kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۶۲
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۰

افزایش ترانزیت بین ریلی ایران و ترکمنستان

مدیر کل حمل‌ونقل و پایانه‌های خراسان‌رضوی از توافق ایران و ترکمنستان برای افزایش ترانزیت ریلی تا سه میلیون و 500 هزار تن خبر داد.


«حمیدرضا شهرکی ثانوی» اظهار کرد: این توافق در دیدار میان هیئت ایرانی به سرپرستی رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایران با طرف ترکمن در سرخس حاصل شد.
وی با بیان این که پارسال حجم ترانزیت حمل‌ونقل ریلی بین ایران و ترکمنستان یک میلیون و 500 هزار تن بود، گفت: این هدف‌گذاری قرار است تا سال 2014 میلادی محقق شود.
وی افزود: طرف ترکمن قول داد که افزایش تعداد واگن‌های امدادی اعزامی از ترکمنستان را نیز با نگاه مثبت بررسی کند و در صورت تایید، این واگن‌های امدادی را در اختیار راه‌‌‌آهن خراسان‌رضوی قرار دهد تا محموله‌های صادراتی به مقصد ترکمنستان حمل شود.
شهرکی اظهار داشت: در این نشست همچنین طرف ایرانی افزایش ناوگان عبوری ترانزیتی از مرز سرخس در ایران به ترکمنستان را از 200 به 400 دستگاه خودروی سنگین در روز خواستار شد.
وی گفت: طرف ترکمن نیز ضمن موافقت با این درخواست اجرای آن را به یک سال دیگر موکول کرد اما قرار شد تا زمان اتمام زیرساخت‌ها، روزانه 250 دستگاه کامیون عبوری از مرز ایران در سرخس به ترکمنستان ترانزیت شود.