با رای نمایندگان مجلس
نمایندگان مجلس با 160 رأی مثبت با کلیات لایحه دو دوازدهم بودجه 95 موافقت کردند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز گذشته پارلمان دو فوریت لایحه دودوازدهم بودجه 95 را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.
همچنین وکلای ملت کلیات این لایحه را نیز با 160 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از 203 نماینده حاضر در صحن علنی مصوب کردند.
دو فوریت این لایحه نیز با 159 رأی موافق، 13 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از 203 نماینده حاضر در صحن علنی، به تصویب رسید.
گفتنی است در جریان بررسی کلیات این لایحه، هیچ نمایندهای به عنوان مخالف و موافق سخنرانی نکرد.
علی لاریجانی رئیس مجلس پس از تصویب کلیات لایحه دو دوازدهم بودجه 95 گفت: این لایحه را به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس میفرستیم تا گزارش خود را فردا به صحن علنی ارائه دهد.
در صورت تصویب نهایی جزئیات لایحه دودوازدهم بودجه 95، دولت اجازه مییابد در 2 ماهه اول سال 95 همانند 2 ماهه اول قانون بودجه 94، دخل و خرج خود را تنظیم نماید.
محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی طی سخنانی به عنوان موافق دو فوریت لایحه دودوازدهم بودجه 95 اظهار داشت: کشور برای سال بعد نیاز به قانون بودجه دارد، با توجه به تأخیر صورت گرفته در ارائه لایحه بودجه 95، لذا بررسی بودجه تا پایان سال به اتمام نمیرسد، از این رو تنها راه باقی مانده تصویب لایحه بودجه دو دوازدهم است.
هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی در موافقت دو فوریت لایحه دودوازدهم بودجه 95 اظهار داشت: تصویب نشدن لایحه دودوازدهم خساراتی را به کشور وارد میکند، چون در صورت تصویب نشدن دولت حتی حق ندارد یک ریال از خزانه برداشت و هزینههای جاری عمرانی را پرداخت کند، این یعنی تمام کارهای اجرایی کشور متوقف میشود، چون منبعی برای آن در نظر گرفته نشده است.
علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت دو فوریت لایحه دودوازدهم بودجه 95 اظهار داشت: انضباط مالی در صدر مسائل مالی و بودجه نویسی قرار دارد، ما فکر میکردیم ارائه لایحه دو دوازدهم با روی کارآمدن دولت جدید تمام میشود اما ظاهراً سنتی در بدنه سازمان برنامهریزی کشور است که عادت ندارند کارها را به موقع انجام دهند و تمام کنند.
محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی روز گذشته هنگام ارائه لایحه دو فوریتی دو دوازدهم بودجه سال 95 با اشاره به اینکه آن بخش از محل منابع بودجه که مربوط به نفت است وابسته به بحث برجام و رفع تحریمها بود گفت: سیاست نظام بر این بود که برجام را قطعی تلقی نکند تا اقدامات طرف مقابل صورت گیرد لذا نتوانستیم بودجه را پیش از 15 آذر تقدیم مجلس کنیم و در روز اجرایی شدن برجام لایحه توسط رئیسجمهور به مجلس ارائه شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی با تاکید بر اینکه در صورت تصویب لایحه بودجه تا هفته سوم فروردین ماه دیگر نیازی به قانون دودوازدهم بودجه نخواهیم داشت اظهار داشت: براساس نظر مجلس لایحه دو دوازدهم بودجه تقدیم شد که بر طبق آن مجلس این اجازه را به دولت میدهد که دولت بتواند در همان سقف قانون بودجه سال 94 در دو ماه ابتدای سال بعد دریافت و پرداخت انجام دهد تا قانونی باشد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح ممنوعیت بهکارگیری بازنشستگان اعاده شده از شورای نگهبان را مورد بحث و بررسی قرار داده و با اصلاحاتی به منظور تأمین نظر آن شورا به تصویب رساندند.
به موجب مصوبه مجلس در این اصلاحیه، مقامات مذکور در ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری و همترازان آنها و ایثارگران، فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد و بالاتر، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و دارندگان مجوز خاص از شمول این قانون مستثنی هستند.
در ادامه وکلای ملت کلیات لایحه دائمی شدن احکام برنامههای پنجساله توسعه جمهوری اسلامی ایران را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.
وکلای ملت با 143 رأی موافق، 27 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از 196 نماینده حاضر در صحن علنی، کلیات این لایحه را مصوب کردند.
حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس در موافقت با کلیات لایحه احکام دائمی برنامههای توسعه کشور گفت: کاهش حجم لایحه برنامه ششم بدین صورت که بخشی از آن در قالب احکام دائمی به مجلس ارائه شود مطلوب است.
نادر قاضیپور نماینده مردم ارومیه نیز در مخالفت با کلیات لایحه احکام دائمی برنامههای توسعه کشور گفت: ما منتظر ابلاغ قانون برنامه ششم توسعه بودیم اما به جای آن متنی ارائه شده است که نمیدانیم نامش چیست و لایحه احکام کدام برنامه توسعه کشور است؟ برنامه پنجم و یا چهارم؟
وی با اشاره به اینکه در 5 سال گذشته سیاستهای کلی و بالادستی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است پرسید جای این سیاستها کجای این لایحه قرار دارد؟ از جمله در موضوع آموزش و پرورش که تعداد زیادی محروم از تحصیل داریم و 4 میلیون دختر و پسر ما به مدرسه نرفتهاند آیا عقلانی است که دولت و مجلس نخواهند مشکلات ما را حل کنند؟
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز گذشته پارلمان لایحه بیمه اجباری خسارات وارده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه اعاده شده از شورای نگهبان را مورد بحث و بررسی قرارداده و با اصلاحاتی به منظور تامین نظر آن شورا به تصویب رساندند.
به موجب مصوبه مجلس، دارنده وسیله نقلیه مکلف است برای پوشش خسارتهای بدنی وارد شده به راننده مسبب حادثه حداقل به میزان دیه مرد مسلمان در ماه غیرحرام، بیمه حوادث اخذ کند، مبنای محاسبه میزان خسارت قابل پرداخت به راننده مسبب حادثه معادل دیه فوت و یا دیه و یا ارش جرح در فرض ورود خسارت بدنی به مرد مسلمان در ماه غیرحرام و هزینه معالجه آن میباشد.
سازمان پزشکی قانونی مکلف شد با درخواست راننده مسبب حادثه و یا شرکت بیمه مربوط، نوع و درصد صدمه بدنی وارد شده را تعیین و اعلام نماید. آیین نامه اجرایی و حق بیمه مربوط به این بیمه نامه به پیشنهاد بیمه مرکزی پس از تصویب شورایعالی بیمه به تصویب هیئت وزیران میرسد.
همچنین نمایندگان مجلس وزارت نیرو را مجاز به ارائه تسهیلات به مشترکان برای ساماندهی تأسیسات لازم به منظور جمعآوری آب باران و استفاده مجدد از آن با رعایت استانداردهای مربوط کردند.
تذکرات
به گزارش فارس احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی در صحن علنی مجلس با اشاره به اظهارات محمدباقر نوبخت درباره اینکه دولت تا 25 فروردین میتواند پرداختها و دریافتها را طبق بودجه سال 94 انجام دهد و صرفا پس از این تاریخ با مشکل قانونی مواجه است، گفت: اصل 53 قانون اساسی تصریح دارد که از روز اول فروردین نمیشود یک ریال هم دولت نمیتواند خرج کند.
بر اساس این گزارش علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که اداره جلسه را بر عهده داشت در توضیح اظهار داشت: این مسئله در هیئت رئیسه هم بحث شد و درباره این موضوعی که شما میفرمایید تصمیمگیری شد که ما حتما باید بودجه دو دوازدهم داشته باشیم و دولت نمیتواند پولی بپردازد و مجبور است مطابق قانون پرداخت کند.
در ادامه الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس در تذکری با استناد به ماده 79 آییننامه داخلی مجلس، اظهار داشت: آقای محجوب گفت بهتر بود کمیسیون تلفیق جلسات خود را جهت رسیدگی به لایحه بودجه قطع نکرده و ادامه میداد تا جواب بینظمی را با نظم میدادیم. باید بگویم جلسات متعدد و مدونی را با دولت جهت رسیدگی به لایحه بودجه 95 برگزار کردیم و تا امروز 16 جلسه رسمی و تعداد کثیری جلسات غیررسمی برگزار شده تا بودجه سال 95 به موقع تقدیم شود و این در حالی است که در 3 هفته تعطیلی مجلس نیز با دولت مذاکره کردیم و کمیسیون تلفیق جلساتی را برگزار کرد.
وی خاطرنشان کرد: موضوعات متعدد و مختلفی همچون نیروهای مسلح، دانشگاهها، کمیته امداد و غیره در این لایحه آمده است و نیاز به تشکیل کمیسیون اصلی دارند و باید ذیل قانون خودشان بررسی شوند، حداقل میگفتند کدام ماده از کدام قانون اصلاح، ایجاد و یا تغییر داده شود، این شیوه قانون نویسی اشتباه است.
در ادامه محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس در پاسخ به تذکر نادران توضیح داد: در خصوص فعالیت کمیسیون تلفیق شهادت میدهم که این کمیسیون در تمام مدت حداکثر تلاش خود را برای رسیدگی به وضعیت بودجه طبق جدول زمانبندی انجام داد، در حالی که دولت توقع داشت که بعضاً زمانبندی آییننامه داخلی مجلس رعایت نشود، اما در این آییننامه یکسری حقوق برای نمایندگان، کمیسیونها و صحن علنی در نظر گرفته شده است، به همین منظور به هیچ عنوان اجازه نداریم از این حقوق و قوانین تخطی کرده و آنها را کم و زیاد کنیم، در واقع راه دیگری برای اینکه بودجه سریعتر مورد بررسی قرار گیرد، وجود نداشت و باید طبق آییننامه رفتار میکردیم.
ابراهیم کارخانهای نماینده همدان و فامنین به وزیر امور خارجه پاسخ قاطعانه و قدرتمندانه به زیادهخواهیهای آمریکا در رابطه با ایجاد محدودیت برای برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران که مغایر قطعنامه 2231 و ضمایم مربوط به آن است، تذکر داد.