kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۰۴
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۰

سفر نتانیاهو به واشنگتن و تلاش آیپک برای لابی‌گری علیه ایران

رویترز در آستانه سفر نخست‌وزیر رژيم صهیونیستی به آمریکا گزارشی درباره فعالیت‌های لابی صهیونیستی آیپک و نیز اختلافات آمریکا و اسرائيل در موضوع گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران منتشر کرد.


به گزارش تسنیم، رویترز در آستانه سفر نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا طی اواسط هفته جاری گزارشی درباره فعالیت‌های لابی صهیونیستی آیپک و نیز اختلافات آمریکا و اسرائيل در موضوع گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران منتشر کرده است.
به گزارش رویترز به طور معمول سفر مقامات اسرائیلی به واشنگتن با همراهی مهمترین لابی صهیونیستی در آمریکا موجب تقویت نفوذ بر سیاست آمریکا در خاورمیانه می‌شده است. در این سفر و زمانی که نتانیاهو در نشست حامیان اسرائیل در آمریکا سخنرانی خواهد کرد، متوجه خواهد شد که این گروه در تلاش‌اند تا نشان‌ دهند نفوذ خود را پس از مخالفت کاخ سفید برای اعمال تحریم‌های جدید در کنگره هنوز از دست نداده‌اند.
هیچ تردیدی نیست که لابی آیپک یک نیروی سیاسی قدرتمند است، اسرائيل و آیپک به دنبال کسب حمایت در واشنگتن هستند. بزرگترین لابی حامی اسرائیل در زمانی گرد هم می‌آیند که رهبران محافظه‌کار آن با باراک اوباما درباره راهبرد دیپلماتیک وی در حل و فصل بن‌بست موضوع هسته‌ای ایران اختلاف نظر دارند.
آیپک همچنین با مشکلاتی درباره چگونگی پیشبرد مهمترین شکست قانون‌گذاری خود طی سالهای اخیر روبه‌رو است. موضوع ایران همچنین اولویت اول امنیتی نتانیاهو و لابی طرفدار اسرائيل است.
آیپک که حدود 10 هزار عضو طی 60 سال فعالیت گرد آورده است، برای کمک به اینکه اسرائيل اولویت کمک‌های خارجی آمریکا باقی بماند تلاش زیادی می‌کند و طی سال جاری توانسته 3 میلیارد دلار کمک آمریکا را که غالباً به صورت نظامی است کسب کند.
لابی‌گری آیپک همچنین توانست موافقت 59 سناتور از هر دو حزب را برای لایحه تحریم‌های جدید علیه ایران در صورت شکست مذاکرات کسب کند. اما به گفته یک مقام سابق آمریکا پیشنهاد آنها در زمانی که رئیس جمهور دموکرات و نیز مجلس سنا با اکثریت و هدایت دموکرات‌ها برقرار است پیشاپیش شکست خورده است.
آیپک پشت صحنه فعالیت می‌کند و اغلب اقدامات این لابی با مخالفت اندکی در کنگره به تصویب می‌رسد، اما این بار آیپک حتی در برنامه پربیننده طنز جان استوارت به تمسخر گرفته شد، وی نمایندگان کنگره و سنا را به کار کردن برای اسرائیل متهم کرد.
اوباما لایحه تحریم‌های جدید را تهدید به وتو کرد و نمایندگان دموکرات حمایت خود را پس گرفتند اما برخی اعضای آیپک همچنان امیدوارند بتوانند این طرح را احیا کنند.