kayhan.ir

کد خبر: ۷۴۷۱۶
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۷

توقف ساخت بزرگ‌ترین مجتمع تولید بنزین ایران در دولت یازدهم

همزمان با شکسته شدن رکورد واردات بنزین در سال 95، روند ساخت یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های بنزین‌سازی کشور در طول سه سال فعالیت دولت یازدهم تنها 1/7 درصد پیشرفت داشته است.


به گزارش مهر با گذشت سه سال از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید، طرح بنزین‌سازی پالایشگاه نفت بندرعباس که از آن به عنوان بزرگترین مجتمع در دست اجرای تولید بنزین با استاندارد یورو 4 کشور نام برده می‌شود، با پیشرفتی حدود 96 درصدی متوقف شده است.
براین اساس پیشرفت ساخت این مجتمع بنزین‌سازی در سال پایانی دولت دهم حدود 95 درصد بوده که در طول سه سال میزان پیشرفت این طرح با افزایشی حدود 1/7 درصدی هم اکنون به 96/7 درصد رسیده و با کمترین پیشرفت در حال تکمیل است.
از سوی دیگر در حالی که حجم واردات بنزین ایران از ابتدای سال جاری با افزایشی بی‌سابقه به 12 میلیون لیتر در روز افزایش یافته که در صورت بهره‌برداری این مجتمع بنزین‌سازی امکان تولید روزانه 3/5 تا 4 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 در کشور فراهم می‌شد، عملاً میزان وابستگی به واردات این فرآورده نفتی کاهش می‌یافت.
یا این وجود، پیشرفت عملیات ساخت و اجرای طرح بنزین سازی پالایشگاه نفت بندرعباس که زیر نظر مستقیم شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی انجام می‌شود، قابل قبول نیست و حتی مجری این پروژه در جدیدترین زمان‌بندی تعیین شده، از بهره‌برداری این طرح تانیمه دوم سال جاری خبر داده است.
این در حالی است که عباس کاظمی مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی سال گذشته تأکید کرده بود این طرح بنزین‌سازی تا پایان سال 1394 در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد و مطابق با اظهارنظر جدیدمجری طرح این پروژه بنزین‌سازی در خوش‌بینانه‌ترین حالت تا پایان امسال راه‌اندازی خواهد شد.
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ساخت و راه‌اندازی طرح بنزین‌سازی پالایشگاه نفت بندرعباس طولانی شدن دوره ساخت این پروژه بنزینی بوده به طوری که تاکنون حدود یک دهه از آغاز عملیات اجرایی این پروژه می‌گذرد.
حمید شریف رازی مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت اسفند ماه سال گذشته با بیان اینکه 9 سال از آغاز طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های نفتی پالایشگاه بندرعباس می‌گذرد، گفت: بخش زیادی از تأخیر در این پروژه به دلیل نداشتن مهندسی پایه است، زیرا این موضوع سبب شده در طول این مدت واحدهای جدید زیادی به آن اضافه شود که از قبل پیش‌بینی نشده بود.
مسعود سعادت، مجری طرح افزایش تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس با اشاره به محدودیت‌های تأمین منابع مالی اردیبهشت ماه سال جاری، تأکید کرده است: تکمیل و راه‌اندازی نهایی طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های نفتی پالایشگاه بندرعباس به 200 میلیارد تومان منابع ریالی و 30 میلیون یورو منابع ارزی نیاز دارد.
بنابراین گزارش، در کنار افزایش تولید بنزین با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا، تولید هشت میلیون لیتر گازوئیل با استاندارد یورو چهار از دیگر اهداف ساخت و بهره‌برداری از این طرح است.