kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۲۴
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۷
یک مسئول خبر داد

قیمت چای خارجی 2 برابر چای ایرانی

رئیس سازمان چای از تاکید بر کیفی‌سازی تولید چای ایرانی در سال آینده خبر داد و گفت: در حال حاضر قیمت چای خارجی در بازار حدود دو برابر چای ایرانی است که هر کیلوگرم آن به حدود 30 هزار تومان می‌رسد.
علی محرر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امسال حدود 90 هزار تن برگ سبز چای از باغات کشور برداشت شد و از این میزان حدود 21 هزار چای خشک تولید شد.
وی افزود: حدود 32 هزار سطح زیر کشت باغات چای کشور است که امسال از حدود 26 هزار هکتار آن برگ سبز چای برداشت شد و مابقی چایکاران یا در حال هرس کردن بودند یا محصول خود را برداشت نکردند.
رئیس سازمان چای اظهار کرد: با توجه به وضعیت مناسبی که به وجود آمده و اعتبارات قابل توجهی برای کاشت، داشت، برداشت، اجرای عملیات به زراعی باغ‌های چای و خرید تضمینی آن پیش‌بینی شده اگر شرایط جوی مساعد باشد می‌توان امیدوار بود تولید این محصول تا بیش از 10 درصد افزایش یابد که البته در سازمان چای تاکید بر افزایش کیفیت تولید برگ سبز چای است تا مصرف‌کنندگان رغبت بیشتری برای خرید این محصول ایرانی داشته باشند.
محرر افزود: در حال حاضر چای درجه یک ایرانی که در انواع مختلف از جمله فومن، جعفری، جم، معین و غیره از کیلویی 10 هزار تا 18 هزار تومان در بازار داخلی عرضه می‌شود، در حالی که قیمت هر کیلوگرم چای درجه یک خارجی حدود 30 هزار تومان است.
وی اظهار کرد: در سال زراعی جاری حدود 165 واحد چایسازی فعال هستند که حدود 20 هزار تن چای خشک تولید شد که برای تامین نیاز داخلی به حدود 60 هزار تن واردات چای خشک نیازمندیم.