kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۰۵۰
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۹

انتشار جدیدترین شماره کیهان فرهنگی

تازه‌ترین شماره کیهان فرهنگی حاوی مقالات اخبار و مطالب متنوع سیاسی- فرهنگی چاپ شد و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.


مدیرمسئول در طلیعه این شماره با عنوان «نقش و نقشه ما در مصون‌سازی فرهنگی» با اشاره به پشتوانه حمایتی توده‌های مردم از انقلاب و نظام اسلامی به تلاش دشمن برای نفوذ و محروم کردن نظام از این پشتوانه پرداخته و متذکر می‌شود: «چون هدف‌گذاری دشمن و نقطه اصلی حمله آن هویت دینی و انقلابی و ملی ماست مصون‌سازی فرهنگی با حفظ هویت و تقویت بینش و منش دینی محقق می‌شود. بدون توجه به این هدف‌گذاری توفیقی در شناخت و ارائه و کاربست راهکارها و شیوه‌های مقابله و مصون‌سازی نخواهیم داشت. در این راه رویکرد دولتی صرف به مسائل فرهنگی و مصون‌سازی فرهنگی چاره کار نیست و مصون‌سازی باید وجهه همت همه جریانات و نهادها و تشکل‌های دولتی و مردم نهاد باشد.»
«ظرفیت‌های تمدنی انقلاب اسلامی؛ گام‌ها و ابزارها» عنوان مصاحبه با دکتر موسی نجفی است. در این گفت‌وگو به وضعیت تمدن غرب و تکوین تمدن نوین اسلامی پرداخته شده و تضاد بنیادین میان این دو نگاه آمده است: «بی‌تردید مسیر انقلاب اسلامی با مسیر عالم مدرن یکی نیست؛ انقلاب اسلامی می‌خواهد دنیا را دینی کند درصورتی که مدرنیته می‌خواهد دین را دنیوی کند؛ این ملکوتی و قدسی به عالم نگاه می‌کند و آن دیگری نگاهی سکولاریستی دارد.
در مقاله سیدعلی حسینی با عنوان «نگاهی به نسبت مهدویت، انقلاب اسلامی و تمدن نوین اسلامی» نیز به موضوع تمدن نوین اسلامی و نسبت آن با اندیشه انتظار و مهدویت پرداخته شده است. در بخشی از این مقاله می‌خوانیم: «جامعه ایرانی که سال‌ها بود در تعطیلات به سر می‌برد عملاً با انقلاب اسلامی وارد تاریخ جهانی شد، چون دارای افق جهانی است و محدود به یک نظام دولت- ملت نیست. پس به‌طور کلی انقلاب اسلامی ایران با اندیشه انتظار فرج و مهدویت، خود را در زمان بسط و تفصیل داد.»
«نفوذ فرهنگی به روایت اسناد لانه جاسوسی آمریکا در ایران» به شیوه‌ها و چگونگی تلاش جاسوسان آمریکا برای نفوذ در میان اقشار مختلف از دولتمردان تا اصحاب رسانه و فرهنگیان می‌پردازد. در این مقاله با استناد به مدارک و اسناد به دست آمده از سفارت آمریکا در تهران که مرکزی برای جمع آوری اطلاعات و جاسوسی بود به چگونگی و راهکارهای نفوذ اشاره شده است. از جمله نخستین تلاش‌های سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی ایالات متحده آمریکا، شناسایی عناصر معروف جریان شبه روشنفکری در دانشگاه، رسانه‌ها، احزاب و حتی دولت است تا بتوان با مدنظر داشتن خصوصیات و ویژگی‌ها و همچنین ظرفیت‌ها و توانایی‌های آنان، شبکه‌ای از این افراد را برای نفوذ افکار و تمایلات و طرح و نقشه‌های آمریکایی تشکیل داد.
نخبگی، اخلاص و زندگی موحدانه/ راز کانال کمیل؛ مقاومت تا شهادت/ نام پرآوازه میرداماد.../ سرمایه‌گذاری کامل برای تعلیق و گره اصلی دیگر عنوان‌هایی‌اند که در این شماره به آنها پرداخته شده است.