kayhan.ir

کد خبر: ۷۴۶۹۸
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۳
رئیس سازمان چای کشور خبر داد

خرید افزون بر 33 هزار تن برگ سبز چای از چایکاران شمال

رئیس سازمان چای کشور گفت: از آغاز زمان برداشت برگ سبز چای تاکنون، 33 هزار و 500 تن برگ سبز چای کیفی و مرغوب از چایکاران استان‌های گیلان و مازندران خریداری شده است.


محمدولی روزبهان به خبرنگار ایرنا افزود: 86 درصد برگ سبز برداشت شده، درجه یک و 14 درصد درجه 2 محسوب می‌شود.
وی ارزش اقتصادی این میزان برگ سبز چای را 650 میلیارد ریال ذکر و بیان کرد: این میزان برگ سبز چای توسط 147 کارخانه چایسازی فعال که با سازمان چای قرارداد دارند، انجام شده است.
روزبهان اظهار داشت: از این مقدار برگ سبز کیفی و سالم، چای خشک مناسب و خوب استحصال خواهد شد که هیچ چای خارجی قابلیت مقایسه با آن را ندارد.
وی دلایل بالا بودن کیفیت چای داخلی را داشتن اقلیم معتدل زمستانی و نبود زمینه رشد آفت در شمال کشور در مقایسه با سایر کشورهای چایخیز در این فصل و همچنین کیفیت عناصر غذایی در تغذیه بوته‌های چای دانست.
رئیس سازمان چای گفت: دولت در 2 سال گذشته (1393 و 1394) 150 میلیارد ریال وام به‌زراعی و در اوایل امسال نیز 120 میلیارد ریال در قالب اعتبارات جاری و به صورت مساعده، به چایکاران پرداخت کرده است.
وی افزود: دولت امسال به ازای هر هکتار باغ چای، 16 میلیون ریال تسهیلات پرداخت کرده و 9 هزار چایکار نیز توانستند از آن بهره‌مند شوند.
وی یادآور شد: قیمت مناسب برگ سبز سال گذشته و خرید آزاد برخی واحدهای چایسازی با پرداخت پنج هزار ریال بیش از قیمت مصوب تضمینی از چایکاران، آنان را تشویق کرد که امسال برگ سبز مرغوب‌تری به کارخانه‌های چای تحویل دهند. وی تصریح کرد: کمک‌های دولت در سال گذشته و امسال، امکان رونق صنعت چای را مهیا کرده به گونه‌ای که زمینه احیای چهار هزار هکتار باغ رها شده در سال گذشته به چرخه تولید را فراهم آورد.
رئیس سازمان چای کشور اضافه کرد: به زودی قیمت برگ سبز چای درجه یک و دو از سوی شورای عالی اقتصاد اعلام خواهد شد.
28 هزار هکتار باغ چای در استان‌های گیلان و مازندران وجود دارد و بیش از 50 هزار خانوار چایکار در این دو استان فعال هستند.