چراغ سبز شهرداری تهران به سرمایهگذاری بخش خصوصی در ساخت مترو
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: برای جذب سرمایهگذار بخش خصوصی مدل اقتصادی برد - برد را طراحی کردهایم.
سیدجعفر تشکری هاشمی در گفتوگو با ایسنا، در مورد چراغ سبز شهرداری تهران به سرمایهگذاران بخش خصوصی در ساخت مترو با بیان اینکه برای جذب سرمایهگذار بخش خصوصی مدل اقتصادی برد - برد را طراحی کردهایم، گفت: سرمایهگذاران به دنبال سود خود هستند و قطعا اگر سودشان تامین نشود پا به عرصه ساخت و ساز نمیگذارند.
وی افزود: قطعا سرمایهگذاران با ورود به صنعت متروسازی ضرر نمیکنند، چراکه همان کرایه متعارف شورا را میدهند و مردم و شهرداری به جای اینکه پول ساخت و خرید تجهیزات را به صورت انبوه بدهند، این پول را صرف پرداخت خرید خدمات میکنند.
هاشمی با بیان اینکه شورای شهر اجازه ورود بخش خصوصی به سیستم حمل و نقل پایتخت از جمله توسعه سیستم هوشمند، اتوبوسرانی و تاکسیرانی را صادر کرده است، گفت: در مدل اقتصادی طراحی شده قطعا شرکت سرمایهگذار، سود عادلانهای که باید در قبال سرمایهگذاریش به آن برسد را دریافت خواهد کرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد اینکه هزینه هر مسافر برای مترو چه میزان است، تصریح کرد: اگر تنها هزینه خدمات را حساب کنیم هر مسافر 3 هزار تومان در مترو و اتوبوسرانی هزینه دارد اما اگر هزینه استهلاک را نیز در نظر بگیریم بیش از 4 هزار تومان هزینه دارد.
وی با بیان اینکه هزینه استهلاک در مترو کمتر است، گفت: در بخش اتوبوسرانی به دلیل خرابی، عمرکوتاه قطعات و احتمال تصادف استهلاک بالا است، اما یک قطار مترو پس از پیمودن یک میلیون و 200 هزار کیلومتر باید بازسازی شود و با وجود هزینه بالای ساخت عمر قطعات آنها بالا است، اما هر اتوبوس پس از گذراندن 500 هزار کیلومتر، تقریبا قابلیت کار را از دست میدهد.