kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۶۸۹
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۳
عضو انجمن کشتیرانی: با وجود اجرای برجام

تجارت در بنادر رونق نگرفت

عضو انجمن کشتیرانی با اشاره به اجرای برجام گفت: با وجود رفع تحریم‌ها تجارت در بنادر ایران رونق نگرفت.


به گزارش تسنیم، حسین میرمحمدعلی، اظهار کرد: به دلیل رکود اقتصادی، هنوز تغییر چشمگیری در فعالیت خطوط خارجی در بنادر ایران رخ نداده و باید منتظر تحولات اقتصادی در سال آینده باشیم.
وی با بیان اینکه همه شرکت‌های کشتیرانی خارجی امیدوار بودند با لغو تحریم‌ها بتوانند سرویس‌های منظم خود را به بنادر ایران مخصوصا به بندر شهید رجایی دایر کنند، تصریح کرد: اما متاسفانه قوانین پیچیده حاکم در داخل کشور و رکود تجاری فعلی باعث کاهش واردات و صادرات شده است.
وی با بیان این که طبق آمار واردات و صادرات از ابتدای امسال تا پایان آذرماه به ترتیب 16 و 11 درصد کاهش پیدا کرده است گفت: خط کشتیرانی جایی می‌رود که بار باشد هیچ شرکت کشتیرانی فقط به این دلیل که بخواهد به بندری سر بزند کشتی‌اش را حرکت نمی‌دهد، اول باید بار باشد تا برنامه‌ریزی و سپس کشتی‌اش را اعزام کند. این در حالی است که فعلا حجم کالا و بار صادراتی و وارداتی کشور قابل توجه نیست.
وی گفت: از سوی دیگر از آنجا که هزینه‌ها در بنادر ایران بسیار زیاد است به همین دلیل شرکت‌های کشتیرانی نمی‌توانند کشتی‌های خود را به بنادر ایران اعزام کنند. به عنوان مثال یک کشتی با ظرفیت شش هزار TEU باید حدود 35 هزار دلار هزینه بندری بپردازد. به عبارت دیگر با توجه به سطح نرخ‌های حملی که هم‌اکنون بین ایران و خاور دور و بالعکس وجود دارد، برای شرکت کشتیرانی خارجی به صرفه نیست که به بنادر ایران کشتی بفرستد.
وی ادامه داد: دو خط بزرگ اروپایی که قرار بود به بنادر ایران بیایند نه تنها به طور مرتب و منظم ترددی نداشتند بلکه سرویس‌هایشان را فعلا به علت کمبود بار لغو کردند چرا که هم باید هزینه‌های گزافی را بپردازند و هم اینکه بار هم ندارند و به همین دلیل وقت خود را تلف نمی‌کنند که فقط به بندری سر بزنند.
وی در خصوص ضرورت گشایش در شبکه بانکی به مارین تایمز گفت: تا جایی که اطلاع دارم سوئیفت هنوز به طور کامل برقرار نشده و فقط بین بانک ملی با یک بانک اروپایی که 50 درصد سهامش متعلق به ایران بوده، ممکن شده است. در حالی که اولین ابزار تجارت خارجی معاملات بانکی، گشایش‌های اعتباری و ارسال پول از طریق سیستم بانکی است که هنوز گشایشی در این زمینه ایجاد نشده است.
گفتنی است آمریکایی‌ها به بانک‌های اروپایی اجازه حضور در ایران را نمی‌دهند و بر همین اساس با وجود اجرای برجام، هیچ‌یک از تعهدات طرف غربی اجرایی نشده و فقط ایران هزاران سانتریفیوژ خود را تخریب کرده و راکتور اتمی اراک را با بتن پر کرده است.