در سایه ضعف نظارتی مسئولان صورت گرفت
افزایش بیرویه قیمت خودرو در روزهای اخیر
در پی ضعف نظارت دستگاههای مسئول، قیمت خودرو در روزهای اخیر به شدت افزایش یافته است.
بازار خودرو که در سال جاری به دلیل رکود اقتصادی با نوسان چندانی روبرو نبود در روزهای اخیر به بهانههای واهی همچون شب عید یا گرانی نرخ ارز با رشد قیمتها تا یک میلیون و 300 هزار تومان مواجه شده است.
بهعنوان مثال اگر چه قیمت تندر 90 در کارخانه حدود 35 میلیون و 500 هزار تومان و در بازار آزاد حدود 37 میلیون تا 37 میلیون و 500 هزار تومان است اما برخی دفاتر فروش خودرو این محصول را تا حدود 38 میلیون و 800 هزار تومان نیز قیمتگذاری کردهاند.
تندر 90 تولید ایران خودرو نیز با افزایش 700 هزار تومانی قیمت مدل E2 در حال حاضر 36 میلیون و 700 هزار تومان به خریداران عرضه میشود.
پژو 206 صندوقدار مدل V8 نیز با افزایش قیمت یک میلیون تومانی در حال حاضر 38 میلیون تومان معامله میشود.
پژو 206 تیپ 5 نیز با رشد قیمت یک میلیون و 300 هزار تومانی، این روزها در بازار 38 میلیون تومان معامله میشود.
قیمت پژو 206 تیپ 2 هم با افزایش 700 هزار تومانی به 37میلیون و 700 هزار تومان رسیده است.
در مورد سمند LX نیز میتوان به قیمت 27 میلیون و 800 هزار تومانی قیمت این خودرو اشاره کرد که نسبت به روزهای گذشته افزایش 300 هزار تومانی را نشان میدهد.
رشد قیمت تیبا نیز در روزهای اخیر 300 هزار تومان بوده و این خودرو به قیمت 22 میلیون و 800 هزار تومان به خریداران عرضه میشود.
بهر حال برخی فروشندگان خودرو به بهانههایی که اشاره شد در روزهای اخیر قیمتها را مدام بالا میبرند و از نبود نظارت جدی مسئولان نیز سوءاستفاده میکنند.
در این زمینه یک فعال صنعت خودرو میگوید به دلیل بیشتر بودن عرضه خودروها نسبت به تقاضا در بازار آزاد دلیلی برای گرانی این محصولات وجود ندارد.
مصطفی ممقانی در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه بسیاری از این فروشندگان در اواسط سال 91 سودهای کلانی از ناحیه تفاوت قیمت کارخانه و بازار خودروها کسب کردهاند، خاطرنشان میکند در آن زمان تقاضای خودرو در بازار صعودی و رو به بالا بود و دلالان و واسطهها نیز به طور روزانه قیمت این محصولات را افزایش میدادند.
وی ادامه داد: با این حال در شرایط فعلی که تعداد خودروهای موجود در سطح فروش خودرو در کشور بیشتر از تعداد مشتریان و مراجعهکنندگان به بازار است به طور طبیعی قیمتها نباید افزایش یابد.
این کارشناس صنعت خودرو اضافه میکند سازمانهای نظارتی به ویژه سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان باید با فروشندگانی که بیدلیل قیمتها را در بازار افزایش دادهاند برخورد کند.
وی تصریح میکند پیش از این سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به طور دورهای آمار بازرسیهای این سازمان از سطح دفاتر و نمایندگیهای فروش خودرو در سطح کشور و میزان کشف تخلفات و جرائم را منتشر میکرد اما در یک سال اخیر ارائه آمارهای این چنینی نیز کمرنگ شده است.
نارضایتی مشتریان
از قیمت خودروها
در همین حال مدیر تحقیقات مشتری و بازار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: با تغییرات قیمتی صورت گرفته در سال 91 میزان رضایت مشتریان از شرایط فروش خودرو در کشور افت قابل توجهی داشته است بهگونهای که در شش ماهه اول 92 این شاخص به پایینترین سطح خود در پنج سال اخیر رسیده است.
بابک اسماعیلیان با بیان اینکه بالا بودن قیمت خودرو با 21 درصد سهم بیشترین میزان نارضایتی مشتریان از شرایط فروش خودرو را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: بیتوجهی به خواست مشتریان و اطلاعرسانی ضعیف نیز رتبههای بعدی نارضایتی را به خود اختصاص داده است.
اسماعیلیان خاطرنشان کرد: در حوزه خدمات پس از فروش نیز بیشترین نارضایتی مشتریان به میزان 27 درصد مربوط به نبود و کمبود قطعات بوده و پس از آن هزینههای بالای خدمات و بیتجربه بودن پرسنل تعمیرگاهها بیشترین نارضایتی را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: رگلاژ نبودن در خودروها و عدم سهولت در باز و بسته شدن آنها، مصرف سوخت بالا و وجود صدای اضافه در اتاق خودرو به ترتیب بیشترین میزان نارضایتی مشتریان از کیفیت خودروها را به خود اختصاص داده است.
بهعنوان مثال اگر چه قیمت تندر 90 در کارخانه حدود 35 میلیون و 500 هزار تومان و در بازار آزاد حدود 37 میلیون تا 37 میلیون و 500 هزار تومان است اما برخی دفاتر فروش خودرو این محصول را تا حدود 38 میلیون و 800 هزار تومان نیز قیمتگذاری کردهاند.
تندر 90 تولید ایران خودرو نیز با افزایش 700 هزار تومانی قیمت مدل E2 در حال حاضر 36 میلیون و 700 هزار تومان به خریداران عرضه میشود.
پژو 206 صندوقدار مدل V8 نیز با افزایش قیمت یک میلیون تومانی در حال حاضر 38 میلیون تومان معامله میشود.
پژو 206 تیپ 5 نیز با رشد قیمت یک میلیون و 300 هزار تومانی، این روزها در بازار 38 میلیون تومان معامله میشود.
قیمت پژو 206 تیپ 2 هم با افزایش 700 هزار تومانی به 37میلیون و 700 هزار تومان رسیده است.
در مورد سمند LX نیز میتوان به قیمت 27 میلیون و 800 هزار تومانی قیمت این خودرو اشاره کرد که نسبت به روزهای گذشته افزایش 300 هزار تومانی را نشان میدهد.
رشد قیمت تیبا نیز در روزهای اخیر 300 هزار تومان بوده و این خودرو به قیمت 22 میلیون و 800 هزار تومان به خریداران عرضه میشود.
بهر حال برخی فروشندگان خودرو به بهانههایی که اشاره شد در روزهای اخیر قیمتها را مدام بالا میبرند و از نبود نظارت جدی مسئولان نیز سوءاستفاده میکنند.
در این زمینه یک فعال صنعت خودرو میگوید به دلیل بیشتر بودن عرضه خودروها نسبت به تقاضا در بازار آزاد دلیلی برای گرانی این محصولات وجود ندارد.
مصطفی ممقانی در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه بسیاری از این فروشندگان در اواسط سال 91 سودهای کلانی از ناحیه تفاوت قیمت کارخانه و بازار خودروها کسب کردهاند، خاطرنشان میکند در آن زمان تقاضای خودرو در بازار صعودی و رو به بالا بود و دلالان و واسطهها نیز به طور روزانه قیمت این محصولات را افزایش میدادند.
وی ادامه داد: با این حال در شرایط فعلی که تعداد خودروهای موجود در سطح فروش خودرو در کشور بیشتر از تعداد مشتریان و مراجعهکنندگان به بازار است به طور طبیعی قیمتها نباید افزایش یابد.
این کارشناس صنعت خودرو اضافه میکند سازمانهای نظارتی به ویژه سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان باید با فروشندگانی که بیدلیل قیمتها را در بازار افزایش دادهاند برخورد کند.
وی تصریح میکند پیش از این سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به طور دورهای آمار بازرسیهای این سازمان از سطح دفاتر و نمایندگیهای فروش خودرو در سطح کشور و میزان کشف تخلفات و جرائم را منتشر میکرد اما در یک سال اخیر ارائه آمارهای این چنینی نیز کمرنگ شده است.
نارضایتی مشتریان
از قیمت خودروها
در همین حال مدیر تحقیقات مشتری و بازار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: با تغییرات قیمتی صورت گرفته در سال 91 میزان رضایت مشتریان از شرایط فروش خودرو در کشور افت قابل توجهی داشته است بهگونهای که در شش ماهه اول 92 این شاخص به پایینترین سطح خود در پنج سال اخیر رسیده است.
بابک اسماعیلیان با بیان اینکه بالا بودن قیمت خودرو با 21 درصد سهم بیشترین میزان نارضایتی مشتریان از شرایط فروش خودرو را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: بیتوجهی به خواست مشتریان و اطلاعرسانی ضعیف نیز رتبههای بعدی نارضایتی را به خود اختصاص داده است.
اسماعیلیان خاطرنشان کرد: در حوزه خدمات پس از فروش نیز بیشترین نارضایتی مشتریان به میزان 27 درصد مربوط به نبود و کمبود قطعات بوده و پس از آن هزینههای بالای خدمات و بیتجربه بودن پرسنل تعمیرگاهها بیشترین نارضایتی را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: رگلاژ نبودن در خودروها و عدم سهولت در باز و بسته شدن آنها، مصرف سوخت بالا و وجود صدای اضافه در اتاق خودرو به ترتیب بیشترین میزان نارضایتی مشتریان از کیفیت خودروها را به خود اختصاص داده است.