساسي دانست!