kayhan.ir

کد خبر: ۷۳۷۲۲
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰

آزادی یک سیاهپوست بی‌گناه دیگر از زندان بد نام آمریکا

یک زندانی دیگر از زندان بدنام «آنگولا» در ایالت «لوئیزیانا» آمریکا بعد از 41 سال حبس بحث برانگیز آزاد شد. دادگاه آمریکا، این زندانی را در 16 سالگی، به عنوان یک فرد بزرگسال محاکمه کرده بود.



براساس این گزارش، «گری تایلر» پس از یک مبارزه طولانی برای رسیدن به عدالت و با سپری کردن هشت سال انفرادی در زندان دولتی بدنام «آنگولا» به خانه برگشت.
«تایلر» در حالی بعد از 41 سال زندان به خانه بازمی‌گردد که به اتهام قتل یک دانش‌آموز سفیدپوست دبیرستانی در یک حادثه خلاف قانون اساسی آمریکا به حبس ابد محکوم شده بود.
«تایلر» 57 ساله در میان نسلی از زندانیانی است که سالها با شرایط سخت زندان «آنگولا» دست و پنجه نرم کرده‌اند و حتی دهه‌هایی از دوران محکومیتشان را در سلول انفرادی زندان بد نام ایالت «لوئیزیانا» که به تبعیض نژادی شهره است، سپری کردند.
نام «آنگولا» در میان بدترین زندان‌های دولتی آمریکا قرار دارد؛ جایی که پیشتر مزرعه‌ای بود که در آن زندانیان را به بیگاری وادار می‌کردند و رفتارهای خشنی با آنها داشتند.«گری» در 16 سالگی یعنی در سال 1974، در حالی وارد زندان شد که جوانترین فرد محکوم به اعدام در «لوئیزیانا» بود.
محکومیتی که یک هیئت منصفه تماما سفیدپوست، رای به گناهکار بودن «تایلر» سیاه‌پوست دادند و او را به جرم قتل «توماس وبر» نوجوان 13 ساله سفیدپوست که در حادثه تیراندازی در اتوبوس مدرسه کشته شده بود محکوم کردند.حادثه در حالی رخ داد که اتوبوس پر از دانش‌آموز سیاه‌پوست و سفیدپوست بود که ناگهان صدای شلیک گلوله‌ای آمد و «وبر» کشته شد.پلیس در اتوبوس اسلحه‌ای پیدا کرد و «وبر» به عنوان یک بزرگسال به مرگ محکوم شد.پس از محکومیت وی، دانش‌آموزان سفیدپوست اعترافات خود را علیه او پس گرفتند و پنجمین دادگاه استیناف حکم صادر شده را ناعادلانه خواند اما گفت با این حال نمی‌تواند حکم به برائت او دهد.
با این حال هیچ دادگاه دیگری برای بررسی حادثه تشکیل نشد تا اینکه در سال 1976، حکم اعدام او خلاف قانون اساسی آمریکا تشخیص داده شد و به حبس ابد تخفیف یافت.در دو دهه بعد، «هیئت عفو و آزادی لوئیزیانا» سه بار برای کاهش حکم او رأی دادند.با این وجود، «تایلر» هشت سال در سلول انفرادی و بیش از 30 سال در بند عمومی سپری کرد.