kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۴۹
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۵

برگزاری نخستین سالگرد ارتحال آیت‌الله خوشوقت در قم

مراسم نخستین سالگرد ارتحال آیت‌الله «عزیز‌الله خوشوقت» پنجشنبه شب با حضور جمعی از علما، روحانیون، مسئولان و اقشار مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد.

قم - خبرنگار کیهان:

در این مراسم که شخصیت‌هایی نظیر آیت‌الله امینی، آیت‌الله علوی گرگانی، امام موقت جمعه قم و تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) حضور داشتند، یاد و خاطره آن عالم ربانی گرامی داشته شد.
آیت‌الله «محمدتقی مصباح‌یزدی» از اساتید برجسته حوزه علمیه قم در این مراسم، آیت‌الله خوشوقت را فردی فقیه و آشنا به تفسیر قرآن توصیف کرد، و افزود: من در حدود 60 سالی که با آن مرحوم آشنا بودم هیچ‌وقت ندیدم که کاری را با هدف خودنمایی و معرفی خود به دیگران انجام دهد.
وی افزود: آن مرحوم در عین حالی که در علم فقه به مدارج بالا رسیده بود ولی هیچگاه خود را فقیه نمی‌خواند و نظر خود را به عنوان فتوی اعمال نمی‌کرد.
آیت‌الله مصباح با بیان اینکه آیت‌الله خوشوقت حداقل 30 سال در درس فقه استادان مختلف شرکت کرده بود، گفت: من شهادت می‌دهم تحصیلات و دانش فقهی آن مرحوم متناسب با برخی از مراجع تقلید حال حاضر بود.
وی با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی مرحوم خوشوقت تصریح کرد: آن عالم ربانی و فقیه وارسته حداقل 30 سال در خودسازی خود زحمت کشیده بود و هر روز به مراقبت و محافظت و همچنین محاسبه اعمال خود اقدام می‌کرد تا مبادا در مسیری غیر از خدا انجام شود.
وی افزود: این خیلی حرف است که انسانی بیش از 60 سال در چنین جایگاهی قرارداشته باشد اما حتی بسیاری از علما آن را نشناسند.
استاد حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته از جانب آن عالم ربانی برای اصلاح جامعه به ویژه نسل جوان خاطر نشان کرد: آن مرحوم همواره با یک سعی وافری تلاش می‌کرد افراد جامعه به خصوص جوانان را راهنمایی کند تا در عقیده، اخلاق و رفتار دچار انحراف نشوند.
آیت‌الله مصباح یزدی، آیت‌الله خوشوقت  را مجسمه آرامش خواند، و افزود: مرحوم خوشوقت  همواره با کمال مهربانی، آرامش و خونسردی با رفتاری معقول و متین و سخنانی سنجیده با دیگران مواجه می‌شد تا جایی که طی این 60 سال هرگز به یاد ندارم که آن مرحوم با خشونت و تندی با کسی برخورد کند.
وی همچنین با اشاره به حضور آیت‌الله خوشوقت در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی، خاطر نشان کرد: آن مرحوم با حضور فعال خود در بخش‌های مختلف نظام از جمله در شورای عالی انقلاب فرهنگی خدمات ارزشمندی را به انقلاب اسلامی ارائه نمود.