kayhan.ir

کد خبر: ۷۳۶۱۴
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۶

پنتاگون: با قاتلان 42 بیمار و پزشک بیمارستان قندوز برخورد انضباطی کردیم!

دولت آمریکا پس از ماه‌ها کتمان حقیقت در قضیه بمباران بیمارستان پزشکان بدون مرز، بالاخره قبول کرد که این ماجرا «عمدی» بوده، اما به جای مجازات کیفری عاملان میدانی این جنایت، با آنها فقط برخورد انضباطی کرد!


هفت ماه قبل یک جنگنده آمریکایی بیمارستان پزشکان بدون مرز شهر «قندوز» در شمال افغانستان را بمباران کرد، در این ماجرای غیرانسانی و هولناک 42 بیمار، پزشک و پرستار کشته شدند.
واشنگتن ابتدا مدعی شد که شبه نظامیان طالبان در این بمباران هدف قرار گرفتند. اما پس از اینکه مشخص شد، قربانیان چه کسانی بودند، تلاش کرد که آن را اقدامی سهوی و «خطای انسانی» قلمداد کند.
این موضع‌گیری موذیانه کاخ‌سفید با سماجت و سرسختی مسئولان نهاد پزشکان بدون مرز مواجه شد و آنها خواستار مجازات عاملان حادثه و پرداخت غرامت شدند.به گزارش ایسنا، دولت آمریکا بالاخره 16 نظامی ارتش این کشور را مقصر دانست، اما حاضر نشد که ماجرا را از طریق دادگاه‌های غیرنظامی پیگیری و برای متهمان مجازات کیفری در نظر گرفته شود.مقامات واشنگتن برای اینکه پرونده جنایت را به یک طریقی ببندند، مدعی شده‌اند که با این 16 نظامی برخورد انضباطی شده است، که اگر صحت داشته باشد، مجازات‌ها بسیار خفیف بوده و در حد جرم و جنایتی که این 16 نظامی مرتکب شده‌اند، نیست.جنگنده‌ها، پهپادها و تفنگداران آمریکایی به طور روزمره جنایات مشابهی را در کشورهای مختلف مرتکب می‌شوند، و به همین خاطر مقامات واشنگتن می‌دانند که مجازات واقعی 1‍6 نظامی مذکور، دیگر نظامیان را در تکرار جنایات، دچار تردید می‌کند!
این در حالی است که آمریکا برای تحکیم قدرت خود در جهان، به تداوم جنایات نیاز دارد.