kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۲۲۹
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۳

حذف بدون دلیل آثار ارزشی از جشنواره تجسمی فجر(اخبار ادبی و هنری)

برگزار‌کننده‌های هشتمین دوره جشنواره تجسمی فجر به‌رغم پذیرش آثار ضعیف و بی‌محتوا، برخی از آثار ارزشی را از این جشنواره حذف کردند!


به گزارش فارس، نخستین انتقادات از مرحله اول ارزیابی آثار توسط  هنرمندانی که اثر به جشنواره ارسال کرده بودند، کلید خورد؛ آثاری که با توجه محتوای آن انتظار می‌رفت حداقل به مرحله دوم راه یابند؛ نمونه آن «امیررضا فقیهی» هنرمند نگارگری است که اثرش را با موضوع «فاجعه منا» به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده بود اما به مرحله اول هم راه نیافت.
در واقع اثر وی به لحاظ محتوا و تکنیک اثر قابل توجهی بود؛ اما گویا به ذائقه داوران خوش نیامده بود.
از دیگر آثار مفهومی، اثری از «علیرضا ذاکری» گرافیست و کاریکاتوریست مطرح کشور است که وی در تابلوی «انسان علیه انسان» به ظهور داعش و مباحث سرمایه‌داری اشاره کرده بود. این اثر نیز به مرحله نمایشگاه راه یافت اما جزو 22 اثر انتخاب شده نبود. این در حالی است که ادعا می‌شد، این دوره از جشنواره به محتوا و قدرت بیان توجه بیشتری داشت!
به نظر می‌رسد در برپایی جشنواره تجسمی فجر سیاست‌ها مشخص نبوده و روش به کار گرفته شده بیش از حد آزاد است. اگر نگاهی دغدغه‌مند به آثار این دوره از جشنواره فجر داشته باشیم، نگاه اسلامی و حتی نگاه بومی و ایرانی بسیار کمرنگ است.
کیهان قبلا با نقاش اثر «فاجعه منا» که اثری ارزشی است،‌ گفت‌وگو کرده است.