تحریم نشستهای سازمان ملل از سوی سازمان پزشکان بدون مرز
سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد که نشست بینالمللی سازمان ملل تأثیری در تأمین امنیت امدادگران در میادین نبرد ندارد و این سازمان امدادی «با ناامیدی» از شرکت در آن انصراف میدهد.
مهر ماه سال گذشته بود که جنگندههای آمریکایی به بهانه طالبان، یکی از بیمارستانهای متعلق به خیریه بینالمللی (پزشکان بدونمرز) را بمباران کرده و 42 نفر از جمله 14 کارمند پزشکان بدون مرز و 28 بیمار را کشتند. این سازمان خواستار تحقیق نهادی مستقل در این خصوص شد اما پنتاگون خود درخصوص عملکرد سربازانش تحقیق کرد و نهایتاً اعلام کرد که آنها مرتکب اشتباهی ناخواسته شدهاند! و به تناسب همین اشتباه، تنبیه میشوند.این جنایت هم طبق معمول با واکنش ضعیف سازمان ملل متحد رو به رو شد.حال این سازمان در واکنش به عدم تامین امنیت جانی کارکنان خود وعملکرد ضعیف سازمان ملل متحد، امروز اعلام کرد که با توجه به بیتأثیر بودن اولین «نشست بشردوستانه» سازمان ملل در تأمین امنیت امدادگران و پزشکان در میادین جنگ، تصمیم گرفته در این نشست شرکت نمیکند.بر اساس این گزارش، پزشکان بدون مرز اعلام کرده در این نشست 2 روزه که 23 و 24 ماه مه (2 و 3 خرداد) در استانبول برگزار میشود، 80 کشور 6 هزار شرکتکننده عادی، 250 نفر از بزرگان بخش خصوصی دنیا و سران سازمانهای حقوقبشری، تصمیم الزامآوری برای ایجاد امنیت برای کادر درمانی در میادین نبرد، نخواهند گرفت بنا بر این شرکت پزشکان بدون مرز، در این گونه نشستها نیز منتفی است. به گزارش فارس، در بیانیه پزشکان بدون مرز آمده «ما با ناامیدی از حضور در این اجلاس انصراف میدهیم زیرا دیگر امیدی نداریم که در این نشست، ضعف اقدامات بشردوستانه و فعالیتهای اورژانسی در مناطق درگیری، مورد بررسی قرار گیرد.»