kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۲۰
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۶

نارنجی‌های اوکراین برای ماندن در قدرت دست به دامان آمریکا و انگلیس شدند

نارنجی‌های اوکراین برای حفظ دولت کودتایی خود دست به دامان آمریکا و انگلیس شدند.

پارلمان جدید اوکراین دیروز قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که به آمریکا و انگلیس اجازه می‌دهد به بهانه حفظ تمامیت ارضی، در امور این کشور مداخله کنند.
به دنبال فروپاشی شوروی و استقلال اوکراین، آمریکا، انگلیس و روسیه در چارچوب تفاهم‌نامه «بوداپست» که سال 1994 امضا شد، در ازای صرف نظر کردن اوکراین از سلاح هسته‌ای، استقلال این کشور را تضمین کردند. آنطور که واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری «فرانسه» نوشته، این قطعنامه از کشورهای امضاء کننده این تفاهم‌نامه می‌خواهد تا تعهدات خود را در قبال این کشور اجرا کرده و همه تلاش‌ها برای کاهش  تنش‌ها را به کار گیرند.
این درخواست چند روز پس از کودتای غرب در اوکراین و به دنبال افزایش تنش‌ها در این کشور به ویژه در منطقه استراتژیک «کریمه» مطرح می‌شود. «الکساندر تورچینوف»، رئیس جمهور نارنجی و موقت اوکراین در پارلمان این کشور گفت: «از شورای امنیت ملی و دفاعی خواسته شده نشستی درباره اوضاع کریمه تشکیل دهد.» چرا که افراد مسلح روز پنجشنبه مقر دولت و پارلمان این منطقه خودمختار در شهر «سیمفروپل» را اشغال کرده‌اند. رئیس جمهور موقت اوکراین این افراد مسلح را «تروریست‌هایی» خواند که «زیر پرچم روسیه» عمل می‌کنند. وزیر کشور اوکراین نیز دیروز اعلام کرد، «روسیه» شبه جزیره کریمه را اشغال کرده است. به گزارش شبکه تلویزیونی «العربیه»، «آرسن آواکوف» دیروز (جمعه) نیروهای ارتش روسیه را به «حمله و اشغال» دو فرودگاه کریمه متهم کرد و گفت مسکو با این اقدام توافقنامه‌ها و قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.
به گفته وزیر کشور موقت اوکراین، یگان‌های مسلح ناوگان روسیه، فرودگاه نظامی «بلبک» نزدیک شهر «سواستوپل» که نظامیان و مرزبانان اوکراینی در آنجا مستقر بودند را، محاصره کرده‌اند و فعالیت این فرودگاه متوقف شده است اما درگیری هنوز به وقوع نپیوسته است. این تحولات بلافاصله پس از پیروزی نارنجی‌های تحت حمایت آمریکا در اوکراین و فرار رئیس جمهوری قانونی این کشور از کیف آغاز شده است. مسکو پس از کودتای نارنجی‌ها هشدار داده بود در صورت لازم برای حفظ منافع خود در کریمه از گزینه نظامی استفاده می‌کند. یک روز بعد، خبر رسید روسیه نیروهای خود را در مناطق هم مرز با اوکراین (غرب روسیه) مستقر و به حال آماده باش درآورده است. به دلیل این که شمار زیادی از ساکنان منطقه کریمه روس‌تبار هستند، مدتی است درگیری‌های خونینی بین طرفداران و مخالفان روسیه در این منطقه آغاز شده که براساس آمارهای رسمی منتشر شده، تاکنون به مرگ دو تن منجر شده است. بیش از 35 نفر نیز در این درگیری‌ها که هنوز ادامه دارد، مجروح شده‌اند. روسیه اما در واکنش به این حوادث و موضع‌گیری‌ها تسخیر کریمه را رد کرد و گفت رزمایش جنگی روسیه نیز ارتباطی به تحولات اوکراین ندارد.
به گزارش سی‌ان‌ان، «ولادیمیر چیروف»، سفیر روسیه در اتحادیه اروپا گفته تحرکات نظامی در مناطق مرزی اوکراین جزو فعالیت‌های نظامی همیشگی این کشور است و ارتباطی با تحولات اوکراین ندارد.
«یاتسنیوک» هم یک روز پس از گرفتن پست نخست‌وزیری از پارلمان اوکراین قول داد همه تلاش خود را برای جلوگیری از تجزیه اوکراین به کار گیرد.
واکنش دبیرکل ناتو به تحولات شبه جزیره کریمه نیز از جمله خبرهای اخیر اوکراین است که در رسانه‌های مختلف بازتاب داشت. «آندره فوگ راسموسن» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز پنجشنبه گفت به «شدت» نگران حوادث کریمه است و اقدامات نیروهای مسلح در این شبه جزیره را «خطرناک» می‌داند.
وی از روسیه خواست اقدامی نکند که به افزایش خشونت‌ها در این منطقه دامن بزند!
اظهارات جدید یانوکوویچ
«ویکتور یانوکوویچ» رئیس‌جمهور برکنار شده اوکراین دیروز در شهر «روستوف» روسیه یک کنفرانس خبری برگزار کرد. وی با تاکید بر دخالت غربی‌ها در آنچه بر کشورش گذشت از سیاست‌های آنها انتقاد کرد.
«یانوکوویچ» وجود برخی «تهدیدها» را عامل خروجش از کیف عنوان کرد و در نهایت خواستار اجرای اصلاحات قانون اساسی برای برقراری توازن در کشورش شد. رئیس‌جمهور سابق اوکراین همچنین نارنجی‌های تحت حمایت آمریکا را «فاشیست»‌هایی خواند که «به زور و به طور غیرقانونی» حکومت را «غصب» کردند. به گزارش رسانه‌های روسی، یانوکوویچ روز سه‌شنبه به همراه شماری از مقامات سابق اوکراینی وارد مسکو شد.
سایر رویدادها
* رئیس‌جمهور موقت اوکراین فرمانده ارتش را عزل کرد
* کاخ سفید بر حمایت خود از نارنجی‌های اوکراین تاکید کرد و گفت دولت موقت این کشور را به رسمیت می‌شناسد.
* فرودگاه «سیمفروپل» پس از یک روز اشغال از سوی نظامیان مسلح ناشناس، دیروز تخلیه شد.
* روسیه با درخواست «یانوکوویچ» رئیس‌جمهور متواری اوکراین برای تامین امنیت جانی موافقت کرد. یانوکوویچ به روسیه پناهنده شده است. وی اعلام کرده هنوز رئیس‌جمهور قانونی اوکراین است و به مبارزه ادامه می‌دهد.
* وزارت خارجه اوکراین سفیر روسیه را احضار کرد.
* پارلمان محلی کریمه دولت محلی را منحل و اعلام کرد چهارم خردادماه همه‌پرسی استقلال برگزار می‌کند.
* اتریش دارایی‌های 18 مقام اوکراینی را به درخواست دولت نارنجی این کشور توقیف کرد.