kayhan.ir

کد خبر: ۷۴۶۹۶
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۳

200 هزار تن مرغ مازاد در کشور تولید می‌شود

رئیس هیئت مدیره سراسری مرغداران ایران گفت که حدود 200 هزار تن مرغ مازاد بر مصرف سرانه در کشور تولید می‌شود.



عطاءالله حسن‌زاده به خبرنگار ایرنا در ساری تبعیت نکردن مرغداران از برنامه کاهش تولید و وجود مرغداری‌های غیرمجاز را علت اصلی این مازاد تولید بر مصرف گوشت مرغ و کاهش قیمت این مواد پروتئینی در بازار اعلام کرد.
به گفته وی نیمی از تولید مازاد گوشت مرغ کشور در مرغداری‌های غیرمجاز تولید می‌شود.
این مسئول بالا بودن قیمت نهایی تولید گوشت سفید در ایران در مقایسه با کشورهای رقیب حوزه صادراتی را علت اصلی خالی بودن دست مرغداران در صادرات دانست.
حسن‌زاده فرسودگی تجهیزات و فضای فیزیکی مرغداری‌های کشور را علت اصلی در افزایش قیمت تمام شده تولید گوشت مرغ در این واحدها برشمرد.
رئیس هیئت مدیره سراسری مرغداران کشور گفت که هم‌اکنون سالانه دو میلیون تن گوشت مرغ در 24هزار مرغداری رسمی کشور تولید می‌شود که یک میلیون و 700 تا یک میلیون و 800 هزار تن در داخل به مصرف می‌رسد. حسن‌زاده افزود: ظرفیت تولید مرغ در کشور می‌تواند تا دو میلیون و 300 هزار تن نیز برسد که سرریز 500 هزار تن تولید مازاد به خارج صادر شود. رئیس هیئت مدیره سراسری مرغداران ایران بالا بودن قیمت نهایی تولید مرغ را دلیل اصلی کنار گذاشتن مرغ از سبد صادراتی دانست.
حسن‌زاده گفت که مرغداران برای اجرای طرح صادرات گوشت سفید به خارج نیاز به دریافت مشوق‌های صادراتی از سوی دولت دارند که رایزنی برای این کار در حال انجام است.
وی میزان پرداخت مشوق صادراتی را برای هر کیلوگرم گوشت مرغ بین چهار تا پنج هزار ریال اعلام کرد و گفت: دولت در صورت پرداخت مشوق صادراتی یکساله به مرغداران، سال‌های بعد این قشر می‌توانند با کاهش هزینه‌های جانبی قیمت‌ها را برای صادرات تنظیم کنند. رئیس هیئت مدیره سراسری مرغداران ایران افزود: دولت در شرایط فعلی حداقل دو هزار میلیارد ریال اعتبار در سال صرف خرید مرغ مازاد می‌کند و قرارگیری این اعتبار در قالب تسهیلات بانکی به مرغداران می‌تواند نیاز نقدینگی را برای صادرات باز کند.