kayhan.ir

کد خبر: ۷۳۷۱۸
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
ماجراجویی ریاض در منطقه کار دست سعودی‌ها داد

اخراج 50/000 کارگر شرکت سعودی بن لادن نخستین پس‌لرزه سیاست‌های ریاضتی در عربستان

ماجراجویی‌های آل سعود در منطقه که عمدتا با هدف فشار به ایران و مقاومت صورت می‌گیرد گویا نتیجه عکس داده و به جای ایران و مقاومت، فشارهای اقتصادی علیه شرکت‌های سعودی را به شدت افزایش داده است.

سرویس خارجی-

عربستان همچنان سعی می‌کند با سیلی صورت خود را سرخ نگه دارد. این کشور که میلیاردها دلار از ثروت مردم این کشور را هزینه تفرقه در جهان اسلام و تشکیل ائتلاف‌های نمایشی در منطقه کرده است بیش از هر زمانی با خزانه خالی مواجه شده است. اما با این وجود سعی دارد با تبلیغات رسانه‌ای همچنان نقطه ضعف خود را در زمینه اقتصادی مخفی نگه دارد. آل سعود که برای ضربه به رقبای منطقه‌ای خود قیمت نفت را پایین آورد اکنون همانند ساحره‌ای شده که سحر آن به خودش بازگشته است. چند روز پیش بود که «محمد بن سلمان» وزیر دفاع این کشور برای نجات اقتصاد سعودی سند چشم انداز2030 که هدف اعلامی آن «کاهش وابستگی به نفت بود» را منتشر کرد، سندی که با تمسخر کارشناسان بین‌المللی و حتی مردم عربستان مواجه شد و آن را تنها اقدامی نمایشی عنوان کردند. حال در ادامه موج بحران اقتصادی عربستان خبر رسیده، 50 هزار کارگر خارجی شرکت ساختمانی بن لادن هم اخراج شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از رویترز، شرکت ساختمانی «بن لادن» در عربستان حدود 50 هزار نفر از کارگران خود را اخراج کرد. روزنامه الوطن چاپ عربستان به نقل از منابعی که نام آنها را فاش نکرده نوشت: «این گروه ساختمان‌سازی به قرارداد خود با 50 هزار نفر از کارگرانش که ظاهرا همه آنها خارجی بودند پایان داده و روادید خروج دائمی به آنها داده است تا عربستان را ترک کنند.» کل کارکنان گروه «بن لادن» که یکی از بزرگترین شرکت‌ها در عربستان و از جمله بزرگترین شرکت‌های ساختمانی در منطقه محسوب می‌شود بر اساس اعلام خود این گروه حدود 200 هزار نفر است. این اقدام در حالی انجام شده که فشارها بر صنعت ساختمان‌سازی عربستان به علت اقدامات دولت برای کاهش هزینه‌ها به واسطه افت قیمت نفت افزایش یافته است. به نوشته الوطن این کارگران از خروج از عربستان بدون اینکه حقوق خود را دریافت کنند امتناع کرده‌اند و تعدادی از آنها چهار ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند.
الوطن این را هم نوشته که «این کارگران تقریبا هر روز در مقابل دفاتر شرکت «بن لادن» در عربستان تجمع می‌کنند.» این شرکت در سال جاری چندین درگیری در مورد حقوق با کارگران خود داشته است. اوج فعالیت شرکت «بن لادن» در دهه گذشته بود. این شرکت با داشتن حدود 200 هزار کارگر و کارمند اکثر پروژه‌های زیرساختی اصلی عربستان از جمله فرودگاه‌ها، جاده‌ها و آسمانخراش‌ها را عهده‌دار بوده است. اما این شرکت همانند سایر شرکت‌های ساختمانی عربستان سال گذشته به این علت که کاهش بهای نفت باعث شد تا دولت در تلاش برای مهار کسری بودجه که حدود 100 میلیارد دلار در سال گذشته بود هزینه‌های خود را کاهش دهد، ضربه سختی خورد.