kayhan.ir

کد خبر: ۷۴۲۸۱
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲
همزمان با مذاکرات صلح در کویت صورت گرفت

استقرار بالگردهای جنگی آمریکا در جنوب یمن!

چند روز پس از اعزام 100 تکاور آمریکایی به جنوب یمن خبر می‌رسد20 بالگرد نظامی آمریکا نیز در جنوب این کشور مستقر شدند.


سرویس خارجی -

ائتلاف ضد یمنی سعودی در 13 ماه گذشته از هر نوع آدمکشی از «بلک واتر» گرفته تا «داین گروپ» در یمن استفاده کرده تا شاید بتواند انقلابیون این کشور را به زانو درآورد، اما تاکنون موفق نشده است. پیروزی‌ها و حملات دقیق موشکی انقلابیون یمن باعث شد تا مزدوران بلک‌واتر که برای کمک به متجاوزان وارد یمن شده بودند اواخر بهمن ماه از یمن فرار کنند. پس از این ماجرا، متجاوزین برای جبران شکست‌های خود دست به دامان گروهی دیگر از آدمکش‌های آمریکایی از شرکت «داین گروپ» شدند. اما باز تحولات میدانی تغییر محسوسی به سود متجاوزان نکرد. تا اینکه مستقیما دست به دامان آمریکا شدند. به گزارش فارس، یک منبع آگاه نظامی روز جمعه اعلام کرده که دست‌کم 20  بالگرد نظامی آمریکا در جنوب یمن فرود آمده است. این منبع به پایگاه خبری «الخبر» یمن گفته 15 بالگرد نظامی آپاچی و 5 بالگرد بلک هاوک از ناو «ایندیانا» به پایگاه نظامی العند در لحج جنوب یمن منتقل شده‌اند. پیش از این نیز گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از استقرار 100 تکاور ارتش آمریکا در جنوب یمن به درخواست امارات بود. دیگر گزارش‌ها حکایت از آن دارد که ناو هواپیمابر «تئودور روزولت» هم به سواحل عدن در جنوب یمن رسیده است.  این در حالی است که کشتی یواس‌اس باکسر و دو ناوشکن آمریکایی نیز در آب‌های نزدیک یمن مستقر هستند. «جف دیویس» سخنگوی پنتاگون، روز جمعه در کنفرانسی خبری در این مورد اعلام کرده بود «تعداد کمی از اشخاص برای ارائه پشتیبانی اطلاعاتی و نیز کمک به نیروهای اماراتی مستقر در استان حضرموت در زمینه برنامه‌ریزی عملیاتی اعزام شده‌اند.» بنابر ادعای وی «حمایت آمریکا از نیروهای اماراتی در زمینه‌های نظارتی، ارائه اطلاعات هواشناسی، کمک‌های پزشکی و سوختگیری هوایی است.»
خبرگزاری آسوشیتدپرس اما در این ارتباط گزارش داد، پنتاگون در حال حمایت اطلاعاتی، تامین کشتی و نیروهای عملیات ویژه در حمایت از ائتلاف تحت رهبری عربستان است.  به ادعای آسوشیتدپرس،  این همکاری‌ها بخشی از تلاش پنتاگون برای کمک به نیروهای ائتلاف جهت مبارزه با شاخه القاعده در شبه جزیره عربستان است.
واکنش انقلابیون یمن
 در پی این اقدام، کمیته عالی انقلابی یمن با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد مردم یمن توان مقابله با تروریسم القاعده و داعش را که مورد حمایت متجاوزان است، دارند و حضور نظامی امارات و آمریکا در جنوب یمن اقدامی در جهت اهداف استعماری این کشورها، به یغما بردن ثروت ملی مردم یمن، تجزیه و اشغال خاک این کشور است که مقاومت یمن با آن مقابله خواهد کرد. این کمیته در ادامه بیانیه خود اعلام کرد «در حالی که تلاش‌های سیاسی در کویت برای پایان دادن به جنگ و رنج مردم یمن جریان دارد، شاهد گام خطرناکی هستیم که طی آن نیروهای تکاور آمریکایی با تجهیزات نظامی خود در پایگاه نظامی العند در جنوب یمن مستقر شده‌اند.»