kayhan.ir

کد خبر: ۷۳۶۷۴
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸
روحانی:

مسئولان اگر اشتباه کردند از مردم عذرخواهی کنند

رئیس جمهور طی سخنانی از مسئولان خواست چنانچه اشتباهی کردند با مردم درمیان گذاشته و از آنان عذرخواهی کنند.



حجت‌الاسلام حسن روحانی روز پنج‌شنبه هفته گذشته در همایش بزرگ شوراها که همزمان با نهم اردیبهشت؛ روز ملی شوراهای اسلامی شهر و روستا، در سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان اینکه ریشه و فلسفه تشکیل شورا این نیست که در یک شهر یا روستا احزاب، جناح و گروه‌هایی بخواهند برای پیروزی بر دیگری با هم رقابت کنند، گفت: هدف از تشکیل شورا این است که بعد از انتخاب شدن همه ذهن را از منافع شخصی، حزبی و قومی خالی کرده و با همه توان، برای خدمت به مردم و کشور بیندیشیم و تلاش کنیم.
رئیس‌جمهوری  با تأکید بر اینکه همه باید به قانون اساسی و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی که افتخاری برای کشور و منطقه است، پایبند باشیم، اظهارداشت: قانون اساسی می‌گوید نماینده با رای مردم حوزه انتخابیه اش انتخاب می‌شود و به محضی که رای آورد و در مجلس  شورای اسلامی اعتبارنامه‌اش تصویب شد، نماینده است و در این میان چیز دیگری نداریم.
روحانی گفت: «مرحله دیگر بعد از رای مردم و صحت انتخابات، بررسی اعتبارنامه در مجلس شورای  اسلامی است و هیچ نهاد دیگری در این میان نمی‌تواند مداخله کند.»
به نظر می‌رسد این بخش از سخنان روحانی ناظر به قضیه منتخب سوم اصفهان است که آرای وی توسط شورای نگهبان ابطال شده است. مخالفت دولت با یک مسئله صریح قانونی و ایجاد جنجال بی‌مورد در این زمینه درحالی است که شورای نگهبان علت ابطال آرا را به نامزد مورد اشاره بطور محرمانه اعلام کرده و وی دلیل این قضیه را بهتر از هر کسی می‌داند و موضع دولت سوال برانگیز است!
روحانی در ادامه با تأکید بر اینکه مشکلات کشور باید با کمک و مشارکت مردم حل شوند، اظهار داشت:  خواسته مردم از ما حل معضلات کشور است و نه دعواهای سیاسی، حزبی و جناحی و اینکه شورای عالی استان‌ها می‌تواند به دولت طرح ارائه کند به دلیل آن است که این نظرات از سراسر کشور جمع‌آوری شده و می‌تواند دولت را در مسیر حل مشکلات کمک کند.
رئیس‌جمهوری  با تأکید بر اینکه دولت با همراهی، مشارکت و کمک مردم توانایی اجرای برنامه‌های خود را خواهد داشت ادامه داد: مردم از ما حل و فصل مشکلاتشان را می‌خواهند و اعضای شوراهای شهر و روستا به عنوان بازوان قوی نظام و دولت در سراسر کشور می‌توانند در این راستا بسیار تأثیرگذار باشند.
روحانی با تأکید بر ضرورت شفاف‌سازی روند اطلاع رسانی به مردم گفت: باید اطلاعات بطور درست، دقیق و شفاف در اختیار مردم قرار بگیرد و اگر مسئولان در موضوعی دچار اشتباه شدند آن را با مردم عنوان کرده و از آنها عذرخواهی کنند و اگر دیگران اشتباهی مرتکب شده‌اند باید آن اشتباه برای مردم مشخص و تبیین شود.
البته آقای روحانی توضیح نداد آیا توصیه به عذرخواهی مسئولان از مردم در صورت اشتباه کردن، به دولتمردان ایشان نیز می‌شود یا آقای روحانی دولت خود را از هرگونه اشتباهی مبرا می‌داند! گفتنی است دولتمردان اغلب در برابر دلسوزان منتقد نه تنها تواضعی ندارند بلکه زبان به اتهام زنی و حتی ناسزاگویی می‌گشایند.
رئیس‌ جمهور ادامه داد: ملت ایران صاحبان اصلی این مملکت هستند و افتخار ما باید خدمت به آنها باشد و آنان را از آنچه در کشور اتفاق می‌افتد مطلع کنیم و در این راستا اگر حتی یک ریال از حق مردم را اتلاف کردیم باید دلیل آن را به مردم توضیح دهیم.
روحانی با اشاره به توقیف دو میلیارد دلار از دارایی‌های ایران از سوی آمریکا و جریاناتی که در این راستا در کشور اتفاق افتاده است، گفت: اینکه دیگران ظالم هستند موضوعی است که برخی کشورها به لحاظ قدرت نظامی، اقتصادی و نفوذ خود به عدالت و اخلاق اعتنایی ندارند که در رأس آنها آمریکا قرار دارد.
وی افزود: آمریکا به لحاظ آنکه تصور می‌کند صاحب قدرت و زور است با وجود شکست‌هایی که در سال‌های اخیر در افغانستان و عراق داشته و ان‌شاءالله مداخله آن در سوریه هم با شکست مواجه می‌شود اما همچنان خوی استکباری خود را حفظ کرده است و ملت‌های دنیا باید سالها مبارزه و مقاومت کنند تا بتوانند آن را اصلاح نمایند.
روحانی با بیان اینکه دولت آمریکا قطعاً مسئول اعمال غیرقانونی خود بوده و دولت ایران این مسئله را تا رسیدن به نتیجه دنبال می‌کند، گفت: ما باید حواسمان جمع باشد که چه کسانی این پول را در محلی قرار داده‌اند که آمریکا امروز نسبت به آن دست‌اندازی داشته باشد و باید پاسخ این سؤال داده شود که چرا بعد از آن همه هشدارهایی که در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ داده شد اقدامی صورت نگرفته است.
رئیس‌جمهوری  با بیان اینکه ذخایر بانک مرکزی در سراسر دنیا باید مصون بماند، اظهارداشت: دادگاه هیچ کشوری نمی‌تواند نسبت به دست‌اندازی به این ذخایر حکمی صادر کند و اگر حکمی صادر شود قطعاً غیرقانونی خواهد بود.
روحانی تاکید کرد: ملت ایران اقدامات خلاف قانون را نمی‌پسندد و دولت آمریکا در قبال این اقدام در برابر دولت و ملت ایران مسئول بوده و ما از هیچ اقدامی برای احقاق حقوق ملت ایران فروگذار نخواهیم کرد.