رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی:
میتوانیم واگن تولید کنیم اما وارد میکنند!
رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی گفت: در زمینه ساخت واگن ظرفیتهای خوبی در کشور وجود دارد اما به دلیل حمایت ضعیف از تولید، راهآهن نیاز خود را از خارج تامین میکند.
ابوالفضل بهرهدار در گفتوگو با نسیم، درباره وضعیت تولید و واردات واگن اظهار کرد: با وجود طرح موضوعاتی همچون خودکفایی و بومیسازی ساخت واگن، حمایت از فعالیت تولیدی در این زمینه بسیار ضعیف است. در زمینه ساخت واگن ظرفیتهای خوبی وجود دارد اما حمایت از تولید داخلی در کشور بسیار ضعیف شده است.
وی با بیان اینکه ارادهای برای استفاده از ظرفیتهای مهم تولید داخل وجود ندارد تصریح کرد: مدیریت داخلی نمیتواند در این زمینه توانمند شود. دولت باید به بخش خصوصی فعال در زمینه تولید واگن تسهیلات ارائه کند و با پشتیبانی به موقع از بخش خصوصی تولید این وسیله حمل و نقل را سرپا نگه دارد.
رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی به تجربه ساخت واگن در گذشته اشاره کرد و افزود: کارخانه واگن پارس ظرفیت ساخت 1000 واگن باری و 100 مسافری را در سال دارد که پاسخگوی نیاز داخلی است. اگر نیاز مالی شرکتهای تولیدکننده واگن پوشش داده شود مازاد تولید میتواند صادر شود اما در حال حاضر چون ارادهای برای حمایت از تولید وجود ندارد، راهآهن نیاز خود را از خارج تامین میکند.
بهرهدار با بیان اینکه صنعت حمل و نقل ریلی از برنامه پنجم توسعه عقب مانده است ادامه داد: طبق برنامه پنجم توسعه، دستیابی به رشد 30 درصدی در جابهجایی بار و 18 درصدی سهم مسافر در حمل و نقل ریلی مورد تاکید قرار گرفته بود که تاکنون هیچ یک از برنامههای مذکور موفق نبوده است.
وی به کاهش جابهجایی مسافر با قطار در سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: کشور هنوز به طرح واحد توسعه حمل و نقل ریلی کشور نرسیده است.