kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۱۵۷
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۰

جنگ و شورش در پایتخت داعش /تکفیری‌ها علیه هم ، مردم علیه تکفیری‌ها

همزمان با درگیری خونین میان تکفیری‌ها در شهر «رقه» سوریه که به جدایی 200 تروریست از داعش و خروج آنها از این شهر انجامید، ساکنان استان رقه علیه این گروه تروریستی قیام کردند و ده‌ها تکفیری‌ را به هلاکت رساندند.


شهر رقه که داعش آن را مرکز خلافت خود می‌خواند، قبل از آنکه نیروهای دولتی دست به عملیات بزنند، تبدیل به صحنه درگیری میان شورشیان داعش و قیام مردم علیه آنها شده است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، درگیری‌های داخلی میان تروریست‌های داعش در استان رقه، ده‌ها کشته برجای گذاشت. «ابوعلی التونسی» یکی از سرکرده‌های داعش به همراه شماری از همراهانش جزو کشته‌شدگان این درگیری داخلی هستند.
این شکاف و دودستگی تکفیری‌ها به گونه‌ای است که حدود 200 تروریست از داعش جدا و از استان رقه خارج شدند.
علاوه بر این درگیری، مردم این استان نیز علیه داعش قیام کرده و ده‌ها عنصر تکفیری را به هلاکت رسانده‌اند، این قیام به گونه‌ای است که سرکرده‌های داعش شدیدا به وحشت افتاده و ضمن اعلام آماده‌باش به عناصر خود، خواستار انتقال تسلیحات از جانب حامیان خود به رقه شده‌اند.
همچنین، بر اساس گزارشی که خبرگزاری تسنیم به نقل از منابع سوری منتشر کرده، اهالی رقه پرچم سوریه را بر فراز پل «الجدید» برافراشته‌اند.
تروریست‌های داعش و جبهه النصره شهر رقه را 17 اسفند سال 1392 اشغال کرده‌اند.
وضعیت آتش‌بس
به گزارش ایسنا، در حالی که آتش‌بس کنونی از همان ابتدا شکننده به نظر می‌رسید و حتی کارشناسان نسبت به آن بدبین بودند، اکنون که یک هفته از برقراری آن می‌گذرد، پیشرفت باورنکردنی داشته و امیدها نسبت به آن بیشتر شده است.
این خبرگزاری به نقل از «اسکای نیوز عربی» افزود، هم‌اکنون از حجم درگیری‌ها تا 90 درصد کاسته شده و شمار کشته‌ شده‌ها نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
همچنین، هر روز که می‌گذرد بر شمار گروه‌های مسلحی که می‌خواهند به دولت و نیروهای دولتی بپیوندند، اضافه می‌شود. در این رابطه، ژنرال «سرگئی کورالتکو» نماینده ارتش روسیه در مرکز نظارت بر آتش‌بس سوریه، گفت، هشت گروه مسلح دیگر آمادگی خود را برای پیوستن به توافقنامه آتش‌بس اعلام کردند.
شمار زیادی از شخصیت‌های مذهبی، سیاسی و نمایندگان گروه‌های مخالف دولت دمشق هم طی نشستی در فرودگاه «حمیمیم» مسئله برقراری آشتی جامع و گسترده در سوریه را بررسی کردند. در خارج از سوریه نیز، «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس از توافق سران اروپا بر سر حمایت از ادامه مذاکرات صلح در سوریه خبر داد.
«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو هم اظهار داشت: «امیدوارم آتش‌بس در سوریه ادامه یابد.»
علی‌رغم این اظهارات و تلاش‌ها برای حفظ آتش‌بس در سوریه، رژیم آل سعود هنوز تلاش می‌کند آتش‌بس را برهم بزند. وبگاه صهیونیستی «دبکا فایل» در این رابطه گزارش داد: «یک مقام بلندپایه سعودی گفته ریاض به زودی مخالفان دولت سوریه را به موشک‌های زمین به هوا و ضد تانک مجهز می‌کند.»