kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۳۰
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۸

وزارت نیرو:آبگیری سد سیمره به تعویق افتاد

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران از تعویق آبگیری سد سیمره برای حفظ آثار باستانی خبر داد.
سیدمحمدرضا رضازاده گفت: برای کاوش وانتقال بخشی از آثار باستانی واقع شده در محدوده دریاچه سد سیمره، عملیات آبگیری این سد با تاکید وزیر نیرو به تعویق افتاد تا دوباره سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فرصت محدود دیگری برای تکمیل کاوش‌های خود داشته باشد.
وی با بیان اینکه در طرح‌های سد‌سازی اخذ مجوز سازمان میراث فرهنگی کشور یکی از کارهای عمومی است، اظهار داشت: در ارتباط با سد و نیروگاه سیمره از ابتدا کار با تعامل و همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پیش رفته است، به طوری که دو قرارداد یکی در تاریخ 30 اردیبهشت ماه سال 1386 و دیگری در مورخه 28 آذرماه 1388، با پژوهشگاه باستان‌شناسی برای اکتشاف‌ها در محدوده مخزن سیمره منعقد کردیم.
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران ادامه داد: بابت این دو قرارداد نیز مبلغ 825 میلیون تومان به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از سوی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران پرداخت شد و نتیجه این کار این بود که سازمان تیم‌هایی را فرستاد و در فصول مختلف سال کاوش را انجام دادند و در نهایت در سال 1390 که آبگیری این سد آغاز شد، طی دو نامه در مورخه 31 اردیبهشت ماه سال 1390 برای آبگیری تا تراز 650 و دومین نامه در 20 مهرماه سال 1390 برای آبگیری تا تراز 730 مجوز صادر شد.
وی تشریح کرد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشگاه باستان‌شناسی به صورت رسمی و کتبی آبگیری تا تراز 730 را بلامانع اعلام کرده است؛ البته پس از آبگیری اولیه به دلیل نیاز پایین‌دست از ما خواسته شد که آب ذخیره شده را رها کنیم و در شهریورماه 91 برای رفع نیاز پایین‌دست آب ذخیره شده، رها شد.
وی ادامه داد: تخلیه مخزن فرصت دوباره‌ای را برای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایجاد کرد تا کارهای نیمه‌تمام خود در منطقه را به پایان برساند.
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران افزود: به تازگی مرحله بعدی آبگیری آغاز شده است که سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد کارها ناتمام مانده است و باوجود اینکه ما در این زمینه هیچ تعهدی نداشتیم، باز هم همکاران ما نشست‌هایی در دی‌ماه سال 1392 با مسئولان سازمان میراث فرهنگی داشتند و قرار شد که ظرف یک مهلت محدود، کاوش‌های مانده را تکمیل کنند.
رضازاده سپس گفت: در سال‌های گذشته ما حتی موافقت کردیم در کنار ساختگاه سد، موزه‌ای احداث کنیم تا بتوانیم اکتشاف‌های سازمان را در آنجا نگهداری کرده و در معرض دید مردم قرار دهیم.مدیرعامل شرکت آب و نیروی ایران با اشاره به هزینه ساخت سد سیمره، ادامه داد: تا به امروز یک هزار و 100 میلیارد تومان برای ساخت سد سیمره هزینه شده است و یک نیروگاه 480 مگاواتی برق‌آبی که می‌تواند به ظرفیت برق کشور اضافه شود، همچنان منتظر آبگیری سد است.