kayhan.ir

کد خبر: ۷۳۶۷۳
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸
علی لاریجانی در همایش ملی تحولات ژئوپلیتیکی غرب آسیا:

ابزاری برای پشیمان کردن آمریکا درصورت عدم اجرای تعهداتش در اختیار داریم

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ابزاری برای پشیمان کردن آمریکا، در صورت عدم اجرای تعهداتش در اختیار داریم.



«علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش ملی تحولات ژئوپلیتیکی غرب آسیا اظهار داشت: کشورهای اروپای غربی و آمریکا اذعان دارند که لشکر‌کشی به منطقه درست نیست چرا که می‌دانند به نتیجه نمی‌رسند. وقتی می‌بینند از قدرتی مانند ناتو نمی‌توانند استفاده کنند، لذا این لشکرکشی‌ها را بی‌نتیجه می‌دانند.
لاریجانی افزود: غرب به دنبال این است که چین، روسیه و ایران را دچار خفگی کند و در همین راستا روسیه به دنبال ایجاد سازمان منطقه‌ای از کشورهای آسیایی است که پایه‌های آن در پیمان اوراسیا گذاشته شد.
وی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی حرف نویی دارد مبنی بر اینکه می‌توان نفوذ معنوی داشت و این غیر از تلاش غرب برای تحت سلطه قرار دادن کشورهای اقماری است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنرانی خود در تشریح روند رو به افزایش جریان‌های تروریستی در منطقه گفت: طی دهه اخیر فضای تروریستی در منطقه از نظر کمی و کیفی، رشد جهنده‌ای داشته است.
لاریجانی ادامه داد: ارزیابی‌های دقیق نشان می‌دهد که جریان‌های تروریستی امروز بیش از صد هزار نفر عضو دارند و گروه‌های متنوعی را شامل می‌شوند و از نظر امکانات نظامی، قوی شده‌اند. امروز داعش حدود 30 میلیارد دلار سلاح در اختیار دارد  آنهایی که در گذشته با کلاش می‌جنگیدند، امروز موشک تاو دارند.
وی اظهار داشت: افزایش گروه‌های تروریستی نشان می‌دهد که مبارزه غرب با این گروه‌ها واقعی نبوده، شکل مبارزه اشتباه بوده است و ریشه‌های گروه‌های تروریستی اشتباه تشخیص داده شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مسیر آینده کشور ما شرایط اقتصادی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، گفت: آمریکا عملاً هراس ایجاد می‌کند که سرمایه‌گذاری نشود، اما در داخل نیز به خاطر عدم ثبات اقتصادی، سرمایه‌گذاری کاهش یافته؛ باید فضای کشور آرام و انگیزه‌مند برای سرمایه‌گذاری باشد.
لاریجانی همچنین با اشاره به مسئله هسته‌ای کشور تأکید کرد: دانش هسته‌ای در داخل ایران بومی شد و در مسئله هسته‌ای پرونده‌هایی که ساخته بودند، جمع شد.
وی ادامه داد: البته آمریکا در این مسیر مذاکرات رفتار ناجوانمردانه‌ای در مقابل تعهدات خود پس از برجام نشان داد که رهبر معظم انقلاب بسیار دقیق و صحیح به این مسئله اشاره کردند، ولی در نهایت آمریکا مجبور می‌شود به تعهدات خود عمل کند؛ چراکه ما نیز ابزارهایی در اختیار داریم که آنها مجبور به انجام تعهداتشان شوند.
 حضور دائمی ایران
 در سازمان همکاری شانگهای
سردار سرلشکر «سید یحیی صفوی» دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری که در همایش ملی تحولات ژئوپلیتیکی غرب آسیا، با تأکید بر امنیت منطقه‌ای و به عنوان دبیر علمی این همایش سخنرانی می‌کرد به تحلیل ژئوپلیتیکی منطقه غرب آسیا پرداخت و گفت: به ندرت می‌توان منطقه‌ای در مقیاس جهانی به اهمیت غرب آسیا پیدا کرد که لایه‌های ژئوپلیتیک، ژئو اکونومیک و ژئو استراتژی در آن جمع شده باشد و این منطقه حد واسط سه قاره اروپا به آسیا و آفریقا است و به شدت تاثیر سیاست‌های اقتصادی اقتصادی، امنیتی و فرهنگی قدرت‌های بزرگ است.
سرلشکر صفوی با اشاره به بازار فروش سلاح در منطقه غرب آسیا گفت: هم اکنون بزرگترین بازار فروش سلاح و تجهیزات کشورهای غربی در این منطقه است و به طور خاص عربستان سعودی در صدر جدول خریداران سلاح قرار دارد و طی سالهای 2010 تا 2014 حدود 30 میلیارد دلار سلاح خریداری کرده است. دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در خصوص موثرتر کردن نقش جمهوری اسلامی ایران و آینده پژوهی آن در تحولات غرب آسیا گفت: تلاش برای حضور دائمی ایران در سازمان همکاری شانگهای در مقابل پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) ،جلوگیری از شکست دولت بشاراسد و یا تجزیه سوریه و ادامه کمک به دولت و ملت سوریه، تقویت و به خودکفایی رساندن حزب‌الله لبنان که در هر شرایطی قادر به حفظ توانمندی‌های خود در صحنه لبنان و در موازنه وحشت با رژیم صهیونیستی باشند بایستی از برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران در جهت افزایش وزن سیاسی و اثر گذاری جمهوری اسلامی ایران باشد.
 تلاش برای برهم زدن ژئوپلیتیک
محور مقاومت
به گزارش فارس، سردار «احمد وحیدی» رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی در سخنانی در همایش ملی تحولات ژئوپلیتیکی غرب آسیا گفت: امروز شاهدیم بعد از ٣٥ سال از اتفاقی در لبنان، ایران متهم می‌شود بدون اینکه مدرکی از دخالت ایران باشد و در پرونده برجهای دو قلو (11 سپتامبر) که ١٥ نفر از اتباع عربستان نقش دارند اصلا به آن اشاره نمی‌کنند و باز ایران متهم می‌شود.
وحیدی یادآور شد: آنها پرونده‌های مختلفی مانند هسته‌ای و تروریسم را برای کنترل و مهار ایران براه می‌اندازند و نیز می‌خواهند ژئوپلیتیک محور مقاومت را برهم زده و نقش ایران را کم رنگ کنند.