kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۸۹۸
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰

9 شهر خوزستان روی گسل زلزله قرار دارد

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه 9 شهر خوزستان روی گسل زلزله قرار دارند، خواستار شناسایی مناطق پرخطر شهرها و برنامه‌ریزی شهرداری‌های استان برای مقابله با حوادث غیرمترقبه احتمالی شد.



«محمدفرید لطیفی» در اهواز اظهار کرد: در خوزستان گسل بزرگی از ایذه تا مسجدسلیمان گسترده است و شهرهای ایذه، مسجدسلیمان، اهواز، شوشتر، رامهرمز، دشت آزادگان، آبادان، خرمشهر و ماهشهر روی ضلع جنوبی گسل قرار دارند.
وی تاکید کرد: شهرداری‌ها باید برای شناسایی این مناطق پرخطر اقدام و آن را مدیریت کنند به طور مثال تا فاصله یک هزار متری در اطراف گسل زلزله نباید اجازه ساخت و ساز داده شود و ساختمان‌های موجود در آن نیز باید جابه‌جا شوند.
لطیفی افزود: در سال‌های 1350 تا 1368 در خوزستان 12 زلزله قوی رخ داده که بزرگترین آنها در مسجدسلیمان با 6/3 ریشتر در سال 1357 بود و 76 کشته در پی داشت.
وی اضافه کرد: شهرداری‌ها مکلف هستند همه ابنیه خود را زیر پوشش بیمه ببرند تا پس از حادثه بتوانند خسارت وارده را دریافت کنند.
به گفته وی، سازمان شهرداری‌های کشور در بودجه شهرداری‌ها یک بند تعریف کرده که بر اساس آن می‌توان از محل اعتبارات این سازمان واحدهای مسکونی را زیر پوشش بیمه قرار داد.
لطیفی با اشاره به بستر و حریم رودخانه‌ها و احتمال تخریب ناشی از سیلاب نیز گفت: سواحل رودخانه‌ها محل‌های پرخطری است و نباید شهرداری‌ها مجوز ساخت و ساز را در این مکان‌ها بدهند.
وی همچنین با تاکید بر شناخت و اولویت‌بندی آسیب‌پذیری شهرها، بافت فرسوده را یکی از مهم‌ترین تهدیدها عنوان کرد و افزود: خوزستان 6 هزار هکتار بافت فرسوده دارد که یک هزار و 500 هکتار آن در اهواز است و شهرداری‌ها باید برای کاهش آسیب در آنها برنامه‌ریزی کنند.
بر اساس این گزارش، از 34 حادثه طبیعی، 24 مورد در خوزستان به وقوع می‌پیوندد.
در 50 سال گذشته، 307 مورد زلزله بین سه تا پنج ریشتری و 39 مورد زلزله پنج تا هفت ریشتری در خوزستان به وقوع پیوسته که نشان می‌دهد این استان در معرض آسیب‌های ناشی از وقوع زلزله قرار دارد.