kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۱۲۷
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۳

سلحشور؛ هنرمند عدالتخواه پرچمدار سینمای دینی


سید محمد حسینی (وزیر سابق ارشاد): فرج‌الله سلحشور از جمله مردان مصمم و مؤمنی بود که نزدیک به چهار دهه اندیشه و توان خود را به‌کار گرفت تا باورها و معارف ناب را در آثار هنری به منصه ظهور بنشاند. با شناختی که از آموزه‌های قرآنی مخصوصا سرگذشت انبیاء داشت و با همتی والا مجموعه‌های تلویزیونی و سریال‌های فاخری همچون «حضرت ایوب(ع)»، «مردان آنجلس» و «یوسف پیامبر(ع)» را تقدیم مردم کرد. آثار ماندگاری که غالب مردم ایران و نیز غیرایرانی‌ها در کشورهای مختلف را مجذوب خود ساخت. در زمان برگزاری هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آنکارا، هنگام بازدید از نمایشگاه به همراه وزیر فرهنگ ترکیه به تصاویری از سریال «یوسف پیامبر(ع)» رسیدیم، قبل از اینکه نام سریال را ببرم یا توضیحی پیرامون آن مطرح کنم، ایشان خود شروع به صحبت درباره سریال کرد که اظهارات وی نشان می‌داد آن را دیده است. یعنی نه تنها مردم بلکه برخی مسئولان کشورهای منطقه نیز این مجموعه را مشاهده کرده‌اند. این سریال که بارها از شبکه‌های تلویزیونی مختلف پخش شد الگوی مناسبی فرا روی سینماگران دینی است که بدان تأسی جویند و این سبک را با خودباوری و اعتماد به نفس، به کمال برسانند.اولین بار که خبردار شدم این هنرمند متعهد به سرطان مبتلا شده با تأثر فراوان به منزل وی رفتم. هرچند که از نظر جسمی رنجور و متفاوت از گذشته بود اما با همان شادابی و سرزندگی همیشگی از آثار خود سخن می‌گفت و دست‌نوشته‌های خود در مورد سریال «حضرت موسی (ع)» را با اشتیاق نشان و توضیح می‌داد. گویی لحظه‌شماری می‌کرد که نگارش آن نهایی شده و با کمک دستگاه‌ها و نهادها هرچه سریع‌تر مرحله تولید آغاز شود، تا یک اثر ماندگار دیگر در کارنامه‌اش ثبت و ذخیره آخرتش گردد. این هنرمند متعهد که بعضا به‌خاطر مواضع صریحش آماج حملات قرار می‌گرفت همواره از هنر دینی و سینمای تراز انقلاب اسلامی سخن می‌گفت. در سال پایانی عمرش نیز علی‌رغم ضعف مفرط در چندین برنامه شرکت کرد از جمله برنامه تجلیلی که در خبرگزاری فارس برپا شد. در آن مراسم که سینماگران متعهد حضور داشتند خاطراتی از ایشان نقل کردم از جمله به فیلم «پرواز در شب» اشاره نمودم که آقای سلحشور نقش فرمانده گردان دلاور کمیل را بسیار زیبا و باورپذیر اجرا کرد و این اثر به‌عنوان یکی از فیلم‌های به یاد ماندنی دفاع مقدس در سینمای ایران ثبت شد.اینک که پرچمدار سینمای دینی به‌سوی معبود عروج کرده است انتظار می‌رود که این بیرق را سینماگران متعهد همچنان برافراشته نگاه دارند. در دریای بیکران قرآن غوطه‌ور شوند و دُرها و مرجان‌ها را غواصی و در معرض دید همگان قرار دهند. تاکنون حاصل زحمات هنرمندان و بهره‌مندی آنان از کتاب و عترت، قطره‌ای از اقیانوس بیش‌تر نبوده است. در این زمینه هر مقدار تحقیق و تلاش شود سزاوار است و آثاری که بر این مبنا و با جاذبه‌های هنری ساخته شود چون برگرفته از سرچشمه زلال وحی است بر دل‌های شیفته حقیقت می‌نشیند و مانایی خواهد داشت.
کتایون ریاحی:
یک بار در پروژه «یوسف پیامبر» شنیدم که در مقطعی بودجه سریال اضافه آمده بود و او این میزان بودجه اضافه را تقسیم کرد که برای من بسیار جالب بود. معمولا تهیه‌کنندگان و عوامل همیشه بودجه کم می‌آورند و چنین کاری نمی‌کنند به همین دلیل این اقدام وی و مخصوصا اینکه این کار را از پایین شروع کرد برای من بسیار جالب بود. او تقسیم بودجه اضافه را از کارگران صحنه و پشت صحنه شروع کرد و بعد به بالا رسید. اینها مواردی است که با وجود اینکه من سال‌هاست در حوزه بازیگری حضور دارم از طرف هیچ کارگردان و تهیه‌کننده‌ای ندیدم.
جعفر دهقان:
مادیات هیچ اهمیتی برای فرج‌الله سلحشور نداشت و دستمزدی که به عنوان نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده برای خود قائل می‌شد یک‌چهارم دستمزد یک بازیگر بود.