kayhan.ir

کد خبر: ۷۳۳۰۵
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵
در واکنش به نامه نعمت‌زاده صورت گرفت

هشدار کارشناسان نسبت به آزادسازی قیمت خودرو

در شرایطی که وزیر صنعت خواستار آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو شده است، کارشناسان نسبت به هرگونه برنامه‌ای برای آزادسازی قیمت‌ها و تبعات منفی آن برای مصرف‌کنندگان، هشدار دادند.


به گزارش ایسنا، اخیرا اعلام شد که وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای خواستار آزادسازی قیمت‌گذاری خودروهای داخلی و خروج شورای رقابت از این حوزه شده است.
این موضوع واکنش تعدادی از کارشناسان را به دنبال داشته است. این کارشناسان گفتند که با توجه به انحصاری بودن بازار خودرو، هرگونه آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو باعث افزایش قیمت‌ها و تضییع حقوق مصرف‌کنندگان خواهد شد.
به گفته کارشناسان، درحال حاضر تناسبی بین قیمت و کیفیت خودروهای داخلی وجود ندارد به گونه‌ای که قیمت این محصولات در مقایسه با کیفیت آنها، بالا است.
کارشناسان گفتند به جای آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو، شورای رقابت باید وارد عمل شده و نسبت به کاهش قیمت خودروهای داخلی که کیفیت پایینی دارند، اقدام کند.
در این زمینه عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: سیستم قیمت‌گذاری خودرو باید همچنان باقی بماند زیرا به دلیل انحصاری بودن بازار نمی‌توان قیمت‌گذاری را به خودروسازان سپرد.
امرالله امینی خاطرنشان کرد: صنعت خودرو ایران انحصاری است و دو شرکت ایران خودرو و سایپا به دلیل داشتن بیشترین سهم بازار، کنترل این صنعت را در دست دارند.
خودروسازان به منفعت خود فکر می‌کنند بنابراین در صورت واگذاری قیمت‌گذاری خودرو به این شرکتها شاهد افزایش قیمتها خواهیم بود.
رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیز در این زمینه گفت: خودروسازان سابقه بدی در رعایت حقوق مصرف‌کنندگان دارند. آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو باعث افزایش قیمت‌ها شده و برخلاف منابع مصرف‌کنندگان است.
محمد جعفری خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز تناسبی بین قیمت و کیفیت خودروهای داخلی وجود ندارد، خودروهای داخلی در مقایسه با قیمت‌ها، کیفیت پایینی دارند... به جای آزادسازی قیمت خودرو باید شورای رقابت وارد عمل شده و قیمت خودروهایی که کیفیت پایینی دارند را کاهش دهد.
یک کارشناس صنعت خودرو نیز معتقد است که در صورت آزادسازی قیمت خودرو، تعرفه واردات خودرو نیز باید به صفر برسد. علی خاکساری گفت: اگر تعرفه واردات خودرو به صفر رسیده و تمام حمایت‌های دولتی صنعت خودرو نیز برداشته شود، آن‌گاه می‌شود قیمت‌گذاری خودرو را آزاد کرد.
وی تصریح کرد: تا زمانی که تعرفه واردات خودرو وجود داشته باشد قیمت‌گذاری خودرو نباید آزاد شود. در حال حاضر تولید خودرو در کشور انحصاری است و مصرف‌کنندگان انتخابی جز خرید خودروهای بی‌کیفیت ندارند.