kayhan.ir

کد خبر: ۷۴۷۰
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۴

اخبار ویژه

سلطنت‌طلبان تأیید می‌کنند
وزارت ارشاد تجلیل می‌کند!

انتشار سخنرانی مدیر مسئول کیهان درباره فرصت‌طلبی‌های سیاسی جریان روشنفکری ایران در لانه جاسوسی(1 اسفند 92) و بررسی مستند سوابق چهره‌هایی مانند احمد شاملو، صادق هدایت و... در مقالات «7 پرده از 7 دهه زندگی روشنفکری» در روزنامه کیهان (11 و 12 اسفند 1392) بازتاب‌های گسترده‌ای را در داخل و خارج از کشور برانگیخت. «خبرگزاری ایسنا» دیروز اعلام کرد که با حضور معاون هنری وزیر ارشاد از «نشان موزه بین‌المللی شاملو» رونمایی می‌شود و وزارت ارشاد از این شاعر سلطنت‌طلب تجلیل خواهد کرد! همچنین اعضای شورای مرکزی گروهک «کانون نویسندگان در تبعید»! و احزاب «چپ آمریکایی» خارج کشور  مقالات مختلفی را در سایت‌های «گویانیوز» و «بالاترین» و... منتشر کردند تا اثر روشنگری‌های کیهان را خنثی کنند، اما همه این چهره‌ها علیرغم فحاشی‌های گسترده به شریعتمداری، سخنان او درباره سابقه جاسوسی شاملو برای نازی‌ها و دین‌ستیزی و پیوند او با «سلطنت‌طلبان» را ناخواسته تأیید کردند.
«مسعود نقره‌کار» سخنگوی گروهک فراری «کانون نویسندگان در تبعید» و از فعالان ضددین اپوزیسیون برانداز در اروپا با انتشار مقاله «سخنان شما حتی وجاهت شرعی ندارد»(!) خطاب به کیهان در سایت «گویانیوز» ضمن تأیید اسنادی که کیهان درباره سوابق شاملو منتشر کرده، با بافتن صغری و کبری‌های متناقض نوشت: «برخی از درباریان به ویژه فرح پهلوی شعر شاملو و سایر آثار او را دوست می‌داشتند و او را ستایش می‌کردند... و به آنها کمک مالی می‌کردند.» جالب است که سخنگوی «کانون نویسندگان در تبعید» تمام اسناد و استدلال‌های مدیر مسئول «کیهان» -  از جمله حمایت و ستایش دربار پهلوی از شاملو - را تأیید کرده است اما برای آنکه روایت رسمی جریان روشنفکری از اسطوره‌های جعلی آن صدمه نخورد، ده‌ها فحش را در مقاله به اصطلاح مستند خود علیه کیهان ردیف می‌کند و می‌نویسد: «دلایل کینه و نفرت کیهان به شاملو»  آن است که «شاملو امام خمینی]ره[ حسین شریعتمداری را نفی کرده است.»
همچنین«بهرام رحمانی»  دیگر عضو ارشد گروهک ضدانقلاب «کانون نویسندگان در تبعید» که عنوان ارتجاعی و فسیل شده «عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران» را نیز یدک می‌کشد، در مقاله‌ای که سایت صهیونیستی «بالاترین» و سایت‌های چپ آمریکایی مانند «کار» بازنشر کردند، نوشت: «واقعیت این است که شاملو به نازی‌ها سمپاتی داشت و این را خودش بیان کرده است... اما شاملو از همان روزهای نخست به قدرت رسیدن حکومت اسلامی در رابطه با اهداف و سیاست‌های سرکوبگرانه آن هشدار داد.» این نویسنده لائیک فراری نیز اگرچه مانند سخنگوی «کانون نویسندگان در تبعید» همه استنادات و استدلال‌های مدیر مسئول کیهان درباره سوابق سیاسی، فرهنگی و فکری چهره‌هایی مانند احمد شاملو و صادق هدایت را غیرقابل انکار یافته و تأیید می‌کند، اما براساس قاعده کلیشه‌ای و نخ‌نمای جنگ روانی رسانه‌های ضدانقلاب سوال می‌کند که «چه کسی کثیف و نازیست است؟» و پاسخ می‌دهد: شریعتمداری نازیست است، نه شاملو (!) چون او برنامه‌های «هویت» و «سراب» را ساخته است و کتاب‌های «نیمه پنهان» نیز که توسط دفتر پژوهش‌های موسسه کیهان منتشر می‌شود، حملات زیادی به روشنفکران سکولار کرده است!
در این میان، خبرگزاری دولتی «ایسنا» وابسته به «جهاد دانشگاهی» دیروز (13 اسفند) اعلام کرد که «قرار است روز 21 اسفندماه ساعت 16 مراسم رونمایی از نشان موزه‌خانه بین‌المللی احمد شاملو در خانه این شاعر واقع در دهکده کرج برگزار شود. این مراسم با حضور نمایندگان دو سازمان بین‌المللی، نماینده سازمان میراث فرهنگی ایران، علی مرادخانی - معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - و علیرضا سمیع‌آذر برگزار می‌شود.» همچنین «مسعود کیمیایی» (همسر سابق گوگوش) نیز برای اعاده حیثیت از سلطنت‌طلبان به صحنه آمد و اعلام کرد که فیلمنامه «میراث شوم» نوشته احمد شاملو را کارگردانی خواهد کرد. همسویی بی‌سابقه معاونت هنری وزارت ارشاد با ضدانقلابیون فراری که اذعان به دین‌ستیزی چهره‌های جریان روشنفکری مانند شاملو و هدایت و... دارند، پدیده سوال‌برانگیزی است که معلوم نیست مسئولان مربوطه چه توجیهی برای آن دارند؟!

کاهش حمایت از دولت
با تشکیل فراکسیون وکیل‌الدوله‌ها

یک نماینده اصلاح‌طلب می‌گوید فراکسیون حامیان دولت تحت هر شرایطی حتی با حضور 10 نفر تشکیل می‌شود.
حامیان دولت در مجلس چند ماهی است که برای تشکیل فراکسیون حامیان دولت تلاش می‌کنند اما کم‌شماری تعداد حامیان- ظاهراً زیر 40 نفر- از یک طرف و تبعات احتمالی چنین فراکسیون در انسجام بیشتر دو فراکسیون رهروان ولایت و اصولگرایان از طرف دیگر، مانع عملی شدن این ایده شده و از طرف سوم، حتی حامیان دولت در مجلس حاضر نیستند علناً زیر چتر عنوان وکیل‌الدولگی بروند.
با این حال عابد فتاحی نماینده اصلاح‌طلب در مصاحبه با سایت تدبیر گفت حتی با حضور 10 نفر هم که شده، فراکسیون سوم راه‌اندازی می‌شود.
وی می‌افزاید: «مخالفت‌های زیادی در مجلس برای تشکیل این فراکسیون وجود دارد. حتی ممکن است برخی افراد نیز در میانه‌راه از عضویت در این فراکسیون انصراف دهند اما ما عزممان را جزم کردیم تحت هر شرایطی این فراکسیون را تشکیل ‌دهیم حتی اگر 10 نفر باشیم و همه با ما مخالف باشند.»
وی درباره احتمال مخالفت علی لاریجانی رئيس فراکسیون رهروان با تشکیل فراکسیون سوم، اظهار کرد: «ما برای علی لاریجانی به‌عنوان رئيس مجلس احترام قائلیم اما او نمی‌تواند نماینده‌ای را از حق قانونی خود منع کند.»
در همین حال یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس در مصاحبه با مهر گفت: تخمین می‌زنیم حدود 80 نماینده عضو فراکسیون سوم شوند، اما آقای مطهری معتقد است حتی اگر 30 تا 40 نماینده هم عضو این فراکسیون شوند از ابتدای سال 93 اعلام موجودیت خواهیم کرد.
وی اظهار داشت: عابد فتاحی، علیرضا محجوب و علی مطهری از مؤسسان این فراکسیون هستند.
علی مطهری در انتخابات مجلس از فهرستی موسوم به «صدای ملت، منتقدین دولت» حمایت می‌کرد اما در مجلس نتوانست رأسا فراکسیون صدای ملت را راه‌اندازی کند و ظاهراً به فراکسیون حامیان دولت پیوسته است.
از سوی دیگر محمدقسیم عثمانی دیگر نماینده مجلس در گفت‌وگو با مهر، در واکنش به احتمال تشکیل فراکسیون حامیان دولت صف‌بندی جدید در مجلس را به نفع دولت ندانست و گفت: مجلس تا امروز با خواسته‌های اصلی دولت البته با چالش موافقت کرده اما اگر مجلس را به دو قسمت مخالف و موافق دولت تقسیم کنیم با تشکیل این فراکسیون از تعداد موافقان با سیاست‌های دولت کاسته‌ایم.
نماینده مردم بوکان اظهار داشت: تشکیل فراکسیون تحت عنوان اعتدال یا هر نام دیگری به نفع دولت نیست در حال حاضر بخش عمده اعضای فراکسیون رهروان سیاست‌های درست دولت را قبول دارند البته نقدهایی نیز به دولت دارند اما دولت را دولتی در مسیر می‌دانند. تشکیل فراکسیون حامیان دولت نه تنها مشکلی از دولت حل نمی‌کند بلکه مشکلات جدیدی برای دولت ایجاد خواهد کرد و سبد آرای دولت در مجلس را کاهش می‌دهد.
وی افزود: بنده به عنوان نماینده مستقل مجلس از بخش عمده‌ای از سیاست‌های دولت حمایت می‌کنم اما اگر قرار باشد صف‌بندی به نام حامیان دولت ایجاد شود من عضو چنین فراکسیونی نخواهم شد.

این طیف می‌تواند میان اپوزیسیون
و دولت پل بزند

نشست حمایت از سران فتنه به دعوت بقایای دو گروهک سازمان فدائیان خلق و اتحاد جمهوریخواهان در برلین برگزار شد.
کاظم کردوانی در این نشست گفت: در زمانه‌ای که گواهی ناامیدی می‌دهد، نیروهای اصلاح‌طلب باید به خروج از دایره تنگ نیروهای خودی و غیرخودی رهنمون شوند.
تقی رحمانی از اعضای گروهک ملی-مذهبی نیز با بیان اینکه در حال حاضر 3 طیف درون حاکمیت وجود دارد، افزود: طیف دموکراسی‌خواه که از هاشمی تا خاتمی را در برمی‌گیرد، طیف بوروکرات که دولت کنونی را در دست دارد و طیف سوم که به رهبری و نظام گرایش بیشتری دارد.
وی می‌گوید: دموکراسی‌خواهان خارج از حاکمیت باید با دموکراسی‌خواهان درون حاکمیت همکاری کنند. در این میان دولت بوروکرات نیز برای رسیدن به اهدافش نیاز به همکاری با طیف دموکراسی‌خواه دارد و این نقطه تلاقی همان جایی است که جنبش دموکراسی‌خواهی باید از آن استفاده کند.
معنای اظهارات رحمانی این است که طیف خاتمی و هاشمی باید پل واسطه میان دولت و اپوزیسیون مدعی دموکراسی‌خواهی شوند.
رحمانی همچنین گفت: برخورد ما با دولت روحانی باید برخوردی حمایتی، انتقادی و رهنمودی باشد و مواظب باشیم که اگر فشار بیاوریم او به طرف راست سنتی می‌رود.

روزنامه آمریکایی: ایران محور شرارت بود
یا ما که از جنگ شیمیایی صدام حمایت کردیم؟!

آمریکا در حالی ایران را در سال 2001 در محور شرارت و در کنار رژیم صدام قرار داد که از حملات شیمیایی رژیم عراق به ایران حمایت کرده‌ بود و این چنین موضعی کاملا احمقانه بود.
روزنامه‌ آمریکایی هافینگتون‌پست ضمن انتشار این تحلیل نوشت: ایران و غرب در آن سال‌ها درباره ثبات افغانستان، قاچاق موادمخدر و تهدید تروریسم هم‌نظر بودند. دولت ایران در سال 2001 ]دولت خاتمی[  به آمریکا در جنگ افغانستان کمک کرد. با این حال، بلافاصله پس از کمک‌های گرانقیمت ایران در زمینه نبرد با طالبان، جرج‌بوش در تاریخ 29 ژانویه 2002 در سخنرانی خود، ایران را در کنار عراق صدام‌حسین و کره‌شمالی، به عنوان کشورهای «محور شرارت» طبقه‌بندی کرد.
این روزنامه می‌افزاید: دلایل ایجاد ارتباط میان کشورهای «محور شرارت» به نظر ضعیف می‌رسد؛ از دید یک ایرانی که کشورش را با حکومت صدام حسین مهاجم و استفاده‌کننده از گاز خردل در جنگ با ایران، در یک سطح ببیند، به مثابه یک توهین می‌باشد. در زمان جنگ ایران و عراق، 20 هزار رزمنده در حملات شیمیایی عراق کشته و 100 هزار نفر زخمی شدند. موضوع خنده‌دار در اینجاست که در آرشیو ملی آمریکا مدارکی موجود است که نشان می‌دهد استفاده از این تسلیحات سبعانه از سوی مقامات آمریکایی وقت مورد تأیید قرار گرفته. همچنین می‌دانیم که سازمان سیا در این حملات به صدام حسین کمک کرده است. بدین‌ترتیب هم‌ردیف شمردن ایران و عراق همان‌قدر توهین‌آمیز است که بی‌اساس. و آوردن نام کره‌شمالی در این محور شرارت تنها باعث شد تا اظهارات کاخ‌سفید به شدت نامعقول و احمقانه جلوه کند.

توضیح معاون استاندار
درباره یک خبر ویژه

معاون استانداری تهران در واکنش به انتشار اظهاراتش در ستون خبر ویژه کیهان توضیحی ارائه کرد.
نعمت‌الله ترکی پیش از این گفته بود: جلسه‌ای با شهرداری خواهیم داشت تا زمین‌هایی را در اختیار ما قرار دهد و بتوانیم مراکز دائمی توزیع سبد کالا در تهران ایجاد کنیم.
کیهان در واکنش به این اظهارنظر تصریح کرده  بود که اگر موضوع توزیع سبد کالا اقدامی موقتی و حاشیه‌ای بر اصل هدفمندی یارانه‌هاست، راه‌اندازی مراکز دائمی توزیع سبد کالا معنا ندارد و هزینه دار است.
معاون استاندار تهران با ارسال توضیحی خاطر نشان کرد: «در مطلب روزنامه کیهان بر لزوم جلوگیری از تحمیل هزینه‌های غیر ضروری از بیت‌المال در قالب ساخت و ساز فروشگاههای بزرگ انتقاد شده بود که مطلب درست و منطقی است اما همانگونه که در مصاحبه  تاکید شده است منظور، احداث فروشگاههای جدید با بودجه دولتی مورد نظر نبوده است بلکه همانگونه که در متن مصاحبه به وضوح بیان شده در حال حاضر مردم تهران با داشتن جمعیت بالای 8 میلیون نفر از وجود مراکزی جهت توزیع کالا به روشی مناسب و قابل نظارت محروم است ضمن اینکه مراکز نمایشگاههای موقت بهاره که با تعداد محدودی برگزار می‌شود دسترسی آن برای مردم بسیار مشکل می‌باشد و معاونت برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری پیشنهاد کرده‌اند که به کمک نهادهای اجتماعی مانند شهرداری تهران زمین‌های مناسب در اختیار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار گیرد تا این افراد با استفاده از سرمایه خود مجموعه‌هایی را جهت توزیع کالا احداث نمایند تا در مواقعی از سال که بحث توزیع سبد کالا و یا نمایشگاههای موقت بهاره و شب عید قرار است برگزار شود مردم دچار رنج و سختی نشده و بتوانند با مراجعه به فروشگاههایی که در نقاط مختلف تهران طراحی می‌شود اقدام به تهیه کالای خود نمایند و مشکل فقدان مراکز مناسب توزیع کالا در شهر تهران یکبار برای همیشه برطرف شود ضمن این که با کمک گرفتن از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هیچ‌گونه هزینه‌ای به بودجه عمومی دولت تحمیل نخواهد شد».
همچنان که پیداست این توضیح ناکافی به نظر می‌رسد. اول اینکه برای یک امر موقت، تأسیسات راه‌ انداختن موضوعیتی ندارد. ثانیا واگذاری زمینی از سوی شهرداری نیز متضمن هزینه‌های هنگفت و البته بلاوجه است چرا که نمایشگاه‌های موقت مانند نمایشگاه بهاره نیز حداکثر در یک هفته تا 10 روز برگزار می‌شود.