kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۲۱۰
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۳
از دیروز آغاز شد

سفر دوره‌ای وزیرخارجه به جنوب شرق آسیا

وزیر امورخارجه از دیروز سفر دوره‌ای خود را به 6 کشور جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه آغاز کرد.


به گزارش باشگاه خبرنگاران، وزیر امور خارجه سفر دوره‌ای خود را به 6 کشور جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه آغاز کرد، نخستین مقصد محمدجواد ظریف، اندونزی و شرکت در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در جاکارتا پایتخت این کشور بود.
سنگاپور، برونئی، تایلند، نیوزیلند و استرالیا ایستگاه‌های بعدی سفر وزیر امور خارجه به جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه است. ظریف در سفر به اندونزی ضمن شرکت در نشست فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی با مقامات این کشور دیدار و گفت‌و‌گو می‌کند.
نشست فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی از روز یکشنبه - 16 اسفندماه - با موضوع آزادی فلسطین و قدس شریف با شرکت وزیران امور خارجه و نمایندگان کشورهای عضو این سازمان کار خود را آغاز می‌کند. این نشست که در جاکارتا برگزار می‌شود روز دوشنبه - 17 اسفند - پایان می‌یابد.
هیئتی از سازمان همکاری اسلامی و فلسطینی‌ها با سفر به جاکارتا در مورد پیش‌نویس و آماده‌سازی سند اجلاس بحث و تبادل نظر کرده‌اند.
وزیر امور خارجه در ادامه سفر خود قرار است با مقامات عالی‌رتبه سنگاپور، برونئی، تایلند، نیوزیلند و استرالیا نیز دیدار و گفت‌وگو کند.گسترش مناسبات دو‌جانبه درعرصه سیاسی از مهم‌ترین محورهای دیدارهای ظریف به این کشورهاست. مسائل بین‌المللی و موضوع ایرانیان مقیم این کشورهای مقصد نیز در سفر دوره‌ای ظریف به جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. وی همچنین در تایلند قرار است در چهاردهمین نشست مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا شرکت کند.
رایزنی ظریف با همتای تاجیک
همچنین «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران  پس از پایان نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در جاکارتا با همتای تاجیک خود در یک نشست صمیمی و خصوصی به تبادل نظر درباره روابط دوجانبه و مسائل مورد اهتمام دو کشور پرداخت.
لازم به ذکر است که وزیر امور خارجه در حاشیه نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در جاکارتا با نومان کورتولماز معاون نخست‌وزیر ترکیه نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.
طرفین در این دیدار در خصوص تحولات منطقه و زمینه‌های گسترش روابط و همکاری‌های دو کشور در پرتو آخرین تحولات روابط دوجانبه و سفر اخیر نخست‌وزیر ترکیه به تهران گفت‌وگو کردند.