kayhan.ir

کد خبر: ۷۴۶۷۰
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۷
چالش‌ها و اولویت‌های مهم در دوره جدید مدیریتی

5 خواسته وزیر ورزش از رئیس فدراسیون فوتبال

وزیر ورزش و جوانان درحالی حكم ریاست مهدی تاج بر فدراسیون فوتبال را امضا كرد كه به اعتقاد كارشناسان و اهالی فوتبال وی برای هدایت فوتبال ایران در 4 ساله آینده با چالش‌ها و مشكلات فراوانی روبه‌روست كه برای رفع هر یك نیاز به برنامه‌ریزی دقیق، مشاوره و صبر دارد.


 زمانی كه اعضای مجمع فدراسیون فوتبال با 50 رای مهدی تاج را به عنوان سی و چهارمین رئیس فدراسیون فوتبال ایران انتخاب كردند به خوبی می‌دانستند كه وی برای رفع چالش‌های فوتبال، كار سختی پیش روی دارد.
محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان نیز در حكم خود برای ریاست تاج مهم‌ترین فدراسیون ورزشی كشور‌، 5 خواسته را مطرح كرده است. وزیر ورزش خواستار استقرار نظام برنامه محور مبتنی بر اصول علمی و دستاوردهای تجربه شده؛ توجه به هیئت‌های استانی و رفع مشكلات و موانع فعالیت آنها؛ همكاری با نهادهای مرتبط به منظور توسعه رشته؛ ایجاد نظام مشاركت بخش خصوصی و غیردولتی از طریق تقویت و توسعه باشگاه‌ها و انجام سایر امور محول وفق قوانین و مقررات موجود شد.
با این حال فدراسیون فوتبال برای آنكه بتواند فعالیت روزمره خود را انجام دهد، نیاز به بستری قانونی به عنوان یك نهاد عمومی غیردولتی دارد. متاسفانه در دولت گذشته اساسنامه این فدراسیون به تصویب هیئت دولت نرسیده و در حال حاضر این فدراسیون فاقد بستر قانونی است؛ مهدی تاج كه پیش از این ریاست سازمان لیگ را برعهده داشت، میراث‌دار این وضعیت بی‌ثبات است.
شاید قبل از هر اقدامی مهدی تاج نیاز دارد تا با تعاملی سازنده و ضروری با مجموعه وزارت ورزش و هیئت دولت، اساسنامه این فدراسیون را كه در سال 1386 با تشكیل كمیته اضطرار فیفا و سازمان تربیت بدنی تدوین و در سال 1390 اصلاح شد، به تصویب و تائید هیئت دولت برساند. از سوی دیگر فیفا به عنوان نهاد بین‌المللی فوتبال، در اسفندماه اساسنامه جدید و اصلاحی خود را مصوب كرد و اساسنامه فدراسیون فوتبال نیز با شرط احترام به قوانین داخلی باید مطابق با آن تدوین شود.
اما مهم‌ترین اولویت فدراسیون فوتبال، برنامه‌ریزی دقیق و فراهم كردن امكانات لازم و كافی برای موفقیت در دیدارهای مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه در منطقه آسیاست كه از شهریورماه آغاز خواهد شد. تیم ملی فوتبال ایران با تیم‌های كره جنوبی، ازبكستان، قطر و عراق هم‌گروه است و راه آسانی را برای حضور در روسیه پیش روی ندارد. از سوی دیگر كارلوس كی‌روش سرمربی پرتغالی تیم ملی درحالی كه با فدراسیون فوتبال قرارداد دارد و باید به تعهدات خود پایبند باشد، همچنان بر طبل استعفا می‌كوبد و در عین حال برای ادامه كار در فوتبال ایران 11 شرط و خواسته از جمله زمین تمرینی مناسب، اردو و دیدارهای تداركاتی خوب و ... را مطرح كرده و تاكید دارد كه فدراسیون باید این شروط را برای موفقیت تیم ملی در اختیار وی قرار دهد.
همچنین بعد از حذف تلخ تیم المپیك ایران در رقابت‌های مقدماتی المپیك ریو، وضعیت این تیم نامشخص است. محمد خاكپور از سرمربیگری تیم فوتبال امید كنار رفته و باید از هم اكنون برای بازی‌های المپیك 2020 و بازی‌های آسیایی 2018 برنامه‌ریزی كرد.
از طرف دیگر اعضای مجمع فدراسیون فوتبال به محمود اسلامیان به عنوان نایب رئیس دوم و رئیس سازمان لیگ رای اعتماد ندادند و در حال حاضر این سازمان رئیس ندارد و ضروری است كه رئیس فدراسیون فوتبال باتوجه به اینكه در هفته پایانی مسابقات لیگ برتر قرار داریم، هرچه سریعتر فردی را به عنوان سرپرست برای سازمان لیگ معرفی كند تا در مجمع بعدی اعضا به گزینه مورد نظر برای این سازمان مهم رای اعتماد دهند.
اهمیت این سازمان از آنجاست كه برنامه‌ریزی برای دیدار فینال جام حذفی و همچنین برنامه مسابقات لیگ برتر برای فصل آینده برعهده آن است. همچنین با اتمام لیگ در سال 1394-1395، نقل و انتقال بازیكنان آغاز می‌شود كه باید تحت نظر سازمان لیگ صورت بگیرد.
از طرف دیگر به دلیل اختلاف سازمان صدا و سیما و فدراسیون فوتبال بر سر پرداخت حق پخش، بسیاری از تیم‌های لیگ برتری كه بر روی مبالغ حق پخش خود حساب بازكرده بودند، با مشكل مالی روبه‌رو شده‌اند. یكی از اولویت‌های اساسی مهدی تاج و هیئت رئیسه جدید آن است كه هرچه سریعتر به این اختلاف پایان داده و براساس یك توافق نظام‌مند و مناسب، به توافقی در این زمینه دست یابد. همچنین ضرورت دارد تا فدراسیون فوتبال منابعی پایدار و مناسب برای كسب درآمد از برگزاری دیدارهای لیگ و تبلیغات ایجاد كند تا تیم‌های فوتبالی به مشكلاتی كه برخی از باشگاه‌ها در فصل جاری به آن دچار شده بودند، گرفتار نشوند.
همچنین نهاد ناظر كمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گزارشی با عنوان «فساد در فوتبال» منتشر كرد و عبدالرحمن شاه‌حسینی رئیس اسبق كمیته انضباطی این فدراسیون را مسئول پیگیری آن قرار داد. در این گزارش اتهامات سنگینی متوجه فوتبال شده است. برغم آنكه در آخرین روزهای ریاست علی كفاشیان بر فدراسیون فوتبال پاسخ مفصلی به این گزارش در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت اما ضرورت دارد تا فدراسیون هرچه سریعتر به اتهامات و ابهامات در این زمینه با شفاف‌سازی بیشتر پاسخ دهد.