فضیلت ماه رجب برای سالک الیالله(سلوک عارفانه)
(بدان ای سالک راه خدا!) ماه رجب و ماههای شعبان و رمضان، از ماههای بسیار پرفضیلت است، و از تعبیرات بعضی از روایات برمیآید که ماه رجب در میان این سه ماه، امتیاز خاصی دارد، تا آنجا که ماه رجب «ماه خدا» نامیده شده و ماه شعبان «ماه پیامبر» و ماه مبارک رمضان «ماه امت»! (اقبال،ص 634)
ماه رجب یکی از ماههای حرام است که آغاز و ادامه جنگ در آن، با دشمنان اسلام حرام میباشد(مگر جنگ دفاعی) (مستدرک الوسائل، ج11، ص48) و جنایات نیز در این ماهها(ماههای حرام)، دیه سنگینتری دارد. (کافی، ج7،ص 281)
پیغمبراکرم(ص) ماه رجب را «ماه اصب» نامیده است، زیرا رحمت خدا در این ماه بر امت فرو میریزد.(مصباح المتهجد،ص797)
این ماه برای تقویت خودسازی سالک بسیار حیاتی است.