kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۱۵۶
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۹

کوتاه از سراسر جهان



ونزوئلا
اسپوتنیک: «دانیل اورتگا» رئیس‌جمهور نیکاراگوئه که برای شرکت در مراسم سالروز درگذشت هوگو چاوز رئیس‌جمهور ونزوئلا در این کشور به سر می‌برد گفته «آمریکا به طور غیرمستقیم علیه ونزوئلا اعلان جنگ کرده است.» وی این را هم گفته که آمریکا ونزوئلا را برای خود یک تهدید امنیتی تلقی کرده و به فکر جنگ علیه این کشور است.
لیبی
الیوم السابع: «علی ابوزعکوک» وزیر خارجه دولت خودخوانده لیبی در طرابلس گفته، لیبی با هرگونه دخالت نظامی در این کشور مخالف است. وی با اشاره به پیشنهاد ایتالیا برای اعزام نیرو به لیبی اعلام کرده «از ایتالیا نخواسته‌ایم که رهبری عملیات علیه تروریست‌ها در لیبی را برعهده بگیرد.»
آمریکا
نشریه آمریکایی ویک: کارشناسان شورای روابط خارجی آمریکا اعلام کرده‌اند واشنگتن تنها در سال 2015 حداقل 23 هزار و 144 بمب و موشک در هفت کشور شلیک کرده است. مقامات آمریکایی مدعی هستند که 95 درصد از این حملات موشکی و استفاده از بمب‌ها برای هدف‌ قرار دادن مواضع داعش در عراق و سوریه بوده است.
کویت
الوطن: مقامات کویتی بنا دارند 700 هزار مصری را از این کشور اخراج کنند که بیشتر این افراد از نیروی کار و طبقه کارگر هستند. این اقدام همزمان با اتخاذ برخی تدابیر دولت کویت مربوط به ترکیب جمعیتی این کشور صورت می‌گیرد.
اتیوپی
دویچه وله: پژوهشگران دانشگاه آکسفورد اعلام کرده‌اند که تغییرات اقلیمی، زمین‌های گسترده‌ای را به کام خشکسالی فرو برده و برخی از کشورها از جمله اتیوپی با فاجعه انسانی مواجه هستند و در صورت ادامه این وضعیت قحطی و خشکسالی سراسر جهان را فرا خواهد گرفت.
مصر
اسکای نیوز: ارتش مصر با حمله به افراد مسلح در استان سینای شمالی 22 تن از آنها را کشته و 67 تن دیگر را دستگیر کرده است شماری از خطرناک‌ترین گروه‌های افراطی و تکفیری از جمله گروه موسوم به «ولایت سینا» در شبه‌جزیره سینا به سر می‌برند.
نیجریه
الجزیره: رئیس‌جمهور نیجریه در جریان سفرش به قطر و دیدار با امیر این کشور اعلام کرده که دولتش در مقابله با بوکوحرام شکست نخورده است. شبه نظامیان بوکوحرام که شاخه‌ای از گروه تروریستی القاعده هستند با هدف سرنگونی دولت نیجریه دست به قتل‌عام و کشتار گسترده در این کشور می‌زنند.
افغانستان
میزان: گروه طالبان افغانستان با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرده تا زمانی که نیروهای خارجی در افغانستان این کشور را ترک نکنند در مذاکرات مستقیم با دولت شرکت نخواهد کرد. گروه طالبان در این بیانیه برخواسته‌های پیشین خود از جمله خروج نام رهبران این گروه از لیست سیاه سازمان ملل و آزادی زندانیانش نیز تاکید کرده است.