وزیر نیرو:
مطالعات اولیه انتقال آب خزر به مرکز ایران تکمیل شد
وزیر نیرو با بیان اینکه چارهای جز انتقال آب بین حوضهای نداریم، از برنامهریزی برای انتقال آب خزر، خلیج فارس و دریای عمان به شهرهای مرکزی ایران خبر داد.
حمید چیتچیان در گفتوگو با تسنیم اظهار داشت: جمعیت پراکنده کشور و مناطق تمرکز جمعیتی که بیش از ظرفیتهای تامین آب، جمعیت در آنجا ساکن شده و همچنین تغییر اقلیم و تغییر الگوی بارشها چارهای برای ما باقی نگذاشته جز اینکه به انتقال آب بین حوضهای اقدام کنیم.
وی افزود: این کار به معنای این نیست که در نقاطی که آب را به دیگر نقاط انتقال میدهیم مشکلات آبی به وجود بیاید؛ بلکه این کار با مطالعات گسترده انجام میشود که بعضا یک پروژه انتقال آب، پیش از رسیدن به زمان اجرا، سالها مورد مطالعه و پایش قرار میگیرد و از نقاطی اقدام به انتقال آب میکنیم که ظرفیتهای لازم را داشته باشد.
وزیر نیرو با بیان اینکه انتقال آب بین حوضهای با اولویت شرب انجام خواهد شد، ادامه داد: طرح انتقال آب از خزر به فلات مرکزی مطالعات اولیهاش تکمیل شده و پس از هماهنگی کامل با سازمان حفاظت محیط زیست، در خصوص زمانبندی انتخاب پیمانکار و دیگر مراحل اجرایی این پروژه تصمیمگیری خواهد شد.
چیتچیان همچنین به رونق پروژههای انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به شهرهای جنوبی و فلات مرکزی ایران اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی بهویژه در بخش صنعت برای بهرهمندی از آب خلیج فارس و دریای عمان در حال سرمایهگذاری است تا با انتقال آب و شیرینسازی آن، آب مورد نیاز خود را در شهرهای جنوبی تامین کند؛ همچنین در حال برنامهریزی برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به شهرهای مرکزی کشور هستیم.
این در حالی است که این طرح پیشتر در دولت قبل مطرح شد و در دست اجرا قرار گرفت که توسط منتقدین خود مورد تمسخر قرار گرفت و در دولت جدید متوقف شد ولی اکنون دوباره در دولت فعلی که ترکیب آن را اغلب همان منتقدان دولت سابق تشکیل میدهند، اجرای آن را در دستور کار خود قرار داده است.